Det man ser bakom den borttagna golvsockeln på TS bild är en konvektor, precis den typ som man ofta använder i båtar/husvagnar/husbilar. Dessa har ”anslutningar” som man just oftast ansluter med slang på det sätt som är gjort hos TS.

Dock inget man använder i ett bostadshus.

Gissar att hen som byggt detta är en fiffig människa som tänkt att man vill ha en helt dold installation för värme, som inte är golvvärme. Varför, vem vet?
Och som kanske har tidigare erfarenhet av just båtar/husvagnar/husbilar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Kopplat till sista punkten säger säljaren att värmesystemet fungerar bra och att värmen brukar vara avstängd på ovanvåningen stora delar av året.
Jag kommer inte gå in på frågan om dolt fel, och inte heller på typen av rördragning och regelverket kring de dolda kopplingarna, det har andra här bättre koll på.

Men jag tror att du stött på en tidig version av vad man in Tyskland kallar "Wandheizung", dvs väggvärme. Principen är densamma som golvvärme, men den dras i vägg. Idag drar man dock uteslutande samma typ av slangar som används för golvvärme, och jag har aldrig sett några dolda kopplingar. I Tyskland drar man den vanligtvis i lerväggar, och det är ett beprövat system. Vi tittade på en lägenhet för några år sedan där väggvärmen installerades 1987 och fungerade mycket väl. I just denna lägenhet - av arkitekten Frei Otto (som även designade Olympia arenan i München) - så hade väggvärmen dragits i Lera, och inomhusklimatet var helt fantastiskt. Leran lagrar värme vilket göra hela väggen till ett element (med mycket låg värme). Lägenheten såldes till ett mycket högt pris så vi avstod från köpet.

Men jag blev intresserad av konceptet väggvärme, och jag började undersöka det lite nogrannare. Tydligen var det i början vanligt att man endast lade värmeslingorna bakom golvsocklarna. Detta är än idag förekommande, men mer i officiella byggnader. Konceptet med att lägga värmeslingorna i lera kom först senare på 80-talet. Det har många fördelar jämte golvvärmen då trägolv inte leder värme speciellt bra. Väljer man golvvärme under ett stengolv är det en annan femma såklart. Skulle man få skador på ett rör blir detta direkt synligt på en lervägg, och lagningen är relativt enkel, till skillnad från ett läckage vid golvvärme. Idag är Väggvärme populärt inom ekologiskt byggande i Tyskland och den enda nackdelen jag har stött på är att det är relativt dyrt att installera.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Meestella skrev:
Men jag tror att du stött på en tidig version av vad man in Tyskland kallar "Wandheizung", dvs väggvärme.
Nej, det där är ingen väggvärme. Det är en konvektor avsedd att sitta under en bänk i en husvagn eller båt.

https://www.caravankungen.se/konvektor-400mm-med-hallare.html
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
M Meestella skrev:
Jag kommer inte gå in på frågan om dolt fel, och inte heller på typen av rördragning och regelverket kring de dolda kopplingarna, det har andra här bättre koll på.

Men jag tror att du stött på en tidig version av vad man in Tyskland kallar "Wandheizung", dvs väggvärme. Principen är densamma som golvvärme, men den dras i vägg. Idag drar man dock uteslutande samma typ av slangar som används för golvvärme, och jag har aldrig sett några dolda kopplingar. I Tyskland drar man den vanligtvis i lerväggar, och det är ett beprövat system. Vi tittade på en lägenhet för några år sedan där väggvärmen installerades 1987 och fungerade mycket väl. I just denna lägenhet - av arkitekten Frei Otto (som även designade Olympia arenan i München) - så hade väggvärmen dragits i Lera, och inomhusklimatet var helt fantastiskt. Leran lagrar värme vilket göra hela väggen till ett element (med mycket låg värme). Lägenheten såldes till ett mycket högt pris så vi avstod från köpet.

Men jag blev intresserad av konceptet väggvärme, och jag började undersöka det lite nogrannare. Tydligen var det i början vanligt att man endast lade värmeslingorna bakom golvsocklarna. Detta är än idag förekommande, men mer i officiella byggnader. Konceptet med att lägga värmeslingorna i lera kom först senare på 80-talet. Det har många fördelar jämte golvvärmen då trägolv inte leder värme speciellt bra. Väljer man golvvärme under ett stengolv är det en annan femma såklart. Skulle man få skador på ett rör blir detta direkt synligt på en lervägg, och lagningen är relativt enkel, till skillnad från ett läckage vid golvvärme. Idag är Väggvärme populärt inom ekologiskt byggande i Tyskland och den enda nackdelen jag har stött på är att det är relativt dyrt att installera.
Du skriver att golvvärmen inte är så bra med tanke på trägolv..
Men de allra flesta småhus i Sveriges är byggda av trästommar med skivbeläggning så hur tycker du att det skulle fungera bättre då..skulle läckage uppstå i väggen så blir det ju ganska omfattande skador till och med..
Småhus med lera på väggarna är någ väldigt lätträknade i Sverige…
 
R Rejäl skrev:
Du skriver att golvvärmen inte är så bra med tanke på trägolv..
Men de allra flesta småhus i Sveriges är byggda av trästommar med skivbeläggning så hur tycker du att det skulle fungera bättre då..
Småhus med lera på väggarna är någ väldigt lätträknade i Sverige…
Jag har ovan inteinte uttalat mig om väggvärme i Sverige, endast informerat om att väggvärmen i sin linda endast placerades bakom golvlister och inte på hela väggar och att det är ett välbeprövat värmesystem i Tyskland.

Vad gäller problematiken med golvvärme under massiva trägolv så är det rätt så logiskt att trät inte kommer att leda värmen bra. Placeras värmen istället på en timmervägg så strålar värmen in mot rummet, och själva timmerväggen - som leder värme dåligt - hålls torr.

Och jag tror om du söker lite så kommer du se att lera är en rätt välbeprövad metod på timmerväggar även i flera regioner i Sverige.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det där är ingen väggvärme. Det är en konvektor avsedd att sitta under en bänk i en husvagn eller båt.

[länk]
På TS bilder såg det inte ut att vara en konvektor utan en rördragning. Men han kanske delat fler bilder som jag missat.
 
M Meestella skrev:
På TS bilder såg det inte ut att vara en konvektor utan en rördragning. Men han kanske delat fler bilder som jag missat.
Jodå, kolla bilden med den borttagna golvsockeln så ser du en långt silvrig konvektor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
M Meestella skrev:
Jag har ovan inteinte uttalat mig om väggvärme i Sverige, endast informerat om att väggvärmen i sin linda endast placerades bakom golvlister och inte på hela väggar och att det är ett välbeprövat värmesystem i Tyskland.

Vad gäller problematiken med golvvärme under massiva trägolv så är det rätt så logiskt att trät inte kommer att leda värmen bra. Placeras värmen istället på en timmervägg så strålar värmen in mot rummet, och själva timmerväggen - som leder värme dåligt - hålls torr.

Och jag tror om du söker lite så kommer du se att lera är en rätt välbeprövad metod på timmerväggar även i flera regioner i Sverige.
Jag sa inget om hur beprövad metoden med lera var, utan att det inte är så många hus som har detta…
Att dra väggvärme på en timrad vägg är nog ytterst ovanligt..
Sedan är det vanligaste trä golvet vi använder oss av parkett och värmen går igenom det bra då de flesta hus är byggda på det sättet..
 
C Cerb skrev:
Jodå, kolla bilden med den borttagna golvsockeln så ser du en långt silvrig konvektor.
Där ser jag den. Tack! Ja, det verkar inte optimalt.

Men som jag skrev så uttalar jag mig inte om typen av dragning, utan om själva ideen att värma bakom golvsocklarna. Reagerade på att det var mycket kommentarer med bashing av iden att placera värme i vägg, bara för att det inte hör till vanligheterna i Sverige.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Skulle nog säga ditt ansvar.
Eftersom du själv såg att värmesystemet inte såg "normalt" ut och skulle då ha gjort en grundligare undersökning.
I Iskakan skrev:
Nja det kommer åka ut av flera anledningar.

1. Samtliga gummi kopplingar vittrar/smular mer eller mindre
2. Ärjade kopplingar med dropp på en av dom.
3. Har ingen lust att ha lister som är 25 cm höga
4. Värmer upp ytterväggen ist för inneluften är inte särskilt effektivt. Efter bytet på nedervåningen till vanliga radiatorer så minskade energiåtgången avsevärt.
Nej det är ju så att en del bygger in radiatorer för att de inte ska synas men samtidigt blir ju värmen sämre i rummet. Man ska ju helst aldrig sätta möbler framför element heller av den anledningen. Förstår att du trodde det bara var vanliga inbyggda. Man kan ju inte skärskåda varenda liten detalj utan bedömer väl lite efter husets ålder. Det blir säkert bra sedan du bytt ut allting
 
M Meestella skrev:
På TS bilder såg det inte ut att vara en konvektor utan en rördragning. Men han kanske delat fler bilder som jag missat.
Se bifogat.
 
  • Inomhusrenovering, trägolv, elverktyg, byggmaterial, vägguttag, kablar, partiell trappa, arbetsplats, osammanhängande bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med rost och korrosion i trångt utrymme, möjlig vattenläcka indikeras av rostfärgad vätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara kul med en bild där man ser hela eller eventuell märkning.
Som många sagt känns det buss eller båt, men tex kan man se sådana på typ skärgårdsbåtar också, anslutna med slang på liknande sätt och med förväntad livslängd på ett par decennier.

I framförallt kommersiella byggnader förekommer också olika varianter av kamflänsraditorer som man tex bygger in i galler under golvet där man har stora fönsterpartier eller på kontor (och hotell) i en installationskanal under fönstren som innehåller el, vvs mm, då blir allt inbyggt liknande som på bilden och galler nere och uppe. Har sett varianter med fläkt och droppskålar under för att kunna köra både värme och kyla. Dock påminner mig det om 1980- eller kanske 1990-tal. 2000-tal blev bafflarna i taket vanligare?

Men för att det ska funka måste luften ju kunna dra igenom elementet, ser inte riktigt hur det är tillgodosett.

udda, absolut. Energiineffektivt - vet inte, Gjort enligt tillverkarens anvisningar? Kanske det? Kanske inte?

Jag blir mest nyfiken på vad det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Skulle vara kul med en bild där man ser hela eller eventuell märkning.
Som många sagt känns det buss eller båt, men tex kan man se sådana på typ skärgårdsbåtar också, anslutna med slang på liknande sätt och med förväntad livslängd på ett par decennier.

I framförallt kommersiella byggnader förekommer också olika varianter av kamflänsraditorer som man tex bygger in i galler under golvet där man har stora fönsterpartier eller på kontor (och hotell) i en installationskanal under fönstren som innehåller el, vvs mm, då blir allt inbyggt liknande som på bilden och galler nere och uppe. Har sett varianter med fläkt och droppskålar under för att kunna köra både värme och kyla. Dock påminner mig det om 1980- eller kanske 1990-tal. 2000-tal blev bafflarna i taket vanligare?

Men för att det ska funka måste luften ju kunna dra igenom elementet, ser inte riktigt hur det är tillgodosett.

udda, absolut. Energiineffektivt - vet inte, Gjort enligt tillverkarens anvisningar? Kanske det? Kanske inte?

Jag blir mest nyfiken på vad det är.
Bildgooglade på

https://www.google.com/search?q=sockelleistenheizung

Och som vanligt verkar det ju som att om man har en konstig idé så har någon annan redan kommit på nåt konstigare.

Verkar finnas många varianter på värme i golvsockeln... Dock är ju konvektionen tillgodosedd med dessa lösningar.

Var han tysk? Wikipedia-artikel, finns dock bara på tyska!

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Heizleiste

Tomt rum med tapet, påbörjad golvläggning, ljuskrona, baseboardvärmare, renoveringsarbete, blått mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Nu har jag läst wikipediaartikeln - tydligen måste det inte vara så att luften cirkulerar över elementet utan elementet kan också värma väggen och så blir det i sin tur en luftström utmed väggen vilket motverkar kallras från dåligt isolerade väggar och bidrar till bättre komfort. Kräver dock hög framledningstemp eller lågt effektbehov eftersom elementets avkylning blir begränsad (för att det är inbyggt)

Osv...

Jaja, det ser dock inte fullt lika amatörmässigt ut som på TS bilder, men helt dumt eller ineffektivt verkar det inte heller vara.

Det kan alltså mycket väl vara så att det är en produkt avsedd att användas på detta sätt, men det kan ju också vara så att det inte är det.
Så det är kanske inte osannolikt att det uppenbarligen är dolt men inget fel eftersom det är så det ska vara och kanske inte ens sämre än någonting annat 🤷🏽‍♂️
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Bildgooglade på

[länk]

Och som vanligt verkar det ju som att om man har en konstig idé så har någon annan redan kommit på nåt konstigare.

Verkar finnas många varianter på värme i golvsockeln... Dock är ju konvektionen tillgodosedd med dessa lösningar.

Var han tysk? Wikipedia-artikel, finns dock bara på tyska!

[länk]

[bild]
EDIT: Nu har jag läst wikipediaartikeln - tydligen måste det inte vara så att luften cirkulerar över elementet utan elementet kan också värma väggen och så blir det i sin tur en luftström utmed väggen vilket motverkar kallras från dåligt isolerade väggar och bidrar till bättre komfort. Kräver dock hög framledningstemp eller lågt effektbehov eftersom elementets avkylning blir begränsad (för att det är inbyggt)

Osv...

Jaja, det ser dock inte fullt lika amatörmässigt ut som på TS bilder, men helt dumt eller ineffektivt verkar det inte heller vara.
Tack, bra googlat! Jag har ändå lagt en stund på googlandet!

Tycker det ser väldigt likt ut! Solvärmen ger ju en hög framlednings temperatur när det väl är sol ute…. Kanske därför man har valt denna lösningen.

Att tillägga så är det en luftspalt ovanför konnektorerna i väggarna. (Ursäkta min mobil målade bild. Blått är då luft i luftspalten.
 
  • Digital teckning, två vertikala fält med blåa och bruna linjer, etikett "Element" nertill, abstrakt, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Kan tyvärr inte citera just, återkommer
Anledningen till frågan är det ganska nyligen var en mäklare som blev varnad för att inte ha upplyst tillräckligt tydligt om att den sålda fastigheten hade en riskkonstruktion i form av en enstegstätad fasad.

https://www.byggahus.se/forum/threa...sa-om-riskkonstruktioner.505839/#post-5515718

Man kan ju fundera på om denna värmelösning är så udda att det är en riskkonstruktion och att mäklaren borde ha informerat i objektbeskrivningen om det. Vad det är värt i slutändan vad gäller ekonomisk kompensation vet jag inte.

Att försöka dra kortet "dolt fel" tror jag inte på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.