167 325 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte en tillstymmelse till regn här strax söder om Stockholm, vattnade lite försiktigt (har sommarvatten) för även vallmor behöver väta fast de inte gillar det rakt på blomman. Kul att se denna gröna vackra rackare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckig humlebagge. En skalbagge vars larv lever i starkt nedbruten ved av lövträd och den vuxna baggen äter blompollen. Ett fynd som både gör mig glad och ledsen. Glad för att det är en ny art i Sverige sen 2019 och den verkar bara ha hittats i Helsingborg hittills tills jag nu råkade hitta den på en fröuppdragen prästkrage på min äng i mittskåne. Min första ovanlighet! Roligt! Samtidigt är det ju så att den är ny i Sverige pga klimatförändringen. Den kommer upp från sydeuropa nu när det blir varmare och torrare här. Nåt att fundera på nu när det inte regnat här på en-två månader och trettio graders värme på gång i veckan och naturen har redan börjar gulna och inte alls säkert att det kommer nåt mer regn förrän efter sommaren. Så ett trevligt fynd med ett sorgligt meddelande om framtiden.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Önskar verkligen det fanns en neutral emoji-gubbe att kunna kommentera med.B Bombus pratorum skrev:[bild]
Fläckig humlebagge. En skalbagge vars larv lever i starkt nedbruten ved av lövträd och den vuxna baggen äter blompollen. Ett fynd som både gör mig glad och ledsen. Glad för att det är en ny art i Sverige sen 2019 och den verkar bara ha hittats i Helsingborg hittills tills jag nu råkade hitta den på en fröuppdragen prästkrage på min äng i mittskåne. Min första ovanlighet! Roligt! Samtidigt är det ju så att den är ny i Sverige pga klimatförändringen. Den kommer upp från sydeuropa nu när det blir varmare och torrare här. Nåt att fundera på nu när det inte regnat här på en-två månader och trettio graders värme på gång i veckan och naturen har redan börjar gulna och inte alls säkert att det kommer nåt mer regn förrän efter sommaren. Så ett trevligt fynd med ett sorgligt meddelande om framtiden.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg