HenFre skrev:
Som trigger?
Allt går att använda men en variabel triggar ingen regel när jag testade igår.
//Henry
Har inte testat variabel när jag tänker efter, bara använt den i programmeringen.
Det som blivit sämre med flytt från Vera till Domoticz är just min Qubino ZMNHOD1.
I Veran hade den en stopp knapp men det finns inte i Domoticz. Nu har jag inte lagt så mycket tid på felsökning så det kanske går att få till på något sätt.

//Skepparn
 
skepparn skrev:
Har inte testat variabel när jag tänker efter, bara använt den i programmeringen.
Det som blivit sämre med flytt från Vera till Domoticz är just min Qubino ZMNHOD1.
I Veran hade den en stopp knapp men det finns inte i Domoticz. Nu har jag inte lagt så mycket tid på felsökning så det kanske går att få till på något sätt.

//Skepparn
Det är fler som har problem med Qubino ZMNHOD1:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=11595

Domoticz använder sig av openzwave kanske finns mer hjälp här kanske:

https://groups.google.com/forum/#!searchin/openzwave/Qubino$20ZMNHOD1%7Csort:relevance

//Pierre
 
dhanjel skrev:
Nädå, jag kopierar från Windows :)
Har äntligen tagit tag i att uppdatera dzVents men jag lyckas inte kopiera in med "Utforskaren".
Tänker jag fel?
Har försökt både att kopiera in mapp med filer i och enbart lua-filer men jag är inte "behörig".
Däremot fungerar det om jag öppnar filerna med VSC och sparar ner dem i RPIn.
Måste jag ta fil för fil så? Verkar inte gå att bara släpa in dem? Då är jag inte behörig.
Det skulle vara enklast att bara släpa över filerna.
//Henry
 
HenFre skrev:
Har äntligen tagit tag i att uppdatera dzVents men jag lyckas inte kopiera in med "Utforskaren".
Tänker jag fel?
Har försökt både att kopiera in mapp med filer i och enbart lua-filer men jag är inte "behörig".
Däremot fungerar det om jag öppnar filerna med VSC och sparar ner dem i RPIn.
Måste jag ta fil för fil så? Verkar inte gå att bara släpa in dem? Då är jag inte behörig.
Det skulle vara enklast att bara släpa över filerna.
//Henry
Hur delar du katalogen, via Samba?
Hur är behörigheterna satta i Linux?
Hur är Samba-utdelningen konfigurerad?
Samma ägare på filerna som den du använder i utforskaren?

/Andreas
 
wroopy skrev:
Hur delar du katalogen, via Samba?
Hur är behörigheterna satta i Linux?
Hur är Samba-utdelningen konfigurerad?
Samma ägare på filerna som den du använder i utforskaren?

/Andreas
Ja, det är Samba på RPIn sidan och W10 på PCn.

Full behörighet i Rasbian via chmod 777 på allt inblandat.

Samba konfigurerad enligt denna:
http://raspberrypihq.com/how-to-share-a-folder-with-a-windows-computer-from-a-raspberry-pi/

Filerna ägs av "pi" och jag är inloggad via "utforskaren" som "pi".

//Henry

PS: Visual Studio Code, på PCn, fungerar perfekt. Det är bara kopieringen via utforskaren som faller på behörighet.
DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Jag hade tidigare en NAS (baserad på någon halvgammal Linux-variant) som strulade på ungefär samma sätt när jag accessade den via dess namn (typ \\NAS). Om jag istället för namnet använde file://192.168.x.y så funkade det utan problem. Det behöver inte nödvändigtvis funka i ditt fall, men det går snabbt att testa...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
God kväll i stugorna..
Jag kunde inte hålla mig utan införskaffade mig en RFXtrx i veckan och fick in en del 433Mhz som jag inte orkade montera bort när jag sålde av min Telldus.
Jag har bland annat 2 st Nexa CMR-101 som fungerar kanon. Men jag hade ju gärna synkat dessa som en dimmer. Är detta möjligt?
Dem sitter på varsin sida i köket och det fungerade kanon att köra dem i Telldusen som en dimmer.

Edit:
Löste det när jag fick tänka till lite. Givetvis så lägger man till båda Nexa CMR-101 i Domoticz med samma kod. Så blir dem synkade.. :)
 
Redigerat:
Letalis skrev:
God kväll i stugorna..
Jag kunde inte hålla mig utan införskaffade mig en RFXtrx i veckan och fick in en del 433Mhz som jag inte orkade montera bort när jag sålde av min Telldus.
Jag har bland annat 2 st Nexa CMR-101 som fungerar kanon. Men jag hade ju gärna synkat dessa som en dimmer. Är detta möjligt?
Dem sitter på varsin sida i köket och det fungerade kanon att köra dem i Telldusen som en dimmer.

Edit:
Löste det när jag fick tänka till lite. Givetvis så lägger man till båda Nexa CMR-101 i Domoticz med samma kod. Så blir dem synkade.. :)
Som du säkert redan märkt så är det inte enheterna som dyker upp i RFXtrx:en utan det är fjärkontrollens signaler den registrerar som devices. Det innebär också att du även kan trigga skript som släcker och tänder Z-Wave prylar med Nexas fjärrkontroller.
//Henry
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Qubino eller fibaros dimmers?

Vilken bör man välj? Har idag ett par qubino som fungerar kanon, med fibaros är lite billigare.
 
Letalis skrev:
Qubino eller fibaros dimmers?

Vilken bör man välj? Har idag ett par qubino som fungerar kanon, med fibaros är lite billigare.
Varför byta ut något man är nöjd med?
Jag har Qubino som standard men var tvungen att installera två Fibaro dimmer före jul eftersom Qubino inte har någon som klarar 250W resistiv last.
De är säkert bra men fungerar inte exakt lika. Man ska lära nytt, ställa in nytt, programmera delvis nytt o.s.v. Inget jag uppskattar. Finns inga fördelar i det, bara nackdelar men det kan ju finnas skäl att byta märke, som i mitt fall.
//Henry
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Köpte några Everspring pluginbrytar i september, som funkat super bra fram till nu. Men har börjat att strula lite senaste veckorna. Ibland tänder de sig inte när de ska slås till, och att tända dem manuellt funkar inte heller. Dras de ut ur väggkontakten och sätts in igen funkar de som vanligt igen.

Everspring - Pluginbrytare AN1812

Någon som testat dessa innan eller som haft samma problem?
 
Har påbörjat ett litet skript för att sköta belysningen i vardagsrummet beroende på hur man använder Kodi - MediaCenteret.

När jag stänger ner mediacentret så vill jag ju att belysningen skall tändas och vara tänd en stund men vill ju inte riskera att Domoticz får för sig att Kodi är off och således tänder..
Hur löser man detta?


-- -----------------------
-- Kodi --
-- -----------------------
-- Mediaspelare --

return {
active = true,
on = {
'Htpc'
},
execute = function(domoticz)

if (domoticz.devices['Htpc'].state == 'Video') then
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOff()
else
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOn()
end

if (domoticz.devices['Htpc'].state == 'Paused') then
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOn()
else
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOff()
end
end
}
 
Letalis skrev:
Har påbörjat ett litet skript för att sköta belysningen i vardagsrummet beroende på hur man använder Kodi - MediaCenteret.

När jag stänger ner mediacentret så vill jag ju att belysningen skall tändas och vara tänd en stund men vill ju inte riskera att Domoticz får för sig att Kodi är off och således tänder..
Hur löser man detta?


-- -----------------------
-- Kodi --
-- -----------------------
-- Mediaspelare --

return {
active = true,
on = {
'Htpc'
},
execute = function(domoticz)

if (domoticz.devices['Htpc'].state == 'Video') then
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOff()
else
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOn()
end

if (domoticz.devices['Htpc'].state == 'Paused') then
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOn()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOn()
else
domoticz.devices['Julstjärna Vardagsrummet'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum(dator)'].switchOff()
domoticz.devices['Vardagsrum (TV)'].switchOff()
end
end
}
Inte för att jag har motsvarande utrustning men Du kan väl driva mediacentret via en wallplug? Då kan du sätta villkor utifrån strömförbrukningen?
//Henry
 
HenFre skrev:
Inte för att jag har motsvarande utrustning men Du kan väl driva mediacentret via en wallplug? Då kan du sätta villkor utifrån strömförbrukningen?
//Henry
Det skulle gå..
Normalt sätt så är HTPC avstängd men när man startar upp så går den till ON läge.
Eller rättare sagt när KODI startar så går den i ON läge. Stänger man KODI så blir den OFF.

Sätter man en Wallplug så skulle man säkert kunna få den att automatiskt starta när den blir strömsatt och så när man väljer att stänga av PCn så slå man ifrån Wallpluggen..

Bra sätt att motivera frugan att man behöver mer prylar :)
 
Letalis skrev:
Det skulle gå..
Normalt sätt så är HTPC avstängd men när man startar upp så går den till ON läge.
Eller rättare sagt när KODI startar så går den i ON läge. Stänger man KODI så blir den OFF.

Sätter man en Wallplug så skulle man säkert kunna få den att automatiskt starta när den blir strömsatt och så när man väljer att stänga av PCn så slå man ifrån Wallpluggen..

Bra sätt att motivera frugan att man behöver mer prylar :)
Du behöver nog inte ens använda pluggen för ON/OFF. Du kan nöja dig med att enbart lyssna på förbrukningen som kommer in så fort nivån ändras.
//Henry
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.