HenFre skrev:
Jag förstår tyvärr inte vad argumenten gäller. Det du har tagit som citat är utplockar från en diskussion om byte från en reklamerad Z-Wave sticka 2 till en ersättningssticka Gen 5. Man måste exkludera varje enhet innan de kan anslutas till den nya stickan. Har du annan åsikt?
Det ska inte behövas att exkludera alla enheter om man har båda stickorna kvar.
https://aeotec.freshdesk.com/suppor...ift-to-change-primary-roles-using-2-z-sticks-
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
matsv skrev:
Det ska inte behövas att exkludera alla enheter om man har båda stickorna kvar.
[länk]
Intressant, den kände jag inte till! Kan ju vara värt ett försök. Frågan är hur en defekt sticka hanteras?
Har ingen aning om ifall stickan fanns kvar men frågeställaren finns ju här och läser förmodligen.
Tack för tipset. Blir säkert matnyttigt vid byte av stickor framöver.
//Henry
 
Hmm det var synd att man inte såg det där tidigare
I vilket fall så har jag sopat bort mina gamla backupfiler och även skickat tillbaka gamla Z-stickan
Men nu har jag kört med den nya Z-stickan gen5 i snart en vecka och allt verkar vara stabilt

//cazet
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
matsv skrev:
Det ska inte behövas att exkludera alla enheter om man har båda stickorna kvar.
[länk]
Har du testat detta?
Sitter nu i tankarna att man kanske skulle kosta på sig en backup-sticka. Jag har kommit så långt nu att det kommer bli långt emellan att jag utökar antalet enheter.
Det skulle ju kännas lite tryggare att bara kunna plugga in en ny sticka om den "gamla" börjar krångla.
Har du någon åsikt/erfarenhet av detta?
//Henry
 
Hur stora SD-kort använder ni i RPIn?
Jag hade en tanke att väljer jag 32 GB så slits inte korten så snabbt. Den teorin verkar inte hålla. Då får det bli minsta lämpliga för att hålla ner kostnaden.
Klarar man Domoticz på 8 GB? Det blir ju mycket statistik med 30-talet enheter.
//Henry
 
bygga_bo skrev:
Ett annat alternativ är att göra en backup på stickan (till en fil), som kan laddas över till en ny vid behov. Aeon har ett verktyg för detta som heter "Z-Stick Gen5 backup tool": [länk]
Har du testat?
//Henry
 
HenFre skrev:
Har du testat?
//Henry
Inte än - det står någonstans i mitten på den ständigt växande att-göra-listan...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
matsv skrev:
Jag börjar alltid med rummet prylen finns i.
[bild]
Tänkte något liknande fast jag börjar med vilken typ av enhet och sen placering. Sen tillkommer det variabler, dummy mm. Blir säkert så att man kommer ändra sig ett par gånger innan man blir nöjd.

//Skepparn
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Går det via Blockly att trigga på Svalue? eller är det LUA som gäller.
Har en rullgardin som jag vill trigga lampa på beroende hur mycket den är nere/uppe.

Rullgardin Tilda Open 2016-12-12 09:24:01 100

//Skepparn
 
skepparn skrev:
Går det via Blockly att trigga på Svalue? eller är det LUA som gäller.
Har en rullgardin som jag vill trigga lampa på beroende hur mycket den är nere/uppe.

Rullgardin Tilda Open 2016-12-12 09:24:01 100

//Skepparn
Vad jag vet så är det bara uppfylld tid och ändrade switchar som triggar Blocky och LUA. Inte temperatur, ljus eller variabler.
//Henry
 
matsv skrev:
Jag börjar alltid med rummet prylen finns i.
[bild]
Håller med. Det gör jag också. Då kan man enkelt sortera fram alla prylar i samma rum. Blir ju rätt många med tiden.
Jag namnger konsekvent <rum><plats i rum>.
//Henry
 
HenFre skrev:
Vad jag vet så är det bara uppfylld tid och ändrade switchar som triggar Blocky och LUA. Inte temperatur, ljus eller variabler.
//Henry
Temp, ljus och variabel går bra. problemet är att rullgardinen (Qubino ZMNHOD1 Flush Shutter DC) rapporterar Open eller Closed som Current state men i sValue rapporterar den i %.
ljus sensorn eller mina temp ligger värdet under Current state och fungerar i Blockly.



//Skepparn
 
skepparn skrev:
Temp, ljus och variabel går bra. problemet är att rullgardinen (Qubino ZMNHOD1 Flush Shutter DC) rapporterar Open eller Closed som Current state men i sValue rapporterar den i %.
ljus sensorn eller mina temp ligger värdet under Current state och fungerar i Blockly.



//Skepparn
Som trigger?
Allt går att använda men en variabel triggar ingen regel när jag testade igår.
//Henry
 
Hej,

Nu har man blivit fast i detta träsket..:) Nyligen hittat denna tråd och införskaffat sig en RPI med domoticz.(y)
//Pierre
 
  • Gilla
Letalis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.