Men varför ska alla alltid försöka vilja fuska till saker och ting med en massa j-la tattarlösningar??
Lägg fram en ny matning, ordning och reda!!

En 3-fasgrupp som splittas till 1-fasuttag för allmänbruk är helt enkelt ingen lösning man väljer från början, så jag (och många fler) förordar inte en sådan lösning generellt. Men det är Ok med pekfinger om man inte har några rimliga alternativ.

Lösningen kräver lite extra noggrannhet som att dubbelkolla anslutningen av den gemensamma nollan, uppmärkning i dosor, fördelning i dosor och inte i på skruvarna i uttag etc.

Hej
Vore trevligt om ni kunde förklara på ett trevligt sätt varför man inte skall använda sig av sådana typer av installationer
Farbroderliga pekpinnar tycker jag inte passar här
När jag läste behörigheten förordade min lärare att man skulle dra ut 3 fas matningar o slåisär
Det är konstaterat att det inte är fel regelmässigt
Mvh Tille

Rrrrr skrev:
I en perfekt värld så ska man undvika att ha trefas-fördelade grupper i bostadshus.

Men i verkligheten så är detta ofta det enda praktiskt genomförbara alternativet! Man ska dock undvika att koppla flera faser i uttag (på X plint) pga att även lekmän får byta uttag. Då är det bättre med kopplingsklämmor bakom uttaget. Eller helst i en kopplingsdosa. Man ska också märka i centralen att det är en trefasgrupp, och helst ha en 3pol automatsäkring.
Dagens apparatdosor är godkända som kopplingsdosor, bara så du vet.
Jag personligen hade dragit fram en egen matning till diskmaskinen och låtit kylskåpet haft kvar sin egna matning. Så har jag det hemma idag, kyl och frys har separata JFB och diskmaskinen har en egen matning likaså micro.

Sen att nollan kan bli för klen med en 5x1.5mm3 kabel är någotjag aldrig har hört, om du belastar kabeln så pass så är det nog inte bara noll-ledaren som blir drabbad. Du har inte samma belastning på nollan som på faserna.

B
kruxet är väl fasförskjutningen som kan uppstå och ge mer belastning på nollan, men det är väl ganska ovanligt att någon kör så hårt så det händer vid normalt bruk?

märkning ,märkning, märkning.. det är vad min elektrieker sa i frågan om att lägga in ytterligare fas i befintliga rör, just för komplettering. men inget fel i sig. och just att undvika flera faser bakom uttag, utan lägga det i dosa för sig och sen grena ut ifrån.

ska man en bit från centralen så är det klart att detta var populärt förr, och kanske än i viss mån , då du spar för och kabel för själva "matningen" fram till splitten.

Jag tror att det är tvärtom förr fick man inte göra så, Många Elektriker mår illa fortfarande när dom ser kombiuttag 416/schuko
Det är personligt hur man jobbar men sitt inte o riktiga i forum om ni inte vet vad ni pratar om
mvh tille

Nu antar jag att det är en 3-fas central vi snackar om, annars om det nu skulle vara en 1-fas central så ska varje fas ha med sig en egen nolla också.

B
är det inte rätt stor skillnad på vad som är tillåtet i form av kopplingar och vad som anses som "bra praxis" eller vad man ska säga? och att det efter en tid blir så att i elektrikerns värld anses vissa installationer inte tillåtna, men de i själva verket är det, fast det "ser illa ut" ?

jag bara spekulerar....

Jag tror det är tvärtom Först så är det hemskt o fel men sen provar man o vips så gör man så ofta
hur länge använde elektrikerna kullrig spårskruv ?
mvh tille

tille1, du anser alltså att det inte finns några som helst risker med att trefasmata enfasobjekt?

Snase>Det är nog så att folk inte är vana vid att bryta tre grupper för att gå in i en dosa eller ett uttag. På industrier och i verkstäder är man lite mer uppmärksam på sådant här.

/Kent

Jag tycker att "Snase" ställde en väldigt bra fråga. :p

//Patrik

Det är klart det finns risker med trefasmatning men det finns risk med allt
Är det någon här på forumet som inte vet att el är farligt ?
Jag anser därimot att fördelarna är övervägande, i mitt arbete så försöker jag väga in Elsäkerhet,Kundnytta,arbetsglädje o flera andra parametrar
(Jag följer föreskrifter o lagar så ni vet)
Jag gillar därimot inte överlägsenhet o dumdryghet
Jag har frågat om riktiga själ mot att slå i sär trefasmatningar o får bara humanden tillbaka
så länge man gör som man ska ser jag inget hinder till att jobba på det viset
mvh Tille

tille förstår jag dig rätt så pratar du om att fördela 3-fas i apparatdosor, detta verkar olämpligt i mina ögon, du vet att vem som helst kan gå in där och göra jobb, krävs bara "nödig kännedom" eller vad termen nu är nuförtiden.

Apparaterna i sig brukar bara vara godkända för 250 V så då får du göra kopplingen bakom vilket känns som att du inte planerat jobbet ordentligt från början, använd riktiga kopplingsdosor om du vill göra såna fördelningar så det syns vad det handlar om..

Hej
Varför måste det antas hur många fel jag kan göra när jag arbetar
Jag har berättat att jag följer reglerna vad mer begär du

Om ni inte vill göra en elanläggning si eller så är det okej för mig men snälla sitt inte få detta forum o förespegla att eran syn dessutom är lag
titta runt lite så fort det kommer upp en fråga om lite nyare syn på matrial o arbetsätt så slår ni till med pekfingrarna o påstår att det är fel fel fel
Mvh Tille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.