Hej! Jag har precis försökt sätta in en ny innerdörr med snap-in gångjärn (Abloy-modell). Dörren har samma mått som den gamla, som satt där tidigare utan problem. Nu när jag monterat den nya dörren så tar den emot precis i överkant på gångjärnssidan när man försöker stänga den. Det är alltså inte handtagssidan som krånglar, utan gångjärnssidan där det tar i karmen de sista centimetrarna innan dörren stängs helt.
Jag misstänker att det är det övre gångjärnet som orsakar problemet – dörren verkar ”dras in” för mycket i överkant.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Då detta är dörr till badrum är det lite extra angeläget att hitta lösning på detta, alla tips mottages därför tacksamt! 😀
Bifogar bilder om det hjälper!
Jag misstänker att det är det övre gångjärnet som orsakar problemet – dörren verkar ”dras in” för mycket i överkant.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Då detta är dörr till badrum är det lite extra angeläget att hitta lösning på detta, alla tips mottages därför tacksamt! 😀
Bifogar bilder om det hjälper!
Ser ut som att karmen är lite sne uppe i hörnet eftersom den tar emot högst upp i hörnet men inte vid gångjärnet.
Jag skulle prova att justera karmen med karmnyckel i det övre hålet bakom plastlocket och se om det gör karmen rakare. Kan vara så att karmens övre hörn har stoppat mot något men att man ändå har försökt pressa karmen bort från dörrhålet ytterliggare med karmskruven.
Jag skulle prova att justera karmen med karmnyckel i det övre hålet bakom plastlocket och se om det gör karmen rakare. Kan vara så att karmens övre hörn har stoppat mot något men att man ändå har försökt pressa karmen bort från dörrhålet ytterliggare med karmskruven.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruven"

Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack för svaret! Hade ingen aning om att det gick att justera karmen. Jag testar och uppdaterar hur det gick.M Marsman80 skrev:Ser ut som att karmen är lite sne uppe i hörnet eftersom den tar emot högst upp i hörnet men inte vid gångjärnet.
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Går det inte låsa upp dörren med nyckel på ett BG5000
Fönster & Dörrar -
Hur fixa garderobsdörr (funkis) som inte går att stänga?
Fönster & Dörrar -
Det går inte att låsa dörren
Fönster & Dörrar -
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Varför går det inte att ställa upp altandörren längre?
Fönster & Dörrar