H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Jag har varit med om liknade situation då vårt bud var ca 40% under utgångspris, pga. stort renoveringsbehov.
Mäklaren återkom ca 4 månader senare och meddelade att säljaren accepterade vårt bud.
Om du inte har bråttom/panik kan det vara bra med "is i magen".
Du har indikerat svaret då 3:e visningen inte blev av. En seriös mäklare tappar inte bort lagda bud.

Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
H Hammarspik skrev:
Jo de tycker jag för då har dom 0 kronor att evt sälja för om jag dra tillbaka budet. Nu kan dom sälja de för lite lägre än utgångspriset. Ingen annan verkar intresserad efter 3 planerade visningar. Upp till dom att börja om från 0 och riskera att få ännu sämre bud eller inget alls eller gå med på mitt bud inom 6 dagar
Ska du ägna 99% av din energi att argumentera här eller istället försöka köpa huset kanske?
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Får inte låna mer så det var värt ett försök.
En variant kan vara att säga rakt ut till mäklaren att du faktiskt inte kan betala mer p g a begränsat lånelöfte (och säljaren därmed inte kommer kunna krama mer pengar ut dig genom att låta dig vänta och svettas). Det kan vara så att mäklaren och säljaren tror att du bara är sniken och inte vill betala, och kör något av de budgivnings-spel som du fått förslag på i tråden. Säg att du gärna vill ha huset, men letar vidare nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Pratade med mäklaren häromdagen och då fick jag att dom inte går under priset de ligger ute för nu. Men samma svar fick jag för flera veckor sen innan dom sänkte.

Är lite rädd att dom bara säger ok då vet jag och plockar bort vårt bud och sen är vi borta för evigt haha.

Eller så får dom lite panik nu och efter lite betänketid går dom med på de

Man vet inte och det gör dehär lite svårt hur man ska göra
Kan ni tillträda omgående? Det kan ju vara värt en del. Vi fick ett bud som var 100000 under vad vi lade ut för och minst 500 under vad vi hade hoppats på. Men då det är så trögt fortfarande på marknaden så accepterarde vi budet. Dom får tillträde exakt om en vecka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Är just det här huset vi är intresserade av. Letar inte aktivt efter något annat. Har meddelat mäklaren att vi kommer dra tillbaka vårt bud om en vecka. Fick tillbaka det går bra tack för info.

Antar han meddelar säljaren. Bara vänta en vecka nu då och då kommer förmodligen budgivning på hemnet försvinna
Jag får känslan av att ni är alldeles för fästa vid det här huset.
Men det är bra att ni har satt ner foten och satt lite press på säljaren.
Skulle säljaren tacka nej nu så är det inget som säger att han inte kryper till korset och erbjuder er att köpa ändå

Men släpp huset och gå vidare och försök att inte bli så ”förälskade” i nästa hus.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Det beror ju helt på i vilken sits säljaren är. Har de separerat och nu måste bo under samma tak eller är det en sommarstuga som de hyr ut på airbnb när de bor i annat hus.

I det förstnämnda fallet kan man nog pressa fram något eftersom de har en tidspress, i det andra fallet så måste man nog peka på andra mer kännslomässiga arguement.
Det kan ju vara så att säljaren MÅSTE få ett visst pris för att kunna sälja
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det kan ju vara så att säljaren MÅSTE få ett visst pris för att kunna sälja
Visst kan det vara så, men då är det ju ändå inte relevant för TS, så bättre att få ett avslut och gå vidare än att ha ett lågt bud liggande i månader och fortfarande mentalt hoppas på det huset.
 
  • Gilla
Eldräven och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Vi gjorde en fuling för en herrans massa år sedan. Huset låg ute en andra gång efter att ha tagits bort från marknaden. Vi la ett bud som köparen inte ville ta. Pratade med en bekant som ringde mäklaren o sa att jag har tagit en utvändig titt på huset o anser att det inte är värt mer än xx kr. Det tog mindre än en dag så ringde mäklaren o sa att vill ni fortfarande ha huset så är saken klar. Lite fult kanske men ”there’s always more then one wat to skin a cat”
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Får inte låna mer så det var värt ett försök
Absolut. Jag förstod bara inte hur @Örnie69 resonerade.
 
  • Gilla
CENG
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Pratade med mäklaren häromdagen och då fick jag att dom inte går under priset de ligger ute för nu. Men samma svar fick jag för flera veckor sen innan dom sänkte.

Är lite rädd att dom bara säger ok då vet jag och plockar bort vårt bud och sen är vi borta för evigt haha.

Eller så får dom lite panik nu och efter lite betänketid går dom med på de

Man vet inte och det gör dehär lite svårt hur man ska göra
Om 2 v är det midsommar, ingen kommer till visning. Sen är det altid säljaren som väljer till vem de säljer. Min bror la 500 000 kr över och fick inte huset för att säljaren valde att inte sälja till utlandsfödda ( vi är från EU) bara svensk född fick köpa huset.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Får inte låna mer så det var värt ett försök
Men var inte efterfrågan annorlunda 2022? Räntorna låga i och för sig ungefär som nu, men då hade de precis gått upp. Idag har många gått tungt med höga räntor på höga lån, och folk idag tänker sig för både en och två gånger innan de gör några större investeringar eller unnar sig. Detta har man ju märkt inte bara inom fastighetsbranschen utan även inom andra branscher så som hantverkare, frisörer och andra inom skönhetsbranschen, restauranger etc. Så att de då betalade mer än utgångspriset spelar ingen som helst roll idag.

Hade jag idag försökt sälja att ett hus som jag använt som fritidshus, och jag inte hade någon brådska med att bli av med den, så skulle jag absolut inte gått med på att gå ner över 20% på priset, så jag förstår säljaren. Jag hade gjort likadant och avvaktat, försökt hyra ut det över sommaren, om jag själv inte ville utnyttja den, och så gjort ett nytt försök nästa vår. Det är endast i riktigt akuta fall där jag behövde bli av med huset snabbt som jag hade gått med på en 20% sänkning, oavsett om spekulanterna tyckte priset var för högt satt, eller ej.
 
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Allt handlar ju i grund och botten om hur sugna NI är på huset. Är ni beredda att släppa det kan ni ju helt enkelt meddela att lagt bud gäller i x antal dagar, sedan drar ni er ur.
Eller, budet gäller i x antal dagar, efter det sänker ni lagt bud med X kronor.
Budet är inte bindande så länge det inte är ngt skrivet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det så att det skiljer så mycket mellan dig som intresserad köpare och säljaren så behöver du nog acceptera att kan du inte få högre lån så är det läge att börja leta efter något annat. Sannolikt kommer efterfrågan öka om räntorna, som det spekuleras om nu, går neråt, och då kommer det bli ännu svårare att få köparen att sälja det till det pris som du har råd att köpa för.
 
  • Gilla
Classe73 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En variant kan vara att säga rakt ut till mäklaren att du faktiskt inte kan betala mer p g a begränsat lånelöfte (och säljaren därmed inte kommer kunna krama mer pengar ut dig genom att låta dig vänta och svettas). Det kan vara så att mäklaren och säljaren tror att du bara är sniken och inte vill betala, och kör något av de budgivnings-spel som du fått förslag på i tråden. Säg att du gärna vill ha huset, men letar vidare nu.
Varför försöka vilseleda säljare och mäklaren att lånelöftet inte räcker? Helt ointressant i säljarperspektiv.
Lägger man ett bud man man är beredd att betala krävs ingen motivering.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Varför försöka vilseleda säljare och mäklaren
Vilseleda? Det är ju så det är.

B Bernt Ö97 skrev:
Helt ointressant i säljarperspektiv.
Det kan hjälpa säljaren att förstå att det kommer inget högre bud.

B Bernt Ö97 skrev:
krävs ingen motivering.
Ingen menar att det krävs men tror man det hjälper är det dumt att inte motivera. Man förhandlar väl med de argument man tror fungerar, inte efter vad som krävs?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.