17 991 läst · 115 svar
18k läst
115 svar
Dosa av trefasgrupp i köket?
Nej, nyare material och arbetsätt är välkommet om det underlättar och gör saker enklare.
Reglerna, som du skriver, är bara en minimumnivå man ska hålla, där står inte skrivet alla tänkbara scenarion, du ska följa praxis och inte hitta på egenhändiga lösningar, detta leder till risk för missförstånd.
Om man rekommenderar såna lösningar på ett forum som är riktat till elnoviser misstänker jag att risken för missförstånd och felkopplingar kan öka.
Reglerna, som du skriver, är bara en minimumnivå man ska hålla, där står inte skrivet alla tänkbara scenarion, du ska följa praxis och inte hitta på egenhändiga lösningar, detta leder till risk för missförstånd.
Om man rekommenderar såna lösningar på ett forum som är riktat till elnoviser misstänker jag att risken för missförstånd och felkopplingar kan öka.
Egenhändiga lösningar
Javisst räcker det inte med pekfingern ta hela storsläggan
Vad är problemet frågeställaren från början hade ett bekymmer jag förstår honom det kan va problem framförallt utseendemässigt att dra fram nya matningar o det finns en lösning som är okej varför inte rekomendera det ?
Men du kanske inte är så intresserad av att göra fina jobb utan bara av funktion
Sluta anta o va uppblåst här nere på jorden hjälps vi åt o löser problem
mvh tille
Vad är problemet frågeställaren från början hade ett bekymmer jag förstår honom det kan va problem framförallt utseendemässigt att dra fram nya matningar o det finns en lösning som är okej varför inte rekomendera det ?
Men du kanske inte är så intresserad av att göra fina jobb utan bara av funktion
mvh tille
Vet ej om du förstår svenska språket dåligt eller om du läser för fort att förstå mig..
Det jag skriver handlar inte om frågeställarens ursprungsfråga, jag opponerar mig bara mot att folk ger "tips" på forum som inte följer praxis, det finns ju fler än han som startade tråden som läser detta och enligt dig är det då okej att ta diverse genvägar men nödlösningar är inte okej utan bara nödlösningar, detta ska man inte sätta i system.
Det finns många som kommer läsa här och kanske efter dina inlägg dra slutsatsen att man drar drar 3-fas till apparatdosor och därifrån fördelar till andra apparater, jag undrar just var du fått detta sätt att installera från, har du jobbat på industrier möjligen?
Det jag skriver handlar inte om frågeställarens ursprungsfråga, jag opponerar mig bara mot att folk ger "tips" på forum som inte följer praxis, det finns ju fler än han som startade tråden som läser detta och enligt dig är det då okej att ta diverse genvägar men nödlösningar är inte okej utan bara nödlösningar, detta ska man inte sätta i system.
Det finns många som kommer läsa här och kanske efter dina inlägg dra slutsatsen att man drar drar 3-fas till apparatdosor och därifrån fördelar till andra apparater, jag undrar just var du fått detta sätt att installera från, har du jobbat på industrier möjligen?
tille1 skrev:Egenhändiga lösningar
mvh tille
Fast du kan ju upplysa om nackdelarna med lösningen också, eftersom han är amatör så vet han ju inget om det. Han frågar ju för att han är osäker och vill få ett korrekt svar.
Det är lätt att hänvisa till praxis
Ni anser alltså att det inte är tillåtet att göra så ?
Jag skulle kunna göra som många andra att skriva att det är behörighetskrävande att installera el o döda tråden med det
När uppstår praxis ? Många var emot när reglerna kovände i vissa frågor o man behöver som sagt inta anama allt men påstå att det är fel bara för man själv inte gillar det är bara löjligt
Mvh tille
Jag skulle kunna göra som många andra att skriva att det är behörighetskrävande att installera el o döda tråden med det
När uppstår praxis ? Många var emot när reglerna kovände i vissa frågor o man behöver som sagt inta anama allt men påstå att det är fel bara för man själv inte gillar det är bara löjligt
Mvh tille
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Jag hittar faktiskt inga sådan inlägg här. Kan du peka ut dem?tille1 skrev:
Ursprungsfrågan ställdes, av allt att döma, inte ifrån en elektriker. Då en split av en 3-fasmatning till 1-fasuttag kräver lite extra eftertanke så tycker nog jag att standardrekommendationen är att undvika detta. Men gör man det rätt så ser jag inga problem med det. Du verkar vara en elektriker och kan därmed göra det korrekt och säkert.
En sammanfattning över saker att tänka på som givits i denna tråd. Det finns säkert fler, som man inte behöver tänka på i 1-fasgrupper.
- Rätta mig om jag har fel, men man planerar helt enkelt inte elfördelningen så från början i nya hus. Praxis?
- Överbelastning av nollan. Risk för det föreligger vid infälld kabel (1.5mm2) och 10A diazed. Med dvärgbrytare är man lite säkrare, och med utanpåliggande kabel torde det vara riskfritt. Man kan lösa det genom att använda 2.5mm2 fram till fördelningsdosan.
- Fördelningspunkten. Helst bör 3-fasmatningen fördelas i en eller flera kopplingsdosor, inte apparatdosor. Det finns skäl som att folk förväntar sig 1 fas bakom ett uttag etc, och att uttag och andra apparater ev inte är godkända för att ha 400V nära sig.
- Uppmärkning i central och dosor (och ev uttag).
- Extra noggrannhet (nu ska man väl alltid vara noggrann...). Glappar den gemensamma nollan så kan det bli dyrt med många förstörda apparater.
- Helst 3-polig säkring i centralen.
Nej, jag menar inte att det inte är tillåtet under rätt förutsättningar. Däremot kan det vara lämpligt att ge utförligt svar och inte bara skriva att det är okej vid varje tillfälle då kan lätt missförstånd uppstå. Viktigt att vara tydlig i forum som dessa.tille1 skrev:Det är lätt att hänvisa till praxis
Mvh tille
Reglerna har ändrats, detta är sant, istället för att det beskrivs i detalj hur varje moment ska utföras läggs mer av ansvaret på elektrikern som förväntas uppfylla god elsäkerhet, skulle något gå fel och man gjort någon specialare kan detta komma att ifrågasättas.
Huruvida behörig elektriker ska utföra jobbet eller ej tycker jag inte framgår av inlägget men det var ju inte det frågan gällde. Vi får hoppas och anta det görs på rätt sätt.
Jag sitter just och planerar elen som skall dras in i köket nästa vecka. I ett skåp hamnar bla mikron (16 A), ugnen (16 A) och ett bänkuttag (16 A).
Inte drar jag tre rör med totalt nio 2,5 mm2 ledare till skåpet när jag kan klara mej med ett rör och fem ledare. Det är en besparing av 20 m rör och 40 m 2,5 mm2 FK, plus arbetet. En dosa tillkommer.
Övertyga mej nu varför jag inte skulle göra så!
Inte drar jag tre rör med totalt nio 2,5 mm2 ledare till skåpet när jag kan klara mej med ett rör och fem ledare. Det är en besparing av 20 m rör och 40 m 2,5 mm2 FK, plus arbetet. En dosa tillkommer.
Hej det är skönt att se att ni slappnar av o realistiska det kommer alltid att vara ett bekymmer här att lägga diskusionen på rätt nivå det är ju ingen instruktionsbok för amatörer vi håller på med
jag ser det mer som en hjälp för ovetande att föra en diskusion med sin elektriker som kanske ochså är traditionell o inskränkt
förövrigt är det skönt att höra att villainstallationerna är på "högnivå"söderut här i trakten är det vilda västern pga prispress jag har sett otaliga "lösningar" av problem
som inte tillhör sk praxis
Mvh Tille
jag ser det mer som en hjälp för ovetande att föra en diskusion med sin elektriker som kanske ochså är traditionell o inskränkt
förövrigt är det skönt att höra att villainstallationerna är på "högnivå"söderut här i trakten är det vilda västern pga prispress jag har sett otaliga "lösningar" av problem
som inte tillhör sk praxis
Mvh Tille
Är du fattig?mycke_nu skrev:Jag sitter just och planerar elen som skall dras in i köket nästa vecka. I ett skåp hamnar bla mikron (16 A), ugnen (16 A) och ett bänkuttag (16 A).
Är det så stor skillnad på att dosa av en trefasgrupp till 3 uttag och att dosa av en enfasgrupp till tre uttag (om man bortser från högst osannolika övertoner)?
Är det någon skillnad från fall till fall om nollan skulle glappa eller tappas helt?
Och om en person med "nödig kännedom" öppnar en dosa med tre inkommande faser en jord och en nolla inte förstår att skiten är trefasmatad från central trots att centralen är märkt just så, har han då "nödig kännedom"?
Är det någon skillnad från fall till fall om nollan skulle glappa eller tappas helt?
Och om en person med "nödig kännedom" öppnar en dosa med tre inkommande faser en jord och en nolla inte förstår att skiten är trefasmatad från central trots att centralen är märkt just så, har han då "nödig kännedom"?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Om vi säger skillnaden mellan glapp i nollan på en enfasgrupp och en trefasgrupp så är det detta:SebbeT skrev:Är det så stor skillnad på att dosa av en trefasgrupp till 3 uttag och att dosa av en enfasgrupp till tre uttag (om man bortser från högst osannolika övertoner)?
Enfasgrupp: sakerna slutar fungera när nollan lossnar och om den glappar så kan det bli varmgång och ev. brand. Ju högre belastning, desto varmare.
Trefasgrupp: Sakerna går sönder och brandrisk finns. Om man talar matning till centraler med PEN-ledare så blir även alla skyddsjordade höljen spänningsförande.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Varför ska du ha 16A till micron?mycke_nu skrev:Jag sitter just och planerar elen som skall dras in i köket nästa vecka. I ett skåp hamnar bla mikron (16 A), ugnen (16 A) och ett bänkuttag (16 A).
//Patrik
Förstår att det blir problem om inkommande nolla till central försvinner.Om vi säger skillnaden mellan glapp i nollan på en enfasgrupp och en trefasgrupp så är det detta:
Enfasgrupp: sakerna slutar fungera när nollan lossnar och om den glappar så kan det bli varmgång och ev. brand. Ju högre belastning, desto varmare.
Trefasgrupp: Sakerna går sönder och brandrisk finns. Om man talar matning till centraler med PEN-ledare så blir även alla skyddsjordade höljen spänningsförande.
//Patrik
Men, gör det verkligen skillnad om det handlar om 3 faser i en dosa som delas upp till 3st enfasuttag.
Säger inte att du har fel, bara att jag inte begriper.
Om någon orkar förklara på ett ganska pedagogiskt sätt så blir jag glad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Minimal skillnad som jag ser det. Den största av dom små risker som finns är nog risken för överbelastning av nollan i och med att gruppen kan belastas nära max (t.ex infälld 1.5mm2 och 10A säkring).
I centralen är det ordentliga skruvanslutningar för PEN-ledaren, men i en gruppledning kan det förekomma lite av varje. Det brukar också finnas en hel del belastningsmarginal i en PEN-ledare.
I centralen är det ordentliga skruvanslutningar för PEN-ledaren, men i en gruppledning kan det förekomma lite av varje. Det brukar också finnas en hel del belastningsmarginal i en PEN-ledare.