V Vector skrev:
Skulle vara roligt å veta vad ni har för värmekälla å vad ni gör av med i kwh då jag förmodar det är ju inte det effektivaste systemet som finns. Det kan ju finnas lite pengar att spara om man kan bygga om systemet till något som liknar "standard"
Hej, vi har solfångare med två ack tankar i källaren, kompletterade nu med en luft vatten värmepump för att ersätta elpatronen som gick på högvarv nu under vintern. Just nu bedömer jag att förbrukningen kommer landa på 15 tusen kWh per år men bara gissningar. Föregående ägare hade två elbilar så svårt att säga hur mycket som gick åt till dom men föregående år för honom var 26 tusen kWh. Till de så har vi pool och spa bad så det är svårt att sia eftersom jag inte vet hur många månader som han har haft igång poolerna.
 
gummit sitter kanske för att ta upp rörelser i metallen beroende på om metallen är varm eller kall
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tergo skrev:
gummit sitter kanske för att ta upp rörelser i metallen beroende på om metallen är varm eller kall
Isf hade ju alla radiatorer behövt något gummi?
 
MathiasS MathiasS skrev:
gummidelar på 5cm längd kan ju inte hindra kondensation? Det kondenserar ju mot alla kalla ytor, före och efter gummit.
Jag skrev minimera. Ska man köra kyla är alupex med armaflex ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tergo skrev:
gummit sitter kanske för att ta upp rörelser i metallen beroende på om metallen är varm eller kall
Jag gissar att det är en övergång som var svår att göra på tillgänglig plats med metallkopplingar. Kanske lite sidoförskjutning osv......men jag gissar förstås.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zorax skrev:
Det är svårt att avgöra från bilderna vad som faktiskt finns bakom gipsen. Men är det verkligen radiatorer som man har byggt in? Är det inte konvektorer med möjlighet till att köravärme eller kyla och slang/gummi-delarna finns där för att minimera kondens när man kyler istället för att värma?
Tanken är bara köra värme i systemet. Värmesystemet har inte förmågan till kylning så som det är utformat idag. :)
 
Vad stod det i objektbeskrivningen i mäklarannonsen rörande värmesystemet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Spontant när det kommer till sånt här.
Söker du killgissningar så fråga på forum.
Vill du ha facit så kolla med jurist och din mäklare.

Lycka till.
Tycker det är lite tråkig ton du har. Det är ingen som tvingar dig att vara här på bh eller juridik delen.

Förresten nästa gång du ska klanka på killgissningar, tänk på vad du själv rekommenderar. Mäklaren är ingen du kan fråga. Mäklaren har ingen skyldighet att hjälpa dig när affären är klar. Dessutom mäklarens kunskap är minimal

Om du har frågor eller har kunskap, eller killgissningar att komma med så får du gärna vara här
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad stod det i objektbeskrivningen i mäklarannonsen rörande värmesystemet?
Spelar det någon större roll? Då börjar man diskutera vilket är är rätt.
Den vinner man inte i första taget.
Då skulle jag hellre driva dolt fel
 
Z Zorax skrev:
Det är svårt att avgöra från bilderna vad som faktiskt finns bakom gipsen. Men är det verkligen radiatorer som man har byggt in? Är det inte konvektorer med möjlighet till att köravärme eller kyla och slang/gummi-delarna finns där för att minimera kondens när man kyler istället för att värma?
Jag har inte sett många gummikopplingar i de kylaggregat jag sett. Men de är förstås de är bara större aggregat.
Ändå anledningen jag skulle kunna tänka mig en gummikoppling. Det är när du har en maskin som rör sig åt alla håll Inte eventuell expansion pga värme/kyla. Men där tror jag inte på det. Det finns bättre lösningar.
Men kyla och element. Bör man inte ha en fläkt då
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad stod det i objektbeskrivningen i mäklarannonsen rörande värmesystemet?
Kan tyvärr inte citera just, återkommer
 
Andrehandymagi
I Iskakan skrev:
Hej,

För en tid sedan köpte vi en ny villa i Mälardalen, huset är byggt 2003 och har vattenburen värme i huset.

När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.

Funderar inte mer på de.

När vi får tillträde så river vi bort alla golvsocklar och hittar det här: (se bilder)

Kan jag kategorisera detta som dolt fel? Jag kommer ju behöva slänga ut det här och sätta in nya element i hela huset. Ligger som en slinga längs med ytterväggarna både på ovanvåning och bottenvåning. Golvlisterna går att ta bort (sitter med skruv) dock den mest obskyra inspektionsluckorna jag någonsin sett.

Tycker att jag uppfyller de tre kriterierna:

  • Felet måste ha funnits vid köptillfället.
  • Felet ska inte ha gått att upptäcka.
  • Felet ska inte ha varit förväntat.
  • Bostadens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren lämnat.


Kopplat till sista punkten säger säljaren att värmesystemet fungerar bra och att värmen brukar vara avstängd på ovanvåningen stora delar av året.
Vet inte om man ska skratta eller gråta…
 
I Iskakan skrev:
Hej,

För en tid sedan köpte vi en ny villa i Mälardalen, huset är byggt 2003 och har vattenburen värme i huset.

När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.

Funderar inte mer på de.

När vi får tillträde så river vi bort alla golvsocklar och hittar det här: (se bilder)

Kan jag kategorisera detta som dolt fel? Jag kommer ju behöva slänga ut det här och sätta in nya element i hela huset. Ligger som en slinga längs med ytterväggarna både på ovanvåning och bottenvåning. Golvlisterna går att ta bort (sitter med skruv) dock den mest obskyra inspektionsluckorna jag någonsin sett.

Tycker att jag uppfyller de tre kriterierna:

  • Felet måste ha funnits vid köptillfället.
  • Felet ska inte ha gått att upptäcka.
  • Felet ska inte ha varit förväntat.
  • Bostadens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren lämnat.


Kopplat till sista punkten säger säljaren att värmesystemet fungerar bra och att värmen brukar vara avstängd på ovanvåningen stora delar av året.
Är huset byggt 2003 eller är det mycket gammalt och renoverat 2003?

När man ser sådana lösningar så börjar man genast fundera på vad man hittar nästa gång. Det är definitivt ingen utbildad hantverkare som gjort detta, ser ut som att en outbildad bilmekaniker gjort detta.
 
I Iskakan skrev:
Nu är detta inte någon stor sak det handlar om installationskostnader för nya rör och element i runda slängar 60-70kkr (har åtgärdat nedre plan för 35kkr)
Vad var det för lösningar på nedre plan som ni åtgärdat? Var det också bristfälliga "hemmapul" element?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.