Hanrapsfjäril med svarta 'pudret' på vingarna sitter på en lavendelblomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rapsfjäril. En hane på lavendel. Rapsfjäril pga det kraftiga svarta 'pudret' kring ribborna på undersidan av vingarna, hane pga en svart prick ist.f två.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Junior missade visst resan ”hem” med de andra :p
En ensam mås på en gräsmatta framför ett trästaket med skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
engs
En igelkott som utforskar en trätrall nära utemöbler.
Skapa konto

Vi satt ute och åt middag när denna kotte helt oblygt trampade in under bord och stolar.
Spenderade kanske 10min runt oss.

Barnen var lika ljudliga som vanligt men den verkade inte bry sig.

Brukar se den senare på kvällen och inget vi matat eller så, medvetet ivf, händer säkert att den hittar lite spill från barnen.

Så det var lite förvånande. Kanske nån granne brukar mata den som gjort den orädd?

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
Igår var Emil med en tur till återvinningsstationen.

En grön papegoja sitter på en gren framför en öppen vit skåpbil på en återvinningsstation.
Skapa konto

Släpvagn full med grenar och trädavfall framför en hög med kompost på återvinningsstationen.
Skapa konto

Grön papegoja med röd panna sitter på en trästock vid en återvinningsstation.
Skapa konto

/Patrik

• Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…

• Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…

• Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
"Kolla mamma, det är en stor gräshoppa på verandan!"
Snacka om!
Stor gräshoppa som sitter på en vit verandastolpe med utsirade detaljer.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Kolla mamma, det är en stor gräshoppa på verandan!"
Snacka om!
[bild]
Långa antenner innebär dock att det är en vårtbitare och inte en gräshoppa. Då den har ett äggläggningsrör är det en hona.

De som fortfarande har hörseln i behåll kan vid denna årstid höra "syrsorna spela", men det är inte syrsorna, utan denna vårtbitare som man hör.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Jo, jag vet att det är en vårtbitare, det visste dock inte min dotter!

Att det är vårtbitarna som spelar visste jag dock inte, tack för lärdomen :D ! (Jag hör dem fortfarande, det gör inte min bättre hälft som slarvat för mycket med hörselskydden som yngre.)

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Maria T

Att det är vårtbitarna som spelar visste jag dock inte, tack för lärdomen :D ! (Jag hör dem fortfarande, det gör inte min bättre hälft som slarvat för mycket med hörselskydden som yngre.)
Hörsel ja! Jag älskar ljudet av gnisslande vårtbitare, hör men njuter inte lika mycket av cikador och ödlor när jag är på deras breddgrader.
Nyss hemkommen från en vandringsresa i Schweiz där jag hörde mängder av syrsor men personer +20 år yngre inte hörde ett dyft. Jag började med hörlurar 1976 (så jag kunde vräka på musik och mina päron slapp höra), sen blev det Walkman, Discman, MP3-spelare med lurar och jag verkar ännu *peppar peppar* opåverkad vad gäller hörsel, kollade för 16 månader sen och hör perfekt.

Väldigt tråkigt om de som har behov av hörselskydd och de som alltid avskärmar sig med hög musik i stor grad kommer att missa det finstämda ljudet från en av våra magnifika insekter.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson

Då är vi i alla fall två som hör dem(y)

Syrsor finns nästan inte i Sverige. Det finns två arter. Hussyrsor håller till inomhus eller på soptippar. Den andra är mullvadssyrsan och som är starkt hotad. Den finns kanske i sydligaste Sverige men är svår att hitta då den lever större delen av sin tid nere i jorden.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hussyrsor hade vi i personalbyggnaden på mitt jobb före den stora ombyggnaden. När jag var nyanställd störde jag mig på att ventilationen gnisslade, tills en kollega förklarade. Då såg jag syrsorna också, de fanns i hela huset! Kändes mysigt på något vis.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Hussyrsor hade vi i personalbyggnaden på mitt jobb före den stora ombyggnaden. När jag var nyanställd störde jag mig på att ventilationen gnisslade, tills en kollega förklarade. Då såg jag syrsorna också, de fanns i hela huset! Kändes mysigt på något vis.
Har aldrig sett en syrsa. Finns i hus läser man, men var, i hela Sveriga och hur vanligt är det (2022 då allt som lever inomhus ska bort)

Det här var i Småland, men före ombyggnaden av våra personalutrymmen för drygt 10 år sedan. Har aldrig hört talas om eller sett dessa syrsor inomhus någon annanstans, varken före eller efter det.

Visste inte att de var intresserade av svamp

• Ekorre sitter på en gren med en svamp i munnen bland gröna löv.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.