Det går alltid att vända o vrida på allting....
Jag inbillar mig att problemen är mindre i en 1-fasgrupp än i en splittad 3-fasgrupp, eller?

Bo.Siltberg skrev:
Det går alltid att vända o vrida på allting....
Jag inbillar mig att problemen är mindre i en 1-fasgrupp än i en splittad 3-fasgrupp, eller?
Jo det har du rätt i... När vi pratar fallet med nollan.
Men jag kan ju ärligt säga att jag är inte rädd för att göra en tre fas installation till tex ett kök ute hos en kund. Men då gör jag som jag vill, märker, jfb, 3-polig automat, inga genvägar...

Att dela en gammal 3-fasgrupp som tidigare matat en spis till att mata ugn och häll är väl inga problem, allt klart så långt, börjar man däremot dra kabel till andra sidan rummet för att mata belysning och uttag på en fas exempelvis, då är det inte överskådligt längre, sen kan man märka detta naturligtvis men varför vill man då inte dra fram ny matning...

Omöjligt kan det väl inte vara, men vi kanske pratar om olika saker här där jag ser dessa tips på ett forum som detta som fritt fram att splitta hur man vill, bara för det kanske är lite enklare, bättre använda normalt tillvägagångssätt så blir det inte lika mycket ifrågasatt ifall något skulle gå fel.

Slugge skrev:
Att dela en gammal 3-fasgrupp som tidigare matat en spis till att mata ugn och häll är väl inga problem, allt klart så långt, börjar man däremot dra kabel till andra sidan rummet för att mata belysning och uttag på en fas exempelvis, då är det inte överskådligt längre, sen kan man märka detta naturligtvis men varför vill man då inte dra fram ny matning...

Omöjligt kan det väl inte vara, men vi kanske pratar om olika saker här där jag ser dessa tips på ett forum som detta som fritt fram att splitta hur man vill, bara för det kanske är lite enklare, bättre använda normalt tillvägagångssätt så blir det inte lika mycket ifrågasatt ifall något skulle gå fel.

För mig är ett normalt tillvägagångsätt att aldrig splitta matning till spis till något annat än spis, häll ugn.

För att förenkla i kök och slippa utanpåliggande kablar så drar jag femledare i röret, splittar i dosa, märker central/gruppschema att ex säkring 4,5,6 är en gemensam trefasmatning, kopplar jfb, ser till att ha tre olika färger på faserna som har samma färg från central till apparat (om inte det måste dras kabel i köksskåp då så klart, vilket man generlelt måste göra någonstans men samma färg fram till den punkten.) Det är en installation som gjorts så länge som 3-fas funnits och folk har renoverat kök. Det finns i tusentals hushåll och där något gått fel så är det väl så att nollan eventuellt släppt och diverse elektronik brunnit upp.
Sen är det ju som så att en elektriker ska alltid kolla och mäta innan han börjar arbeta i anläggningen och det gäller även hempulare, klarar inte en hempulare av att slå av hela centralen och/eller mäta om det är strömlöst så anser jag inte att personen har nödig kännedom för att göra arbete i anläggningen och får därmed skylla sig själv.

Obs att vi pratar om matning av uttag för allmänt bruk, dvs ingen vet var dessa uttag finns och vad som kommer att pluggas i dem. (Syftet med TS initiala fråga kan ev handla om uttag för specifika apparater, det beror på hur tillgängliga uttagen blir)

Om du Akzid installerar detta från början skulle jag inte vara orolig för du skulle se till att det blir säkert gjort.

Men tråden handlade om ett befintligt uttag. Det framgår inte hur många uttag som passeras på vägen till kylen för det är inte sannolikt att gruppen endast matar detta uttag idag? Det kan bli svårt att få till en 3-fassplit på ett bra sätt.

Har du bestämt dig för hur du ska göra SebbeT?

Ni verkade ha så roligt i diskussionen så jag hoppade av en stund :)

Jag hade gjort ett dåligt förarbete innan jag startade tråden så när jag skull dit igen så såg jag att lägenheten var matad med enfas.
Lösningen blev inte särskilt optimal och är inget jag skulle gjort hemma själv men men.
Röret kom upp bakom kylskåpet rakt på väggen så där satte jag en dosa och drog sen ut ett uttag till diskmaskinen. Kommer funka effektmässigt men risken är som sagt att om diskmaskinen knasar så blir hon utan kyl/frys. Det vet hon om och vill hon ha det på annat vis får hon lejja en behörig elektriker.

SebbeT skrev:
Ni verkade ha så roligt i diskussionen så jag hoppade av en stund :)

Jag hade gjort ett dåligt förarbete innan jag startade tråden så när jag skull dit igen så såg jag att lägenheten var matad med enfas.
Lösningen blev inte särskilt optimal och är inget jag skulle gjort hemma själv men men.
Röret kom upp bakom kylskåpet rakt på väggen så där satte jag en dosa och drog sen ut ett uttag till diskmaskinen. Kommer funka effektmässigt men risken är som sagt att om diskmaskinen knasar så blir hon utan kyl/frys. Det vet hon om och vill hon ha det på annat vis får hon lejja en behörig elektriker.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det går att utöka med fler faser i röret men separat nolla till varje fas måste med. Också ett moment som pågått i många år i många hushåll.

Förutsatt att nya regelverket inte har något emot det men det kommer nån att hojta till om i så fall ganska snart.

Låter som om det kan bli trångt, förstår jag dig rätt om du menar att man kan dra 2fas, 2blå, 1gröngul? (5x1,5)

Glufsglufs skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det går att utöka med fler faser i röret men separat nolla till varje fas måste med. Också ett moment som pågått i många år i många hushåll.

Förutsatt att nya regelverket inte har något emot det men det kommer nån att hojta till om i så fall ganska snart.
Nu har ju du mer erfarenhet än mig och säger du att det pågått i många år så har det säkert det, men regeln säger väl "En grupp per rör"? Det där låter inte som en grupp.

//Patrik

Glufsglufs skrev:
För mig är ett normalt tillvägagångsätt att aldrig splitta matning till spis till något annat än spis, häll ugn.

För att förenkla i kök och slippa utanpåliggande kablar så drar jag femledare i röret, splittar i dosa, märker central/gruppschema att ex säkring 4,5,6 är en gemensam trefasmatning, kopplar jfb, ser till att ha tre olika färger på faserna som har samma färg från central till apparat (om inte det måste dras kabel i köksskåp då så klart, vilket man generlelt måste göra någonstans men samma färg fram till den punkten.) Det är en installation som gjorts så länge som 3-fas funnits och folk har renoverat kök. Det finns i tusentals hushåll och där något gått fel så är det väl så att nollan eventuellt släppt och diverse elektronik brunnit upp.
Sen är det ju som så att en elektriker ska alltid kolla och mäta innan han börjar arbeta i anläggningen och det gäller även hempulare, klarar inte en hempulare av att slå av hela centralen och/eller mäta om det är strömlöst så anser jag inte att personen har nödig kännedom för att göra arbete i anläggningen och får därmed skylla sig själv.
Där täcker du in det mesta av tråden, givetvis inget annat än ugn, häll på spisgrupper, samtidigt naturligtvis bra med fördelad 3-fas grupp till effektkrävande 1-fas uttag vid köksrenoveringar.
Jag förstår ärligt talat inte det paniska motståndet mot något så självklart och även många gånger goda lösningen. Blandning av en och flerpoliga förbrukare på samma grupp är ju däremot mycket tveksamt, (och det var ju också detta som i tidigare föreskrifter var otillåtet).

Patrik_Hed skrev:
Nu har ju du mer erfarenhet än mig och säger du att det pågått i många år så har det säkert det, men regeln säger väl "En grupp per rör"? Det där låter inte som en grupp.

//Patrik
Jo, det finns nog en hel del hushåll med det systemet och jag ställde mig samma fråga som du då jag gjorde det första gången men som två-årsmontör då så har ju alltid den med behörigheten rätt :) så jag gjorde som han sa. Det kanske faller in i någon av alla dessa särskilda undantag som har funnits/finns i föreskrifterna. Jag kan ärligt påstå att jag inte letat men jag har inte heller gjort någon sån installation sen 2004 tror jag, alla projekt efter det har vi bytt ut till 3-fas där det varit 1-fas eller "kablat" oss fram för det har varit nära och smidigt.

Om jag inte minns helt fel så kunde man åtminstonde förr även dra fler fastrådar och dimensionera upp en nolla också, det vet jag att det gjordes på ett projekt när jag var anställd.

SebbeT skrev:
Låter som om det kan bli trångt, förstår jag dig rätt om du menar att man kan dra 2fas, 2blå, 1gröngul? (5x1,5)
Ja, det blir trångt och 5 trådar blir det men med tanke på alla ROT projekt jag varit på så brukar det inte vara större problem att dra om 5 trådar i ett gammalt 15 mm2 rör, en drar och en skjuter på.

Men som sagt, innan du ger dig på den lösningen så kolla om det fortfarande är godkänt att göra så eller 2 faser 1,5 mm2, 1 grön/gul 1,5 mm2 och en nolla 4 mm2. med någon som lusläst reglerna på sista tiden.

Enfas i lägenheten...det blev ju ett snopet slut.

Visst får flera kretsar samsas i samma kabel/rör. Dom får också ha en gemensam jordledare. Man måste dock räkna på strömvärdet för 4 belastade ledare. Och vi pratar väl fasledare, inte faser som kan misstolkas som olika faser.

Frågan är bara hur man gör med nollan då den skall vara blå. Man får väl dra i 2 st blå och märka dem. Det är inte tillåtet med en gemensam nolla (521.8.2).

Vi kanske ska diskutera hur bra en sådan lösning är nu? :) Jag säger väl ung samma sak, nja. Men korrekt utfört så.

Men om jag då skulle dra alla kablar med 2,5 mm2 men fortfarande säkra av med 10A?

Blir nog lite trångt, finns risk du skadar ledarna.. Varför inte köra på samma grupp, har han problem med att säkringen går eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.