EddieHansson

Mamma älg står och mumsar. Lilla bebisen står lite längre bort. Hon gillar att man pratar snällt med henne :heart:

• Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Kolla mamma, det är en stor gräshoppa på verandan!"
Snacka om!
[bild]
Idag kom hanen på besök.
Närbild på en grön gräshoppa som sitter på ett stenbelagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Idag kom hanen på besök.
[bild]
Kul att kunna jämföra dem!

Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kul att kunna jämföra dem!
En knubbig sak

Nässelfjäril med orange-svarta vingar på en lila blomma mot en suddig grön bakgrund.
Skapa konto

Nässelfjäril. Övervintrar som vuxen fjäril som vaknar tidigt på våren och parar sig. Så nu mitt i sommaren så är det den nya generationen som är på vingen för att äta upp sig och sen övervintra. Värdväxt är brännässla, alltså den växt den behöver för att lägga ägg på. För mat duger flera andra blommor.

Tips för att hjälpa den, kopierat från jordbruksverket:

• Lämna solexponerade, nässelrika områden i gårdsmiljön oslagna.
• Skapa blomrika områden i gårdsmiljön, i synnerhet under tidig vår. Tussilago, scilla,
pärlhyacint, vinbär, krusbär och salix är exempel på tidigt blommande nektarväxter.
• Anlägg fjärilsrabatter med till exempel lavendel, mynta, hampflockel, gullris, vitlysing,
kärleksört, timjan och röd solhatt i trädgården.
• Plantera perenner, buskar och träd som syrenbuddleja, syren, schersmin, hagtorn och
fruktträd av alla sorter.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En igelkott i en trädgård bland gräs och stenar.
Skapa konto

För första gången sedan vi flyttade hit - en pigge pigelkott :p:love:

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
En person som håller en padda i sin hand utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
[bild]
Jag har hört att det är viktigt att ha handskar på när man tar i en liten groda/padda för att människans hud är skadligt för det lilla djuret. Har jag fel?

EddieHansson
yonna yonna skrev:
Jag har hört att det är viktigt att ha handskar på när man tar i en liten groda/padda för att människans hud är skadligt för det lilla djuret. Har jag fel?
Vet inte. Har hört att vissa grodor och paddor är giftiga, men inte att de är känsliga för människors hud.

I det här fallet satt paddan på min uppfart så jag flyttade på den för att ont köra på den.

Jonas Persson
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vet inte. Har hört att vissa grodor och paddor är giftiga, men inte att de är känsliga för människors hud.

I det här fallet satt paddan på min uppfart så jag flyttade på den för att ont köra på den.
Det omvända gäller.
"Såväl paddor som grodor är smått giftiga, paddorna har ett starkare gift. Men så kan de heller inte röra sig lika snabbt och hoppa lika långt på land som grodorna.

– Ska man klappa en padda ska man tvätta händerna efteråt. Blir de angripna sprutar de ut gift ur körtlar bakom öronen, säger Göran Johanson."

https://www.lt.se/2016-04-17/lt-play-paddorna-har-vaknat

Men svenska arters gift är för svagt.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/giftigadjur/grodochkraldjur.13526.html

n.n.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
A
Att inte kladda på grodor och paddor utan handskar handlar inte främst om att de är giftiga eller särskilt känsliga för just oss, utan för att det finns bakterier och svampar som kan vara farliga för groddjur och dessa vill man inte sprids. Svampen Batrachochytrium dendrobatidis riskerar t.ex att slå ut en stor del av hela världens groddjur, och den sprids med människan.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en livsnjutare under vårt äppelträd:heart:
Hund ligger avslappnat på höstlöv med benen utsträckta bakåt under ett äppelträd.
Skapa konto

Ligger raklång med benen bakåt och gillar tillvaron

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en livsnjutare under vårt äppelträd:heart:
[bild]
Ligger raklång med benen bakåt och gillar tillvaron
Hann inte få en bild:(Men två gånger igår när vi åt middag i trädgården hoppade en vild hare sakta förbi en meter från bordet. Tror vi kommer att få se den igen, det händer nästan varje år att en ung hare bor på tomten och sitter och mumsar på gräs eller annat gott. :heart:

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hann inte få en bild:(Men två gånger igår när vi åt middag i trädgården hoppade en vild hare sakta förbi en meter från bordet. Tror vi kommer att få se den igen, det händer nästan varje år att en ung hare bor på tomten och sitter och mumsar på gräs eller annat gott. :heart:
Gröna blad från äppelträd är poppis hos Thor (y)

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.