L
useless useless skrev:
Om byggnaden är avsedd som bostad så kräver lagen ett eget abonnemang. Det har inget med eventuell betalning att göra.
Varför skulle det vara krav på det? Jag bygger just nu ett Attefallshus för uthyrning på min tomt och min elektriker har inte nämnt ett ord om det. Vi kommer att sätta upp en egen central i Attefallshuset men ingen egen mätare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
vikipetter
Jadu... vet inte vad jag skall säga nu.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
200VA inte 200V/A

(då blir det Volt / ström)
Men jag förstod ändå vad du menade, säkert alla andra också. Men nu har du skrivit så två gånger, så jag kunde inte avhålla mig ... :oops:
Tyvärr så har jag en släng av dyslexi så ni får förlåta mig :cry:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elektriker.
3 år gymnasie, 18 dagar under 6 månader (kurs AL) = 3,5 år.
Jurist
3 år gymnasie, 4,5 år juristprogrammet = 7,5 år
Men elektrikerdagar är längre än dagar för vanliga människor, förstår du väl? :cool:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.

Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.

Ohms lag och sunt förnuft räcker långt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Man får ju "inte får montera sånt som elkablarna kommer i kontakt med". Då borde ju det såklart innefatta väggar :geek:
Vid infälld installation kommer elkablarna normalt sett inte i kontakt med väggarna utan med VP-rör och dosor så det borde vara grönt all bygga väggar själv. Om dom nu inte måste byggas av någon med ISO9001-certifiering.

E
L Lennart 57 skrev:
Varför skulle det vara krav på det? Jag bygger just nu ett Attefallshus för uthyrning på min tomt och min elektriker har inte nämnt ett ord om det. Vi kommer att sätta upp en egen central i Attefallshuset men ingen egen mätare.
Kör på det så länge det går då och hävda okunskap.

Kan säkert funka bra ändå, men nu vet du i alla fall.

E elmont skrev:
Som sagt gränsen går vid Max 50 Volt, Max 10 Ampere och Max 200V/A (voltampere=spänning x ström)
Då bryter jag alltså mot lagen när jag kopplar kablar från batteri till startmotor på en stationär motor? (En startmotor drar flera hundra Ampere.) Det tror jag inte på.

L l3ander skrev:
Näst intill. Strikt så gäller att entreprenad/grävare inte ens får lägga ner gulrör utan att elektriken först ”beställt” och pekat ut var den ska ligga.
Och den skall förläggas på rätt sätt.

E Eld skrev:
Då bryter jag alltså mot lagen när jag kopplar kablar från batteri till startmotor på en stationär motor? (En startmotor drar flera hundra Ampere.) Det tror jag inte på.
För att inte tala om du byter tändspole själv. Jag trodde anläggning utförd för klenspänning var undantagen från stsrkströmsföredkrifterna.

• Gilla
Janfossi
  • Laddar…
Om tändspolen inte ingår i en fast installation, så är det OK.

M -MH- skrev:
Om tändspolen inte ingår i en fast installation, så är det OK.
Men om motorn är stationär, tex en pump eller ett stationärt elverk så skulle det alltså inte vara ok?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E Eld skrev:
Nej!

Kravet på behörighet gäller "fast installerad anläggning" Det är nog inte din motor.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/vad-ar-en-elanlaggning/

Vad räknas som elanläggning?
Det finns tre olika typer av elanläggningar:

• Elanläggningar för produktion, till exempel ett vindkraftverk.
  • Elanläggningar för överföring, till exempel en kraftledning.
  • Elanläggningar för användning, till exempel en villa eller fritidshus.
Bostäder har med andra ord en "elanläggning för användning". I de flesta hus börjar elanläggningen vid den punkt där elen tas ut från överföringsnätet och slutar i den punkt där elen faktiskt förbrukas. Man brukar säga att elanläggningen upphör efter vägguttaget, lamputtaget eller den fasta punkt som elprodukten är ansluten till.

Till elanläggningen hör all fast installerad elmateriel såsom elcentral, elledningar, vägguttag och strömbrytare. Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare.

Det blir ju rent tramsigt. Jag får installera en elanläggning med solceller, batterier, ledningar uttag och andra anslutningar och även växelriktare och landströmanläggning i en båt. Men i en isolerad sommarstuga får jag alltså inte installera en solcellsanläggning med batterier och anslutningar till 12V apparater om anläggningen kan leverera mer än 10 A (120W).

De som har sådana stugor får väl fortsätta bränna fotogen och gasol då. Inte lär de hitta en elektriker som vill ta jobbet och få vill betala vad det kostar om de ändå skulle råka hitta en.

I praktiken struntar de flesta nog i reglerna och skruvar ihop det hela på egen hand ändå.

• Gilla
Joeng38
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.