Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Tack!
Tack!
Hej. Du gör inte så mycket mer än spacklar och målar om väggen antingen i egen regi alternativ lejer bort det till en målare. Troligen har inte föregående ägare avslutat med att göra massor av hål efter försäljning och innan tillträde? Utan som många andra kanske ni missade det?Magnusen skrev:Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Tack!
Hej,Magnusen skrev:Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Tack!
Detta kan inte ses som dolda fel, utan vanligt underhåll eftersom alla har olika inredningar, tavlor mm. Lite spackel, målarfärg o ett glatt leende så fixar ni det över en helg..
Satt det något på väggarna där hålen nu finns? Svårt att se att ägaren i efterhand skulle gjort fula hål medvetet, har de gått att missa dessa hål på visningen?Magnusen skrev:Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Tack!
Hål i väggar som uppstår pga monterade saker som TV eller tavlor får man räkna med, det är inte ett dolt fel. Kan ni visa på att detta uppstått efter köpet tex när säljaren flyttade ut och hen har varit ovarsam är det en annan fråga. Dock inte heller här ett dolt fel, men ett fel som säljaren då måste ta ansvar för.Magnusen skrev:Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Tack!
Edit: Värt att tillägga att om det inte är stora hål i gips så att hela skivor måste byta är det bara att köpa en spatel och spackla igen hålen. Inget att försöka processa om. Sätt en tavla över alt tapetsera eller måla och var nöjd o glad med vad ni utfört.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 311 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 311 inlägg
Det fungerar så när man köper en begagnad bostadsrättslägenhet, man börjar med att måla och renovera. Det är alltså inte som med en hyresrätt där värden ser till att ordna detta före inflytt.
Medlem
· Stockholm
· 4 051 inlägg
Nä så är det förstås. För mig är det helt obegripligt att man förväntar sig en lägenhet utan borrhål när det inte är nybyggt men det är ju en annan sak.Workingclasshero skrev:
Ja, det satt flera hyllor och en stor TV som täckte hålen. Det gick alltså inte att se vad som fanns bakom dessa utan att montera ned saker från väggen. Det tänker jag knappast är något man brukar göra på visningar och inget man rimligen ska behöva göra. Jag tänker såklart att de delar av väggen som jag inte kan se har samma standard som de synliga delarna. Tråkigt att behöva reparera väggen det första man gör.T Tompafix skrev:
Bryt ihop och gå vidare , ni kan inte ha stora problem i era liv…Magnusen skrev:Ja, det satt flera hyllor och en stor TV som täckte hålen. Det gick alltså inte att se vad som fanns bakom dessa utan att montera ned saker från väggen. Det tänker jag knappast är något man brukar göra på visningar och inget man rimligen ska behöva göra. Jag tänker såklart att de delar av väggen som jag inte kan se har samma standard som de synliga delarna. Tråkigt att behöva reparera väggen det första man gör.