89 120 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag håller med dig i sak, men frågeställningen gällde vad man får göra själv. Om nån frågar mig hur fort man får åka på en 80-skyltad väg så svarar jag 80. Inte ”du får åka så fort som du känner sig trygg med”.mikethebik skrev:Jag har som du lagt oräkneliga meter av allt från högspänningskablar av grövsta dimension ner till serviskablar av olika dimensioner till fastigheter, satt elskåp och byggt transformatorhus, men får då enligt "lag" enligt en del här inte gräva ner min egen serviskabel?
Det här landet behöver fler rebeller, inte fler nickedockor!
Med det sagt så blir man också fundersam över en del elfrågor där fråganden antagligen inte ens borde koppla in ett cykellyse, än mindre byta en Perilexkontakt.
Har du kunnandet, oavsett om det är VVS, el eller snickeri så moka, gräv ditt kabeldike och bygg din takstol.
Jag gör allt själv !!Wikih skrev:
Wikih skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej fel! Det måste upprättas en kontrollplan där företaget med auktorisation står bakom. Allt handlar ju om att förhindra elektrikernas sidoinkomst efter ordinarie arbetstid. Att tro att allt är okej för att kusinen som jobbar på en auktoriserad elinstallationsfirma gör jobbet hemma hos dig mot en gratismiddag och två lådor öl som betalning är precis lika galet som att göra det helt själv tyvärr.Freeddee skrev:Har du någon kompis som har behörighet registrerad, så får hen dra elen åt dig som privatperson utan att involvera elfirman där hen jobbae ifall hen skulle jobba åt ett sånt.
Kravet är att det inte är yrkesmässigt dvs hen får inte jobba och ta betalt.
Sen ska arbetet endast vara inom ramen för den behörigheten hen har auktorisation för.
I sitt fall behöver hen som hjälper dig ha ABL
auktorisation
Jo. Om kompisen har rätt auktorisation så får han visst göra jobbet, men inte mot betalning.M Markarbetaren skrev:Nej fel! Det måste upprättas en kontrollplan där företaget med auktorisation står bakom. Allt handlar ju om att förhindra elektrikernas sidoinkomst efter ordinarie arbetstid. Att tro att allt är okej för att kusinen som jobbar på en auktoriserad elinstallationsfirma gör jobbet hemma hos dig mot en gratismiddag och två lådor öl som betalning är precis lika galet som att göra det helt själv tyvärr.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/elinstallator/vad-ar-auktorisation/
"När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar."
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du har naturligtvis helt rätt. Det var därför jag skrev ”i mitt yrke”Mikael_L skrev:Tyvärr ska jag göra dig lite besviken, det där beviset ger dig inte någon som helst rätt till något alls inom att koppla el, eller dra kabel.
Du får dra klenspänning, som precis vem som helst, du ligger på samma nivå som min morsa (fast du kan givetvis otroligt mycket mer).
Den där lilla lappen är som typ något slags körkort du fått på Legoland, du får köra något slags fordon där, men ingen annanstans i samhället.
Nu ska jag berätta om hur det fungerar:
Ingen alls installation av kablar eller utrustning för starkström är tillåten för annan än ett hos elsäkerhetsverket registrerat elinstallationsföretag.
Undantagen hittar du i tredje kap här, detta är de enda undantagen.
Vidare då.
Jo ett företag som vill dra någon kabel, på vägg, eller i mark, eller utföra annan installation måste dels vara registrerat hos ESV samt ha ett egenkontrollprogram.
Har du, Markarbetaren, inte ett sådant, så får du inte dra någon kabel, vare sig med eller utan den där lappen.
Vidare så ska alla elinstallationsföretag ha en auktoriserad elinstallatör knuten till sig, med ett undantag. Och det är företag som sysslar med kabelförläggning i mark och på stolplinjer (det är detta det bli i praktiken, även om det inte är skrivet så).
För det finns en verksamhetstyp som inte har krav på auktoriserad elinstallatör, den heter:
Verksamhetstyp Kabelförläggning.
Men denna verksamhetstyp gäller endast arbeten inom koncenssionspliktiga nät, dvs endast arbeten för elnätsägarna. Företag registrerat med endast denna verksamhetstyp får ej utföra arbeten hos privatpersoner eller företag som ej äger egna koncessionpliktiga elnät.
Info här:
[länk]
Och slutligen, med den där lappen så kan man arbeta hos ett företag som är registrerat med verksamhetstyp Kabelförläggning, och ingå i deras egenkontrollprogram.
Men det går faktiskt lika bra (ur lagens mening i alla fall) att göra även utan den där lappen.
Bra att du satt "godkände” inom citationstecken, då han alltså inte godkänner ditt jobb. Man kan väl säga att han kontrollerar det, eller åtminstone väljer att tro att det är tillräckligt bra (som vi alla elektriker får göra, och gör, när vi gör nya jobb i befintliga anläggningar).G Gozzley skrev:Vi har dragit om all el ink bytt elcentral i huset. Jag har gjort stora delar själv MEN, jag har haft en elektriker på plats för att gå igenom allt, han har bytt elcentral, satt upp nya grupper osv så har jag gjort allt tidskrävande jobb som att byta ut alla gamla trådar. Jag har inte kopplat ihop något utan det kom elektrikern och gjorde, kopplade i alla dosor, monterade vägguttag osv. På så sätt gjorde elektrikern som en elektriker bör göra, men jag slapp betala 500kr/h för att han skulle lägga tid på att dra tråd vilket inte alls är svårt eller ens förenat med en risk då elektrikern kopplade ihop allt och ”godkände” det.
Om du inte på något sätt kom in i hens egenkontrollprogram, så var det ni gjorde inte lagligt. Men skitsamma. Jag åtminstone bryr mig inte, så länge saker blir bra, vilket det allra troligast blev här.
Det ni gjorde är inget unikt, ens ovanligt. Det har alltid funnits elektriker som gått med på att kunden gör lite av jobbet själv.
Nuförtiden då krav på anställningsförhållande helt har tagits bort så finns det dessutom en öppning i att låta kunder ingå i egenkontrollprogrammet och därmed så blir det lagligt hela vägen.
Jag har en sådan skrivning i mitt EKP, som iofs inte är prövat i domstol, men som jag anser gör att när jag godkänner att en kund gör något, så kommer denne i samma ögonblick att träda in i mitt EKP.
Du får inte göra några installationsjobb alls.
Inga nyinstallationer alls, inkl uttag, om du inte är fackman.
Fokusera på att elektrikern inte har saker i vägen, att du har gulslang med snöre nedgrävt på rätt ställe (där det inte ska grävas för annat eller slås ner stolpar i framtiden) rätt djup (en halvmeter) och framdraget med marginal. Gräva ner gulslang brukar vara dyrt så där kan du spara mycket.
Inga nyinstallationer alls, inkl uttag, om du inte är fackman.
Fokusera på att elektrikern inte har saker i vägen, att du har gulslang med snöre nedgrävt på rätt ställe (där det inte ska grävas för annat eller slås ner stolpar i framtiden) rätt djup (en halvmeter) och framdraget med marginal. Gräva ner gulslang brukar vara dyrt så där kan du spara mycket.
Wikih skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Privat är i egen fastighet. Privat kan aldrig falla under begreppet ”privat åt någon annan”. Detta eftersom ägaren av en elanläggning är ansvarig och då inte kan ge detta uppdraget åt någon annan ”privat”. Du måste hålla isär begreppen om varor och tjänster här. Jag kan ju inte gå över till grannen och erbjuda mina tjänster till honom ”privat” utan motkompensation.Totte_S skrev:Jo. Om kompisen har rätt auktorisation så får han visst göra jobbet, men inte mot betalning.
[länk]
"När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar."
Har du en källa på den tolkningen eller är det bara ditt antagande att det är så? Enligt elsäkerhetsverkets skrivning så framgår ingen begränsning i vems bostad arbetena utförs i, utan endast att det ej sker mot betalning. Har du aldrig hjälp en vän utan motprestation?M Markarbetaren skrev:Privat är i egen fastighet. Privat kan aldrig falla under begreppet ”privat åt någon annan”. Detta eftersom ägaren av en elanläggning är ansvarig och då inte kan ge detta uppdraget åt någon annan ”privat”. Du måste hålla isär begreppen om varor och tjänster här. Jag kan ju inte gå över till grannen och erbjuda mina tjänster till honom ”privat” utan motkompensation.
När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.M Markarbetaren skrev:Nej fel! Det måste upprättas en kontrollplan där företaget med auktorisation står bakom. Allt handlar ju om att förhindra elektrikernas sidoinkomst efter ordinarie arbetstid. Att tro att allt är okej för att kusinen som jobbar på en auktoriserad elinstallationsfirma gör jobbet hemma hos dig mot en gratismiddag och två lådor öl som betalning är precis lika galet som att göra det helt själv tyvärr.