89 127 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
Varför skulle det vara krav på det? Jag bygger just nu ett Attefallshus för uthyrning på min tomt och min elektriker har inte nämnt ett ord om det. Vi kommer att sätta upp en egen central i Attefallshuset men ingen egen mätare.useless skrev:
C Carl-Jo-han skrev:Det är inte heller tillåtet att köra för fort eller att fuska med skatten, men det gör alla ändå.
Personligen hade jag gjort allting själv. Det är liksom ingen hjärnforskning, även om alla elektriker gärna vill framställa det som det. Alla regler finns på nätet, och om du har läst grundläggande matematik på högstadiet så kan du nog koppla in det lika bra som, eller bättre än valfri elektriker.
Ohms lag och sunt förnuft räcker långt.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Vid infälld installation kommer elkablarna normalt sett inte i kontakt med väggarna utan med VP-rör och dosor så det borde vara grönt all bygga väggar själv. Om dom nu inte måste byggas av någon med ISO9001-certifiering.T TechChad skrev:
Kör på det så länge det går då och hävda okunskap.L Lennart 57 skrev:
Kan säkert funka bra ändå, men nu vet du i alla fall.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
För att inte tala om du byter tändspole själv. Jag trodde anläggning utförd för klenspänning var undantagen från stsrkströmsföredkrifterna.E Eld skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/vad-ar-en-elanlaggning/
Vad räknas som elanläggning?
Det finns tre olika typer av elanläggningar:
Till elanläggningen hör all fast installerad elmateriel såsom elcentral, elledningar, vägguttag och strömbrytare. Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare.
Vad räknas som elanläggning?
Det finns tre olika typer av elanläggningar:
- Elanläggningar för produktion, till exempel ett vindkraftverk.
- Elanläggningar för överföring, till exempel en kraftledning.
- Elanläggningar för användning, till exempel en villa eller fritidshus.
Till elanläggningen hör all fast installerad elmateriel såsom elcentral, elledningar, vägguttag och strömbrytare. Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare.
Det blir ju rent tramsigt. Jag får installera en elanläggning med solceller, batterier, ledningar uttag och andra anslutningar och även växelriktare och landströmanläggning i en båt. Men i en isolerad sommarstuga får jag alltså inte installera en solcellsanläggning med batterier och anslutningar till 12V apparater om anläggningen kan leverera mer än 10 A (120W).
De som har sådana stugor får väl fortsätta bränna fotogen och gasol då. Inte lär de hitta en elektriker som vill ta jobbet och få vill betala vad det kostar om de ändå skulle råka hitta en.
I praktiken struntar de flesta nog i reglerna och skruvar ihop det hela på egen hand ändå.
De som har sådana stugor får väl fortsätta bränna fotogen och gasol då. Inte lär de hitta en elektriker som vill ta jobbet och få vill betala vad det kostar om de ändå skulle råka hitta en.
I praktiken struntar de flesta nog i reglerna och skruvar ihop det hela på egen hand ändå.