Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 314 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 314 inlägg
Det må vara tråkigt men det är det system som vi har valt vad gäller överlåtelse av gamla bostadsrättslägenheter, man köper dem i befintligt skick. Vill man ha dem i ett visst renoverat skick när man tar över dem så får man avtala om detta särskilt med säljaren och föra in det i överlåtelseavtalet. Då blir det gällande som en del av affären.Magnusen skrev:Ja, det satt flera hyllor och en stor TV som täckte hålen. Det gick alltså inte att se vad som fanns bakom dessa utan att montera ned saker från väggen. Det tänker jag knappast är något man brukar göra på visningar och inget man rimligen ska behöva göra. Jag tänker såklart att de delar av väggen som jag inte kan se har samma standard som de synliga delarna. Tråkigt att behöva reparera väggen det första man gör.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Haha detta måste vara en trollning men till TS så ..... vågar jag lova att alla normalbegåvade förväntar sig lite hål och märken i väggarna från tavlor, hyllor etc när man köper en bostad som inte är nyproduktion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 414 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 414 inlägg
Man brukar skruva upp TV på väggen och då blir det skruvhål.Magnusen skrev:
När det gäller bostadsrätter så ska skillnaden i marknadspris med resp. utan skadorna vara rätt avsevärd för att man ska kunna få någon ersättning. Jag kommer inte ihåg exakt men det är minst 5 % i alla fall. Eftersom det kostar max några 1000 att åtgärda hålen så går det då bara att få ersättning om bostadsrätten kostade under 100 000 kr.
Tyvärr kostade lägenheten långt mer än 100 000. Bedrövligt att man inte ska kunna lita på att lägenheten är i samma skick som vid visning. Luften gick oss när vi fick syn på hålen vid inflyttning i helgen. Jag får helt enkelt kontakta hantverkare imorgon för att laga skadorna.BirgitS skrev:Man brukar skruva upp TV på väggen och då blir det skruvhål.
När det gäller bostadsrätter så ska skillnaden i marknadspris med resp. utan skadorna vara rätt avsevärd för att man ska kunna få någon ersättning. Jag kommer inte ihåg exakt men det är minst 5 % i alla fall. Eftersom det kostar max några 1000 att åtgärda hålen så går det då bara att få ersättning om bostadsrätten kostade under 100 000 kr.