Som sagt, om det inte finns särskilda skäl så tycker jag fortfarande att man ska undvika den lilla risk som finns med en split av en 3-fasmatning till 1-fasuttag för allmänt bruk. Vad som händer om äggkokaren får 400V över sig är ganska ointressant för det ska undvikas så långt som det är möjligt.

Mikael_L
Man ska kort sagt vara noggrann och använda bra material överallt. :)
(Och skruvanslutningar av alla slag är dock notoriska problembarn efter en längre tid, då metallen sakta men säkert har tryckts ihop och det börjar glappa)

Dessutom är det ju inte alls dumt att minimera antalet ställen där flera olika enfaslaster får dela samma nolla. Men detta är dock inte huvudskälet till att undvika att dela trefasmatningar till enfaslaster.

Nu ska vi inte vara såna Mikael, eller menar du gamla anslutningar, visst, men idag används skruvanslutningar till stora effekter och dessa behåller trycket utan efterdragning, mot koppar såväl som aluminium

Vad gäller 1-fasanslutningar i 3-fasgrupper fanns det lite krav såsom märkning, 3-polig säkring eller JFB, vet ej hur detta ser ut idag.
Detta är ju väldigt vanlig metod inom många områden, gatubelysning, större belysningsinstallationer, inom industri mm, däremot i bostäder varit lite mer tveksamt men dock vanligt att dra fram en "extra fas" hellre än dra ny kabel lång sträcka naturligtvis.

Mikael_L
Jodå, det är många finesser på ett järnspett.
Vi ringar knappast in alla aspekter av alla slags kopplingar. :)

Slugge skrev:
Nu ska vi inte vara såna Mikael, eller menar du gamla anslutningar, visst, men idag används skruvanslutningar till stora effekter och dessa behåller trycket utan efterdragning, mot koppar såväl som aluminium
Du har rätt, skruvanslutningen är absolut inte död, och inte heller så dålig som jag gav sken av. ;)
Två problemområden med skruvanslutningen är förtenta ledare samt flerkardelig ledare.
Förtenta ledare är lyckligtvis nästen helt borta idag, det kan möjligen finnas någon överambitiös men okunnig hempulare som förtennar sina kabeländar och därmed skapar en framtida problemkoppling.
Flerkardeliga ledare (FK, MK och RK som iofs inte ska förekomma i rören och dosorna) kan generera glappkontakt ifall man är slarvig.

Men trots allt, koppar kallflyter inte i rumstemp eller temp strax ovan, så en korrekt utförd skruvkoppling ska nog inte betyda framtida problem.

Vad gäller 1-fasanslutningar i 3-fasgrupper fanns det lite krav såsom märkning, 3-polig säkring eller JFB, vet ej hur detta ser ut idag.
Detta är ju väldigt vanlig metod inom många områden, gatubelysning, större belysningsinstallationer, inom industri mm, däremot i bostäder varit lite mer tveksamt men dock vanligt att dra fram en "extra fas" hellre än dra ny kabel lång sträcka naturligtvis.
Men just i gatubelysningsfallet och diverse industriella miljöer har du några saker som skiljer mot när det gäller i hemmet.
Dels är det endast elektriker som pillar i sakerna.
Sen är ofta belastningarna rätt jämnt fördelade i dessa fall, vilket gör att en släppt nolla inte ger så stora konsekvenser.

Någon elektriker skrev ju här på forumet hur det gick när han kopplade bort en tredjedel av belysningen i en hall eller lager eller vad det nu var, genom att koppla loss en fas. Belysningen var alltså trefasmatad med ett antal, men lika många, armaturer på varje fas.
Då först upptäckte man att nollan aldrig hade blivit inkopplad, för så länge det var ungefär samma last på varje fas blev den flytande nollan liggande på ungefär rätt spänning. :)

Nä jag står fast vid att man görligaste mån ska undvika trefas till enfas uppdelningar i bostäder. (även om jag själv gör just detta i friggeboden :blushing:)

Mikael_L skrev:
Nä jag står fast vid att man görligaste mån ska undvika trefas till enfas uppdelningar i bostäder. (även om jag själv gör just detta i friggeboden :blushing:)
Vi har det inte lätt, vi fattiga hemmansägare.. ;):D

Ett skäl att undvika 3faskopplingar som går ut till enfaslaster är att vid framtida ingrepp i anläggningen så kan nollan oavsiktligt lossas då man tror att den bara är till en säkring som man naturligtvis då skruvar ut, är inte grejjerna märkta ordentligt då så kan en olycklig elektriker få ersätta hela kökselektroniken som legat på samma 3 fas matning medans han själv blir liggande natten på sjukhus!

mr.Ola skrev:
Ett skäl att undvika 3faskopplingar som går ut till enfaslaster är att vid framtida ingrepp i anläggningen så kan nollan oavsiktligt lossas då man tror att den bara är till en säkring som man naturligtvis då skruvar ut, är inte grejjerna märkta ordentligt då så kan en olycklig elektriker få ersätta hela kökselektroniken som legat på samma 3 fas matning medans han själv blir liggande natten på sjukhus!
Ja, precis. Risken är väldigt överhängande om det är kopplat med torix eller fullkopplad wago.

//Patrik

Fast å andra sidan ska man ju alltid som elektriker mäta och kolla, helst före ingrepp för att få uppfattning men absolut efter ingrepp.

Mikael_L skrev:
Men just i gatubelysningsfallet och diverse industriella miljöer har du några saker som skiljer mot när det gäller i hemmet.
Dels är det endast elektriker som pillar i sakerna.
Hmm, håller inte riktigt med här, jag är inte utbildad elektriker, men har jobbat i 18 år med service bl.a. av 3-fas maskiner.

Mikael_L skrev:
Hmm igen, du får inte bo i en friggebod, eller rättare sagt, en liten stuga avsedd i första hand som bostad klassar inte in som friggebod.

Hej på er nu får du ge dig patrik hed "överhängande risk" om du vill va seriös va det då Hur många centraler är matade med penledare sitt o fundera på alla tänkbara problem som kan hända där ?
Det finns risker javisst men gör rätt märk rätt så är riskerna hanterbara
Det finns fördelar ochså
Mvh Tille

Citera honom rätt! Han skrev
Risken är väldigt överhängande om det är kopplat med torix eller fullkopplad wago.

Bo.Siltberg skrev:
Citera honom rätt! Han skrev
Risken är väldigt överhängande om det är kopplat med torix eller fullkopplad wago.
Men sätter man en 3-polig automatsäkring så bör denna risken kommit ner på en hanterbarnivå.. Då bör du ha blivit uppmärksammad på att detta inte är en vanlig 1-fas grupp.
Men fuskar man och inte märker upp som man ska så är det en överhängande risk! Men förutsättningen måste väl endå vara att man göra en korrekt installation utan genvägar.

Jag anser att "överhängande risk" innebär att det troligen infaller
Det har styrt iväg igen i den här tråden förutsättningarna enligt mig är tydligt märkt o väl utfört då är "riskfaktorn " inte större än andra installationer
Mvh Tille

Frågan har blivit väldigt svart o vit...
Det är inga stora risker vi pratar om.
Görs det ordentligt och noggrannt så finns det knappt nån risk alls.
Men kopplar man nollan slarvigt så blir det en överhängande risk för problem, och då hjälper ingen JFB eller 3-polig säkring mot att äggkokaren får frispel.

Bo.Siltberg skrev:
Frågan har blivit väldigt svart o vit...
Det är inga stora risker vi pratar om.
Görs det ordentligt och noggrannt så finns det knappt nån risk alls.
Men kopplar man nollan slarvigt så blir det en överhängande risk för problem, och då hjälper ingen JFB eller 3-polig säkring mot att äggkokaren får frispel.
Men är man slarvig kan man få problem i alla anläggningar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.