Mikael_L
N Yindysagh skrev:
Jag tror det kan vara ett intressant projekt att läsa på hur det fungerar och göra hela jobbet själv. Men då säger det ordentlige "att det får man inte göra".
Tyvärr är det så.
Jag önskar att det fanns en möjlighet att öppna för att privatpersoner med tillräcklig kunskap skulle lagligt få fixa med elen.
Det känns lite löjligt när någon kontaktar mig för att jag ska byta till ett perilex-uttag bakom spisen när de har köpt ny spis.
Sånt är verkligen som borde kunna utföras av lite mer kunniga privatpersoner, och då finns det väl för det mesta någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa till.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Som sagt gränsen går vid Max 50 Volt, Max 10 Ampere och Max 200V/A (voltampere=spänning x ström)
200VA inte 200V/A

(då blir det Volt / ström)
Men jag förstod ändå vad du menade, säkert alla andra också. Men nu har du skrivit så två gånger, så jag kunde inte avhålla mig ... :oops:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Daniel 109 och 9 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Inte för att jag vill skryta men, själv får jag utföra alla behörighetskrävande uppgifter i alla yrkesroller. Som du ser står det på engelska så då är det världsomfattande.

[bild]
Hur fick du det där? Jag vill också ha ett så jag kan köpa den där helikoptern jag är sugen på och flyga till jobbet;) istället för att åka Renault Kangoo (eller Mongo som jag kallar den):rofl::rofl:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
mikethebik mikethebik skrev:
Hur fick du det där? Jag vill också ha ett så jag kan köpa den där helikoptern jag är sugen på och flyga till jobbet;) istället för att åka Renault Kangoo (eller Mongo som jag kallar den):rofl::rofl:
Eftersom att jag har det där certifikatet så kan jag ju numera också utfärda nya sådana certifikat:cool:

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om jag utan någon form av behörighet utför en elektrisk installation (som kräver behörighet) på ett korrekt sätt (samma sätt en behörig elektriker hade gjort) är då installationen felaktig? Kan det vara så att den färdiga installationen är ”godkänd” och att ”brottet” var själva arbetet med att göra den? Det låter iaf rimligt...

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Eftersom att jag har det där certifikatet så kan jag ju numera också utfärda nya sådana certifikat:cool:
Jag är på!:geek:

• Gilla
justera
  • Laddar…
Mikael_L
L larsson r skrev:
Konstigt att en fullt utbildad elektriker med alla behörigheter har längre utbildningstid än en jurist , det räcker ju att kolla yt , vad jobbar du själv med
Hmm, få se nu.
Elektriker.
3 år gymnasie, 18 dagar under 6 månader (kurs AL) = 3,5 år.
Jurist
3 år gymnasie, 4,5 år juristprogrammet = 7,5 år

Fast det ska ju kanske jämföras med advokat, för att kunna starta egen advokatverksamhet och anställa jurister ...
Då tillkommer krav på 3 års praktik och en advokatexamen (som bara är några dagars kurs), då juristprogrammet och praktiken är en stabil grund.
Det kan jämföras med auktoriserad installatör som måste skrapa ihop 4 års praktik, och sen toppa med några dagars utbildning i slutet.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Nej fel! Det måste upprättas en kontrollplan där företaget med auktorisation står bakom. Allt handlar ju om att förhindra elektrikernas sidoinkomst efter ordinarie arbetstid. Att tro att allt är okej för att kusinen som jobbar på en auktoriserad elinstallationsfirma gör jobbet hemma hos dig mot en gratismiddag och två lådor öl som betalning är precis lika galet som att göra det helt själv tyvärr.
Jag skulle vilja påstå att det hamnar någonstans i gråskalan.
Elsäkerhetsverket är inte helt tydlig med detta, och inte heller är allt de skrivit riktigt i linje med lagstiftningens bokstav.
Jag vill inte påstå att du har fel, men jag tror att man kanske får göra så, och i vilket fall lär det vara rätt osannolikt att ett sådant här fall skulle drivas, varför satsa sin energi på något med högst osäker utgång.
Jag tror att skattelagstiftningen är en värre "fiende" ... :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, få se nu.
Elektriker.
3 år gymnasie, 18 dagar under 6 månader (kurs AL) = 3,5 år.
Jurist
3 år gymnasie, 4,5 år jurisprogrammet = 7,5 år

Fast det ska ju kanske jämföras med advokat, för att kunna starta egen advokatverksamhet och anställa jurister ...
Då tillkommer krav på 3 års praktik och en advokatexamen (som bara är några dagars kurs), då juristprogrammet och praktiken är en stabil grund.
Det kan jämföras med auktoriserad installatör som måste skrapa ihop 4 års praktik, och sen toppa med några dagars utbildning i slutet.
Vänta här lite, försöker ni jämföra något så banalt som att lära sig juridik med att utbilda sig i denna konstform att koppla el?
Skulle nog se juridik som ett mer filosofiskt flumm än konsten att få ihop kablarna på rätt sätt!

• Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Privat är i egen fastighet. Privat kan aldrig falla under begreppet ”privat åt någon annan”. Detta eftersom ägaren av en elanläggning är ansvarig och då inte kan ge detta uppdraget åt någon annan ”privat”. Du måste hålla isär begreppen om varor och tjänster här. Jag kan ju inte gå över till grannen och erbjuda mina tjänster till honom ”privat” utan motkompensation.
Som sagt, det känns som att det mer ramlar över mot skattelagstiftningen ...

Det står något i elsäkerhetslagen (eller förordningen eller föreskrifter, minns inte riktigt) om att en auktoriserad får utföra arbete på egen anläggning.
När denna lag kom så fick jag för mig att det innebar att den med (tidigare) behörighet nu inte fick utföra något eljobb alls utom på sin egen ägda fastighet, ifall man inte startade företag och registrerade.
Denna villfarelse gick jag i en tid (ett år eller så) innan jag fann att det nog var så att den med auktorisation visst fick göra elarbete på andras elanläggningar:
Se Elsäkerhetslag (2016:732), §27
https://lagen.nu/2016:732#P27S1

Redigerat:
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G guiness skrev:
Om jag utan någon form av behörighet utför en elektrisk installation (som kräver behörighet) på ett korrekt sätt (samma sätt en behörig elektriker hade gjort) är då installationen felaktig? Kan det vara så att den färdiga installationen är ”godkänd” och att ”brottet” var själva arbetet med att göra den? Det låter iaf rimligt...
Det är som du skriver.
Ev brott gäller att utföra jobbet.

Sen kan en anläggning vara korrekt och säker, eller ej korrekt och möjligen osäker. Detta oavsett om du gjort jobbet eller en auktoriserad elinstallatör.
Så en anläggning blir inte säkert korrekt eller felaktig, oavsett vem som gör jobbet.
(Utom om jag gör det, för då blir det naturligtvis alltid korrekt ... :crysmile: )

En anläggning kan ju även bli felaktig pga slitage eller att omgivningen byggs om.
Om man bygger ett badrum i ett gammal sovrum med ojordade uttag utan JFB, så blir elanläggningen felaktigt (olaglig, typ) om man INTE gör något med elen.
Så där kommer alternativen:
Göra jobbet själv = korrekt elanläggning - olagligt arbete.
Låta bli att göra något = felaktig anläggning - inget olagligt arbete
Låta elektriker göra om = korrekt elanläggning - lagligt arbete.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
(då blir det Volt / ström)
Du menar spänning / ström, eller möjligen Volt / Ampere? ;)

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tack för den. En replik som en vikipetter förtjänar ... :surprised: :crysmile:

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad gäller då markförlagd kabel.. Måste marken vara välsignad av elektrikern?
Näst intill. Strikt så gäller att entreprenad/grävare inte ens får lägga ner gulrör utan att elektriken först ”beställt” och pekat ut var den ska ligga.

T TechChad skrev:
Vänta här lite, försöker ni jämföra något så banalt som att lära sig juridik med att utbilda sig i denna konstform att koppla el?
Du har rätt, ibland grämer jag mig över att efter Chalmers inte gått vidare och utbildat mig till elektriker. Hade jag bara legat i och kämpat vidare i 25 år till, så hade jag vi det här laget kanske nått den kunskapen att jag kunnat koppla in ett extra vägguttag i stugan. Jaja, alla kan inte bli elektriker, någon måste göra skitgörat också...

• Gilla
  • Haha
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.