sajjen skrev:
Man får bara ha en grupp per slang/rör/kabel.
Förstod nästan det.

Ska det vara riktigt seriöst kan man alltså glömma att dra fram 3 faser till en kopplingsdosa och grena av detta?

Jag har delat upp en trefas i nybyggda köket i stugan och har inga som helst kval över det. Gruppen är säkrad med tre separata säkringar (inte en trepolig) och skyddad av JFB. Enligt alla tidigare diskusioner här på forumet är det enligt alla regler korrekt.

Tråden du länkar till handlar om att dela upp en trefasgrupp i en apparatdosa med vanligt enfasuttag, vilket inte verkar vara OK.

Det finns en del om och men med trefasgrupper i bostäder för att det ska bli regelrätt och personsäkert.
Så utgångspunkten tycker jag borde vara att dra enfasgrupper till enfasbelastningar om det inte finns speciella skäl.

Men ett bra sätt att utföra en trefasgrupp på är, som i detta fall, att grena av trefasledningen i en dosa som "enfasgrupper" sedan utgår ifrån. Då är det bara dimensioneringen av neutralledaren som ev behöver lite uppmärksamhet, för utom att vara noggrann med kopplandet förstås.

Att byta ut den blå 1,5 mm till en 2,5 mm är nog inte så svårt. Det kanske är en bra idé?

Jag kan inte komma på någon rimligt antagbar belastning i ett hem som skulle så dåligt cos phi att nolledaren blir ett problem.

Tycker du skall göra som du tänkte. Grena trefasgruppen i en dosa.

Märk upp det hela ORDENTLIGT, både på centralen och i dosan.

(Jag har åtta delade trefasgrupper, stor skillnad mellan 8 och 24 slangar när det är trångt och svårt att komma fram i en gammal kåk. Annars är det väl inget att rekommendera, precis.)

M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hittar faktiskt inga sådan inlägg här. Kan du peka ut dem?

Ursprungsfrågan ställdes, av allt att döma, inte ifrån en elektriker. Då en split av en 3-fasmatning till 1-fasuttag kräver lite extra eftertanke så tycker nog jag att standardrekommendationen är att undvika detta. Men gör man det rätt så ser jag inga problem med det. Du verkar vara en elektriker och kan därmed göra det korrekt och säkert.

En sammanfattning över saker att tänka på som givits i denna tråd. Det finns säkert fler, som man inte behöver tänka på i 1-fasgrupper.

1. Rätta mig om jag har fel, men man planerar helt enkelt inte elfördelningen så från början i nya hus. Praxis?
  2. Överbelastning av nollan. Risk för det föreligger vid infälld kabel (1.5mm2) och 10A diazed. Med dvärgbrytare är man lite säkrare, och med utanpåliggande kabel torde det vara riskfritt. Man kan lösa det genom att använda 2.5mm2 fram till fördelningsdosan.
  3. Fördelningspunkten. Helst bör 3-fasmatningen fördelas i en eller flera kopplingsdosor, inte apparatdosor. Det finns skäl som att folk förväntar sig 1 fas bakom ett uttag etc, och att uttag och andra apparater ev inte är godkända för att ha 400V nära sig.
  4. Uppmärkning i central och dosor (och ev uttag).
  5. Extra noggrannhet (nu ska man väl alltid vara noggrann...). Glappar den gemensamma nollan så kan det bli dyrt med många förstörda apparater.
  6. Helst 3-polig säkring i centralen.
Jag tycker att du hjälper till att färdigställa listan ovan så att alla kan göra en säker 3-fasfördelning när nöden så kräver.
En 11 år gammal tråd, jag vet... Men blev väldigt nyfiken på punkt 5, menar du glappande nolla i centralen eller i uttaget? Och vad skiljer ett scenario med glappande nolla i en enfasgrupp med nolla och tvåfasgrupp med gemensam nolla?

Tack på förhand:)

Med en glappande nolla i en enfasgrupp så blir det bara och odramatiskt strömavbrott.

Glappande nolla i en två och trefasgrupp mellan elcentral och uppdelningsdosan kan ge allt mellan 0 och 400 volt i uttagen. Det uttag som har lägst belastning kommer få högst spänning.

Problemet är liknande glapp och avbrott i PEN ledaren.

M
prototypen prototypen skrev:
Med en glappande nolla i en enfasgrupp så blir det bara och odramatiskt strömavbrott.

Glappande nolla i en två och trefasgrupp mellan elcentral och uppdelningsdosan kan ge allt mellan 0 och 400 volt i uttagen. Det uttag som har lägst belastning kommer få högst spänning.

Problemet är liknande glapp och avbrott i PEN ledaren.
Okej, tack för svar! Säg i fallet med tvättmaskin och torktumlare på en tvåfasgrupp med gemensam nolla. Tvättmaskin och torktumlare på respektive fas. Om nollan släpper endbart för denna tvåfasgrupp i centralen eller i uttagen/dosan, då blir resultatet precis samma antar jag? Dvs. att spänningen kommer öka mellan fas 1 och 2 vid snedbelastning torktumlare/tvättmaskin? Men övriga grupper i centralen kommer väl inte påverkas alls (som ju har sina egna nollor, förutsatt att inkommande PEN och nollkoppling är ok)?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.