Kör du med razberrys egna, zwave.me?
Jag fick börja om från början.
 
Letalis skrev:
Kör du med razberrys egna, zwave.me?
Jag fick börja om från början.
Jag använder Aotec Z-Wave Stic (Gen. 5)
//Henry
 
Redigerat:
Letalis skrev:
Kör du med razberrys egna, zwave.me?
Jag fick börja om från början.
Ja, tror det heter så, ursäkta om jag rört till begreppen...
 
  • Gilla
Letalis och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tips till Er som använder LUA på RPI3 med Raspbian.

Jag vet inte om jag hittat en brist i interpetern eller har en brist i min kunskap om hur man skriver LUA-kod till dzVents? Ni får gärna räta ut mina brister om ni känner till något jag inte gör.

I allt högre grad har det börjat hända saker som inte borde hända. Rutiner triggas när de inte borde triggats mm. Rutiner triggas inte när de borde triggats.

Här är ett exempel:

return {
active = true,
on = {
'Hall NB Tak Inre'
},
execute = function(domoticz)

Denna ska triggas när brytaren 'Hall NB Tak Inre' ändrar läge men det skedde inte.

Det enda jag gjorde för att få igång den var att kopiera namnet på brytaren till namnet i skriptet trots att det helt klart inte fanns något synligt fel. Ändå började skriptet triggas igen efter den åtgärden.

Det som hände då var att skriptet triggades även vid tillfällen det inte skulle triggats. Har man varit med länge så vet man att ibland händer saker man aldrig hittar ett förklarande bevis till varför en åtgärd lyckades. Men jag gick igenom alla skript och såg till att ingen rad slutade med ett blanktecken och problemet försvann. ?!?!?!? Finns det någon här som vet?

En gissning är att när jag bytte SD-kort så skapade jag en image från gamla kortet och lade in den på nya. I den konverteringen uppstod några tecken som inte kan presenteras på skärmen annat än som blanktecken. Men det känns långsökt. Jag tror snarast att interpertern inte alltid hanterar blanktecken på slutet av en rad rätt !?!?
//Henry
 
Får dubbelkolla när jag kommer hem men har märkt ett liknande beteende.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Första köldknäppen för denna vinter hos oss.

Två styck Aeon Labs Multisensor Gen5 (IP42) rapporterade perfekt ner till -20 grader utomhus. Där båda fortsatte att rapportera -20 grader tills temperaturen steg igen trots att det var kallare under en kort period. "Good enough" för mig om de fortsätter så.

En styck Aeon Labs Multisensor 6 har rapporterat perfekt i utomhustemperaturer ner till -21,9 grader som var det kallaste som blev. Förvånansvärt bra för en sensor som inte ska fungera i minusgrader.

Graf som visar temperaturförändringar över sju dagar med nedgång ner till -20 grader Celsius.

Temperatur- och luftfuktighetsgraf över de senaste 7 dagarna i kallt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska bli intressant att följa vidare.
//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Hallo
Hur gick det med backup från aeon stickan någon som har lyckats med det.
Fortsatt trevlig år med mycket galna projekt hoppas jag på. :)

tomas
 
Någon som har en förklaring till detta.
Jag flytta över min Raspberry från min router till min switch för att göra snyggare kabeldragning.
Och efter det så ballade Domoticz ut..

Får följande meddelande hela tiden..
Felmeddelande på datorskärm: "Browser Cache refresh failed. Manifest fetch failed (9)" med en URL.

På port 8080 fungerar det inte längre och på port 443 så får jag felmeddelande men det fungerar ändå.


Och loggen har fått för sig följande:
2017-01-07 09:23:08.296 Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use
2017-01-07 09:23:08.296 Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080


Bytte till 8181 och det verkar som att jag av någon anledning fått 2 st Domoticz varav den ena är offline..
 
Redigerat:
Får extrema problem med min z-wave kontrollenhet. Den funkar bra i början efter ominstallation, sedan efter ett tag börjar problemen, tappar enheter och loggen fylls med:
2017-01-08 12:49:08.490 Error, Node031, ERROR: Dropping$
2017-01-08 12:49:08.490 Always,
2017-01-08 12:49:08.490 Always, Dumping queued log messages
2017-01-08 12:49:08.490 Always,
2017-01-08 12:49:08.491 Always,

Blir lite buggigt om systemet måste göras om med jämna mellansrum. Har en raspberrypi2 med en RaZberry V2 (Gen 5).

kan kontrollenheten vara skadad eller beror detta på skräp i inställning eller uppsättning. Har ungefär 19 enheter anslutna, inga problematiska skript utan det mesta styrs via tidsstyrning eller rörelsestyrning.

Finns det några utökade felsökningsfunktioner i domoticz?
 
Vad hat du för minneskort?
 
Jag bytte i december ungefär, tror jag köpte detta:

Sandisk Ultra Micro-SD-kort 8 GB
https://www.kjell.com/se/sortiment/...skort/sandisk-ultra-micro-sd-kort-8-gb-p95979

Gjorde en omstart av raspberry, då hittar den inte flera enheter. Först trodde jag att det var problem med vissa enheter, eftersom att det oftast var en som strullade. Men nu, börjar jag undra om det inte är något allvarligt med hela kontrollenheten. Att den helt enkelt inte klarar av att hantera flödet av information.
 
Tomas Andersson skrev:
Hallo
Hur gick det med backup från aeon stickan någon som har lyckats med det.
Fortsatt trevlig år med mycket galna projekt hoppas jag på. :)

tomas
Har inte hunnit göra något åt det ännu! Men jag skriver här när jag kommit så långt!
//Henry
 
Letalis skrev:
Någon som har en förklaring till detta.
Jag flytta över min Raspberry från min router till min switch för att göra snyggare kabeldragning.
Och efter det så ballade Domoticz ut..

Får följande meddelande hela tiden..
[bild]

På port 8080 fungerar det inte längre och på port 443 så får jag felmeddelande men det fungerar ändå.


Och loggen har fått för sig följande:
2017-01-07 09:23:08.296 Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use
2017-01-07 09:23:08.296 Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080


Bytte till 8181 och det verkar som att jag av någon anledning fått 2 st Domoticz varav den ena är offline..
Detta är nog inget annat än att DHCP-servern lånar ut IP-adresser under en given tid. Om du antingen hittar en "release"-funktion i din DHCP eller gör en total omstart av nätet så delas nog rätt IP ut igen.
Kan bero på så mycket men det har nog intet med Domoticz att göra om det du beskriver är enda förändringen.
//Henry
 
frippes skrev:
Får extrema problem med min z-wave kontrollenhet. Den funkar bra i början efter ominstallation, sedan efter ett tag börjar problemen, tappar enheter och loggen fylls med:
2017-01-08 12:49:08.490 Error, Node031, ERROR: Dropping$
2017-01-08 12:49:08.490 Always,
2017-01-08 12:49:08.490 Always, Dumping queued log messages
2017-01-08 12:49:08.490 Always,
2017-01-08 12:49:08.491 Always,

Blir lite buggigt om systemet måste göras om med jämna mellansrum. Har en raspberrypi2 med en RaZberry V2 (Gen 5).

kan kontrollenheten vara skadad eller beror detta på skräp i inställning eller uppsättning. Har ungefär 19 enheter anslutna, inga problematiska skript utan det mesta styrs via tidsstyrning eller rörelsestyrning.

Finns det några utökade felsökningsfunktioner i domoticz?
Detta är inget enkelt att svara på såhär. Hastigheten på minneskortet är viktigt, det har jag konstaterat och skrivit lite om här:
https://www.byggahus.se/forum/villa...ticz-och-z-wave-2.html?perpage=15#post2629588

Men för mig yttrade det sig som väntetider på Webbgränssnittet främst vid varje hel timma och vid dygnsskiften men även vid andra tillfällen då jag bytte webbsidor ofta.

En annan sak jag lagt märke till är att man bör stänga av all rapportering som inte oundgängligen behövs. Jag har stängt av all rapportering av elkonsumtionen. Men sedan fick jag för mig att skapa en lampfelsindikator på utebelysningen och startade förbrukningsrapportering på alla utomhuslampor. Det tyngde ner systemet rejält innan jag bytte till snabbare minneskort.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.