Alla kan tänka sig att gå ner i pris om dom måste. Men det är bara säljarna som vet OM dom måste.

Om ni känner att ni har lagt Max vad ni vill och kan så är det detta som gäller.

Man har en tendens att förhärliga just det huset man vill ha, men vad man än landar i senare så brukar man hitta det positiva med dessa.

DET FINNS ANDRA HUS OCH LÖSNINGAR! Ni väljer bara att just nu se detta huset som er enda lösning. Ni skall absolut inte betala mer än vad ni är helt säkra på att mäkta med. Den verkligheten kommer ikapp senare och den skall man leva med.
 
  • Gilla
Fredric_n och 7 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har lite märklig tidsuppfattning. Det har ju BARA varit till salu i en månad. Detta är en kort tid, när det gäller husförsäljning. Dessutom tycks det väl bara ha varit en visning. Det är alldeles för tidigt att börja "spela" det spel , du planerar.
Om det inte visats något intresse en månad efter nästa visning däremot. Då kan du försöka sätta press på säljaren.
Det har väl varit tre annonserade visningar enligt vad TS skriver, varav en blev inställd pga bristande intresse, den fjärde visningen ska ju vara om två veckor.

Om en månad är kort eller lång tid varierar givetvis och ingen av oss här kan säga något om säljarna kan tänka sig att vänta i något år eller vill ha det sålt omedelbart.
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det har väl varit tre annonserade visningar enligt vad TS skriver, varav en blev inställd pga bristande intresse, den fjärde visningen ska ju vara om två veckor.

Om en månad är kort eller lång tid varierar givetvis och ingen av oss här kan säga något om säljarna kan tänka sig att vänta i något år eller vill ha det sålt omedelbart.
Okej, jag måste ha läst för fort gällande visningar.
Naturligtvis kan ju en säljare vara i knipa och vara tvungen att sälja omedelbart. Men, normalt sett så är det sällan en husförsäljning är klar på en månad. Säljare visar ju absolut inga tecken på att vara i tidsnöd.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
G
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Ska ni dra tillbaka ett bud som inte är godkänt?

Verkar lite snurrigt, finns ju inget att ta tillbaka.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ska ni dra tillbaka ett bud som inte är godkänt?

Verkar lite snurrigt, finns ju inget att ta tillbaka.
Vad är det snurriga i det?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
G
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad är det snurriga i det?
Ett icke godkänt bud är inte något som behöver tas tillbaka.

Ett icke accepterat är något annat.
 
  • Haha
Tibb och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ett icke godkänt bud är inte något som behöver tas tillbaka.

Ett icke accepterat är något annat.
Att dra tillbaka det betyder att man berättar att man inte är intresserad av att köpa den till det priset, oavsett om budet är godkänt eller ej. Det är kommunikation med säljaren som kan vara rätt viktig och eventuellt kan ändra ett icke godkänt bud till ett godkänt bud beroende på säljarens sits.

Om det funnits andra bud som var godkända håller jag med dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Okej, jag måste ha läst för fort gällande visningar.
Naturligtvis kan ju en säljare vara i knipa och vara tvungen att sälja omedelbart. Men, normalt sett så är det sällan en husförsäljning är klar på en månad. Säljare visar ju absolut inga tecken på att vara i tidsnöd.
Har du någon tillförlitlig statistik på hur lång tid det tar?
Jag googlade lite snabbt och hittade källor som säger att normal tid för att sälja en villa är mellan 3-5 veckor ungefär, men jag kan inte svara för säkerheten i siffrorna/källorna/äldre siffror.

Exempelvis 32 dagar för villor här: https://www.maklarofferter.se/artiklar/sälja-bostad/hur-lång-tid-sälja-bostad

4-5 veckor från fotografering här:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/hur-lang-tid-tar-det-att-salja-ett-hus

16 dagar här:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/hur-lang-tid-tar-det-att-salja-ett-hus

4-5 veckor här:
https://www.boupplysningen.se/salja/tid-salja-bostad

Notera alltså att jag på inget sätt påstår att detta är sanning då jag inte kan bedöma pålitligheten av sidorna eller att siffrorna är äldre. Därav frågan om nyare statistik (vilken ju för övrigt är ganska beroende av var bostaden ligger skulle jag tro).
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Under april fanns totalt 21 241 hus sökbara som till salu på Booli. Det är en kraftig ökning mot april 2023 – hela 32 procent fler. Inte sedan toppåret 2013 har utbudet av villor varit så högt under april månad.

I snitt var en villa till salu i 43 dagar innan den togs bort från Booli. Det är 5 dagar längre än snittet för april 2023, då var annonstiden var 38 dagar.

Skillnaden mellan utgångspris och slutpris (även kallat medelbudpremium) var i snitt 1,1 procent i april.
Dvs slutpriset landade i snitt runt utgångspriset. Under april 2023 gick en budgivning i snitt gick upp med 0,3 procent.

https://www.booli.se/kunskap/statistik-bostadsmarknaden-i-april-2024/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Ge en tidsfrist. Går det så går det, annars finns det fler hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett gäng hus, budat en hel del och jag skulle säga att varje gång der blivit lyckat för (för vår del) är när man satt lite press. Att säga att budet gäller en vecka till är perfekt, det är stor chans att säljaren går med på att sälja om de inte finns andra spekulanter. Sen finns det ju alltid folk som är envisa och vägrar ge med sig, alternativt att de inte måste sälja just nu.

Detta fungerar ju bara såklart om man har ett överläge och du är ju en sån situation just nu. Du behöver inte hålla på att hota och kräva heller, säg att ni verkligen måste köpa ett hus snart och om ni inte kan köpa just detta hus (som ni helst vill såklart för ni tycker det är ett underbart hus och såklart påtalar för mäklaren) så måste ni gå vidare med ett annat köp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Er bästa bundsförvant är mäklaren.

Mäklaren drivs av viljan att få affären genomförd och slippa fler visningar hen inte får ett öre mer för.

Mäklaren får dock inte själv "prata ner" säljaren med mäklarens egna argument.

Därför ska ni förse mäklaren med argument som denna kan välja ur för att prata ner säljaren. Då får mäklaren framföra dessa.

"Budgivare 1 förstår att ni egentligen vill ha mer men de har räknat på vad som behöver göras (takbyte 200tkr, byta 70-talskök 150 tkr, måla fasad, 100 tkr, sannolikt byta värmepump då den är uttjänt 100 tkr) och de kan inte betala mer än budet. Räntesänkningarna verkar inte heller gå så snabbt och de är oroliga för att 4-5% är det nya normalläget och då blir det dyra lån för dem"

Sedan har många andra rätt om tidsgräns. Jag skulle meddela mäklaren att budet ligger kvar till dagen innan visningen och sedan sänks det med 100 tkr på visningsdagen.

Att ha ett sänkt bud på visningsdagen är nog inte helt bra för budgivningen. Viss risk att säljaren blir riktigt förbannad och bara vägrar sälja till er.

Till slut, börja titta på andra hus direkt och meddela mäklaren det. Fråga också mäklaren om denne känner till andra objekt som skulle passa.

Då bud inte är bindande vid fastighetsaffär så innebär det för säljaren att ni kanske köper något annat i morgon.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 19 till
  • Laddar…
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men om jag skulle lägga första budet på ett hus och budet är under begärt pris så hade jag lagt ett skambud som låg en bra bit under vad jag skulle vara beredd att köpa huset för. Detta för att jag räknar med att det kommer bli budgivning mot säljarens förväntade pris för att komma i mål med affären. Dessutom öppnar det upp möjligheten för att höja sitt bud för att locka säljaren att göra samma sak fast sänka sitt pris och komma till ett avslut. Och skulle det komma ett bud från en annan köpare på mitt skambud hade jag i så fall haft möjlighet att kontra med ett högre bud.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
A
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
En månad är ju ingenting i försäljningstid för ett hus oavsett om det är tredje fjärde eller femte visningen - vårat låg ute i två år innan det såldes kollegan jag har nu har sålt sitt nu efter ett år ,allt handlar ju om ifall du behöver sälja nu på en gång eller kan vänta tills rätt köpare finner .
Läget är väl det ni är ute efter antar jag för ett hus går alltid att förändra men läget är ju alltid det man köper .
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
mickesundström skrev:
En månad är ju ingenting i försäljningstid för ett hus oavsett om det är tredje fjärde eller femte visningen - vårat låg ute i två år innan det såldes kollegan jag har nu har sålt sitt nu efter ett år ,allt handlar ju om ifall du behöver sälja nu på en gång eller kan vänta tills rätt köpare finner .
Läget är väl det ni är ute efter antar jag för ett hus går alltid att förändra men läget är ju alltid det man köper .
Det är nog väldigt mycket beroende på och högst anekdotiskt. Av de 3 av mina grannar som sålt i närtid har ingen av husen legat ute i just mer än en vecka efter första visningen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.