Jonas Persson
Google lens gissar på Vitt nässelmott (Eurrhypara hortulata)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Google lens gissar på Vitt nässelmott (Eurrhypara hortulata)
Jamen där är den ju. Tack!
Skönt att det är en harmlös flygare. Nässlor finns det gott om runt gården, så då har nog larverna mat senare i sommar. Finemang!
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Fjäril
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Orange vallmo med daggdroppar, grön gräshoppa på kronbladet, naturens skönhet, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte en tillstymmelse till regn här strax söder om Stockholm, vattnade lite försiktigt (har sommarvatten) för även vallmor behöver väta fast de inte gillar det rakt på blomman. Kul att se denna gröna vackra rackare.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Storsockret
Vi har mycket björktrastar som hoppar omkring i trädgården nu :)

En fågel står på stubbe omgiven av grönska under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 8 till
  • Laddar…
EddieHansson
Storsockret Storsockret skrev:
Vi har mycket björktrastar som hoppar omkring i trädgården nu :)

[bild]
Vilken fin bild!
 
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vilken fin bild!
Tack ska du ha :)
 
1 stor och 9 miniatyrer.
En and med kull kycklingar på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
Maria T
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
1 stor och 9 miniatyrer.
[bild]
Ungar av gräsand och sothöns är typ de sötaste fågelungar som finns i mitt tycke!
 
 
  • Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 9 till
  • Laddar…
En skalbagge på en prästkrage, gula och vita blommans detaljer framträder, naturmakrofotografi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläckig humlebagge. En skalbagge vars larv lever i starkt nedbruten ved av lövträd och den vuxna baggen äter blompollen. Ett fynd som både gör mig glad och ledsen. Glad för att det är en ny art i Sverige sen 2019 och den verkar bara ha hittats i Helsingborg hittills tills jag nu råkade hitta den på en fröuppdragen prästkrage på min äng i mittskåne. Min första ovanlighet! Roligt! Samtidigt är det ju så att den är ny i Sverige pga klimatförändringen. Den kommer upp från sydeuropa nu när det blir varmare och torrare här. Nåt att fundera på nu när det inte regnat här på en-två månader och trettio graders värme på gång i veckan och naturen har redan börjar gulna och inte alls säkert att det kommer nåt mer regn förrän efter sommaren. Så ett trevligt fynd med ett sorgligt meddelande om framtiden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
KnockOnWood och 8 till
  • Laddar…
Maria T
B Bombus pratorum skrev:
[bild]

Fläckig humlebagge. En skalbagge vars larv lever i starkt nedbruten ved av lövträd och den vuxna baggen äter blompollen. Ett fynd som både gör mig glad och ledsen. Glad för att det är en ny art i Sverige sen 2019 och den verkar bara ha hittats i Helsingborg hittills tills jag nu råkade hitta den på en fröuppdragen prästkrage på min äng i mittskåne. Min första ovanlighet! Roligt! Samtidigt är det ju så att den är ny i Sverige pga klimatförändringen. Den kommer upp från sydeuropa nu när det blir varmare och torrare här. Nåt att fundera på nu när det inte regnat här på en-två månader och trettio graders värme på gång i veckan och naturen har redan börjar gulna och inte alls säkert att det kommer nåt mer regn förrän efter sommaren. Så ett trevligt fynd med ett sorgligt meddelande om framtiden.
Önskar verkligen det fanns en neutral emoji-gubbe att kunna kommentera med.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Ett igelkott i grönt gräs. Taggig rygg. Gullig. Söker efter mat. Naturlig miljö. Dagtid. Närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte sett någon igelkott här i år förren idag.
 
  • Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 8 till
  • Laddar…
Hotellet öppnades 4 juni. Första hotellgästen kom i natt :cool:. Träfågelholk med många hål monterad på träd, solstrålar, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 10 till
  • Laddar…
Patrik440
En nybliven 12 åring.

Amazona oratrix
En papegoja i flykt med uppspridda vingar nära en hund och bur i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grönfärgad papegoja i flykt inuti en stor bur utomhus, med suddiga vingar på grund av rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
  • Älska
KnockOnWood och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.