T TommyStrandberg skrev:
Jag bor i södra Tyskland i ett så kallat stenhus, det vill säga ett hus där väggarna är byggda av perforerad tegel (35 cm) och sedan putsade på ut och insida. Vi informerade oss ganska väl när vi byggde huset för 25 år sedan men en så kallad "Sockelleistenheizung" dök aldrig upp på vår"radar".

Efter lite googling hittar man idag olika tillverkare, t.ex.:

[länk]
[länk]
[länk]

Lite om för och nackdelar och kostnad här [länk].

Olika videos hittar man också, t.ex. [media]
Summa summarum verkar det inte vara en helt dum lösning. Emellertid hittade jag inte TS inbyggda variant med konvektorer som snarare ser ut som sådana man hittar i husbilar eller båtar och gummikopplingar verkar vara hempulat.
Hej, tack för letandet! Intressant läsning. Jag blir ju lite fundersam kring hur det motverkar mögel och fukt i huset. Om min plan att byta det skulle inverka negativt på att motverka mögel osv..
 
Man motverkar fukt och mögel genom att hålla huset varmt. Det är inget magiskt med radiatorer i socklarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Prat om att det är en hemsk korkad konstruktion. -60 -70 talen då hade man takvärme. Så man ska inte säga för mycket om konstiga konstruktioner sen finns det inga krav på hur det ska se ut. Att det är speciellt effektivt är inte så svårt att räkna ut
Det var på den tiden vi hade billig el i överflöd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var på den tiden vi hade billig el i överflöd.
Visst var det så! Då man fick betalt för att använda direktverkande el...
Men det förändrar inte att konstruktionen är galen. Det kan förstås vara så enkelt att fysikens lagar var annorlunda då😋😉
 
Håller med de som säger att en korkad eller udda / hempulad lösning inte nödvändligtvis är ett dolt fel.

I ett nytt hus, eller där det utlovas att en renovering är gjord fackmanamässigt, där ska man förhoppningsvis kunna räkna med att det är vedertagna lösningar gjorda med korrekt material.

Men är det ett gammalt hus och besiktningen skvallrar om att mycket är gjort "själv" så måste man gräva vidare, öppna några eldosor, kolla några rörkopplingar. Ser det inte 100% proffsgjort ut måste man gräva djupare eller räkna med att det är hempulat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med de som säger att en korkad eller udda / hempulad lösning inte nödvändligtvis är ett dolt fel.

I ett nytt hus, eller där det utlovas att en renovering är gjord fackmanamässigt, där ska man förhoppningsvis kunna räkna med att det är vedertagna lösningar gjorda med korrekt material.

Men är det ett gammalt hus och besiktningen skvallrar om att mycket är gjort "själv" så måste man gräva vidare, öppna några eldosor, kolla några rörkopplingar. Ser det inte 100% proffsgjort ut måste man gräva djupare eller räkna med att det är hempulat.
Om jag hittar en röris som installerar allt då är det en fackman som gjort det
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag hittar en röris som installerar allt då är det en fackman som gjort det
Fackmannamässigt och installerat av fackman är inte samma sak... Oavsett, är huset gammalt och modifierat i omgångar och det syns vid besiktningen är det nog så att ev uddalösningar är att förvänta.

Även om huset inte följer de regler som gällde när det byggdes är det vad jag vet inte förbjudet att "ändra" i sitt eget hus... Så om jag vill montera bort radiatorer och montera infravärme så är det troligen OK att göra så och sälja huset så. Knepigare om man byggt ett badrum med trädgårdsslang som vattenrör och allt är dolt men ser proffsigt ut "på ytan". DÅ pratar vi nog om dolt fel. Men om man ser att det är nåt som är väldigt udda gjort så blir nog undersökningsplikten högre. Så generellt, har någon gjort massa hemmapul i huset så ska man nog titta noga på alla installationer....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fackmannamässigt och installerat av fackman är inte samma sak... Oavsett, är huset gammalt och modifierat i omgångar och det syns vid besiktningen är det nog så att ev uddalösningar är att förvänta.

Även om huset inte följer de regler som gällde när det byggdes är det vad jag vet inte förbjudet att "ändra" i sitt eget hus... Så om jag vill montera bort radiatorer och montera infravärme så är det troligen OK att göra så och sälja huset så. Knepigare om man byggt ett badrum med trädgårdsslang som vattenrör och allt är dolt men ser proffsigt ut "på ytan". DÅ pratar vi nog om dolt fel. Men om man ser att det är nåt som är väldigt udda gjort så blir nog undersökningsplikten högre. Så generellt, har någon gjort massa hemmapul i huset så ska man nog titta noga på alla installationer....
Normalt brukat fackmannamässigt innebära att en fackman gör
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Normalt brukat fackmannamässigt innebära att en fackman gör
Nej Vem som helst kan göra nåt fackmannamässigt särskilt inom branscher som inte har skyddat vem som får göra. snickare och målare och golvläggare är enklare än tex el där regelverket är mer krångligt

Det handlar ju om att det är gjort korrekt eller enligt regler i branschen. då är det fackmannamässigt utfört vilket räcker för tex badrum och vvs

Även jurister verkar tillämpa den tolkningen ett exempel
 
  • Webbsida som diskuterar "fackmannamässigt" arbete, med dokument och ritverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Normalt brukat fackmannamässigt innebära att en fackman gör
Nej det är helt fel!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Normalt brukat fackmannamässigt innebära att en fackman gör
Absolut inte. Jag har ägt hus i +20 år o renoverat massor. Att få fackmän att jobba fackmässigt är extremt svårt. Skulle t.o.m. kunna sträcka ut hakan och påstå att 90% av alla entreprenad jobb utförda av certifierade fackmän är inte fackmässigt utfört till punkt och pricka. Sen är det i de allra flesta fall inte något problem.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ni har fullständigt rätt jag vet.det.
Men jag måste ha druckit för mycket mjölk
Tack för att ni rättar mig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.