173 195 läst · 1 415 svar
173k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Har du @Bombus pratorum läst den fina boken "Galen i humlor" av Dave Goulson?
Tror jag köpte mitt exemplar 2017, möjligen 2018, och det är nu så kärleksfullt läst/tummat/bläddrat som mina insektsböcker(växt- och trädgårdsdito) som har sitt ursprung i slutet av 1980-talet.
En älskad bok är det, och jag får nog tillskriva mig som "galen i katter och humlor". Ja, fladdermöss också.
Tror jag köpte mitt exemplar 2017, möjligen 2018, och det är nu så kärleksfullt läst/tummat/bläddrat som mina insektsböcker(växt- och trädgårdsdito) som har sitt ursprung i slutet av 1980-talet.
En älskad bok är det, och jag får nog tillskriva mig som "galen i katter och humlor". Ja, fladdermöss också.
Då passar jag på att göra reklam för hans nyutkomna bok "Tyst jord" - klokskap, kunskap, omtanke baserad på aktuell forskning som visar att världen är på väg mot fel håll. Ingen kan som Goulson lyfta fram de små liven och den tragedi det innebär för oss alla när deras livsmiljöer försvinner.Maria T skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Den ska jag genast beställa!A Abies koreana skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Det spåddes bli en getingsommar i år, men tidningarna skriver om att det verkar utebli. För min/vår del så upptäcks getingarna främst när vi har måltider utomhus och jag tycker inte denna sommar bjudit på så många tillfällen [ännu] så jag säger varken bu eller bä.
Men, vi har haft förmånen att under många år (kanske 15) njutit av fladdermöss som bor i våra stora ekar.
2019 såg jag ett fåtal fladdermöss, 2020 ännu färre och eftersom de är känsliga för vad som händer i omgivningen så tänkte jag att det berodde på att det varit ett långvarigt vägbygge (broförbättring) helt nära, med massor av fordon. Förra året såg jag fladdermössen vid två tillfällen, då hade kommunen bytt ut gatubelysningen. Denna sommar har jag sett aktivitet vid ett enda tillfälle

Vet inte vad jag ska tro. Vår trädgård är, minst sagt, insektsvänlig och har ganska gott om humlor, getingar, bin och flugor. Myggen har blivit färre vilket min partner är glad för eftersom han får så hemsk reaktion på sticken, men vi har inte gjort något alls för att sörja för färre mygg.
Vill återse fladdermössen och ska läsa på vad jag kan göra, och även ta kontakt med kommunen som har väldigt bra tips, expertis vill jag påstå.
Har ni som följer denna tråd uppmärksammat minskning, eller ökning, av antalet flygfän i er trädgård?
Annars kan jag nämna att vi har mycket gott om gröna guldbaggar och även Apollofjärilar - baggarna älskar prästkrage och Hortensia, vad fjärilen tycker om vet jag inte med gläds åt att den flyger åt mitt håll då och då.
Men, vi har haft förmånen att under många år (kanske 15) njutit av fladdermöss som bor i våra stora ekar.
2019 såg jag ett fåtal fladdermöss, 2020 ännu färre och eftersom de är känsliga för vad som händer i omgivningen så tänkte jag att det berodde på att det varit ett långvarigt vägbygge (broförbättring) helt nära, med massor av fordon. Förra året såg jag fladdermössen vid två tillfällen, då hade kommunen bytt ut gatubelysningen. Denna sommar har jag sett aktivitet vid ett enda tillfälle
Vet inte vad jag ska tro. Vår trädgård är, minst sagt, insektsvänlig och har ganska gott om humlor, getingar, bin och flugor. Myggen har blivit färre vilket min partner är glad för eftersom han får så hemsk reaktion på sticken, men vi har inte gjort något alls för att sörja för färre mygg.
Vill återse fladdermössen och ska läsa på vad jag kan göra, och även ta kontakt med kommunen som har väldigt bra tips, expertis vill jag påstå.
Har ni som följer denna tråd uppmärksammat minskning, eller ökning, av antalet flygfän i er trädgård?
Annars kan jag nämna att vi har mycket gott om gröna guldbaggar och även Apollofjärilar - baggarna älskar prästkrage och Hortensia, vad fjärilen tycker om vet jag inte med gläds åt att den flyger åt mitt håll då och då.
Ärligt talat, om jag just nu sträcker ut högerhanden så ligger faktiskt Galen i humlor där, uppslagen i mitten. Så svar ja.Maria T skrev:
Har du @Bombus pratorum läst den fina boken "Galen i humlor" av Dave Goulson?
Retligt att jag går och lägger mig innan fladdermössen vaknar. Har bara kollat en kväll att de fortfarande finns här. Och jag som älskar att bara sitta och titta när de fladdrar runt. Byggde dessutom en STOR familjeholk till dom och satte upp i år.Maria T skrev:
Det spåddes bli en getingsommar i år, men tidningarna skriver om att det verkar utebli. För min/vår del så upptäcks getingarna främst när vi har måltider utomhus och jag tycker inte denna sommar bjudit på så många tillfällen [ännu] så jag säger varken bu eller bä.
Angående dina läderlappar så finns det ju en risk att den ombyggda belysningen skrämmer bort dom. Stora träd, mörkt, bomöjligheter, ett lite större öppet vatten i närheten och mycket nattflygande insekter vill de ju ha. Vilket ju utesluter dina humlor och bin för de kan överhuvudtaget inte flyga i mörker. Men du kan ju inte göra mer än ditt bästa för dom. Upp med nån holk och fundera om du kan lägga till nån växt som drar nattfjärilar, som kaprifol tex?

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Stora träd, ja! Närliggande sjö, ja! Vad gäller gatubelysningen (ny sådan 2020) så kan vi inte påverka.B Bombus pratorum skrev:
Har funderat på att bygga fladdermusholkar - i vår kommun (Huddinge) finns flera promenadstråk längs sjöarna och många har både fladdermusholkar och sjöfågeldito.
Alright, holkar. Får hitta nån som gillar klättra i träd och spika holk (mindre problem).
Har för övrigt gott om kaprifol, älskar doften och hur de klättrar i träd, och såklart nattfjärilarna.
Tack för tips, jag vidtar åtgärder och hoppas på fler "läderlappar" i framtiden.
(OT - läste just en bok som utspelar sig i Australien, där stora fruktfladdermöss hela tiden flyger över, så vackert ....förutom att de luktar mindre gott och bajsar överallt. Men jag känner att jag gillar dem ändå).