S segv skrev:
Inreder du med spån? Får jag fråga varför?
Det är för att få en fuktspärr mellan botten och kommande bomaterial vilket sparar holken och ger förutsättningar för ett varmare och torrare bo speciellt för fåglar som bygger enkla bo av mossa.
En annan anledning kan ju vara att jag blir av av med lite hyvelspån;)

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Intressant. Och det fungerar för fåglarna? Jag undrar för det går emot all litteratur jag läst och även mina egna, begränsade, erfarenheter. Jag inredde tex några holkar över vintern med spån men de holkarna fick inga övernattningar medan tomma holkar har varit väldigt populära. Har även haft spån i nån holk inför häckningssäsongen men det har heller inte varit populärt. Teorin är att om fåglarna tror det varit ett bo där innan så undviker de holken pga risken för kvalster och loppor i tidigare bomaterial.

Själv impregnerar jag insidan av mina holkar med linolja eller målar med linoljefärg. Både för hållbarhet och att jag tänker att en torr botten är nyttigare för fåglarna.

Tyvärr hittar jag väldigt lite forskning om dessa frågor. Och eftersom jag bygger mina holkar i möbelkvalitet så kommer det att ta flera år till jag har så många att jag kan få nån statistik själv.

S segv skrev:
Intressant. Och det fungerar för fåglarna? Jag undrar för det går emot all litteratur jag läst och även mina egna, begränsade, erfarenheter. Jag inredde tex några holkar över vintern med spån men de holkarna fick inga övernattningar medan tomma holkar har varit väldigt populära. Har även haft spån i nån holk inför häckningssäsongen men det har heller inte varit populärt. Teorin är att om fåglarna tror det varit ett bo där innan så undviker de holken pga risken för kvalster och loppor i tidigare bomaterial.

Själv impregnerar jag insidan av mina holkar med linolja eller målar med linoljefärg. Både för hållbarhet och att jag tänker att en torr botten är nyttigare för fåglarna.

Tyvärr hittar jag väldigt lite forskning om dessa frågor. Och eftersom jag bygger mina holkar i möbelkvalitet så kommer det att ta flera år till jag har så många att jag kan få nån statistik själv.
Jag städar ur holkarna på tidigt på året och lägger i spån och har näst intill 100% beläggning varje år. Behandlar aldrig mina holkars insida.

ceson ceson skrev:
Jag städar ur holkarna på tidigt på året och lägger i spån och har näst intill 100% beläggning varje år. Behandlar aldrig mina holkars insida.
Intressant. När jag provade så var min teori också att det borde vara bra med spån i botten. Dels skulle det påminna mer om ett naturligt hackspetthål och jag tycker också att det borde hålla lite skadliga insekter borta. Jag får ta och prova igen.

Ett växande problem i vårt land är invasiva växter och djur. Den omfattande globala handeln samt ett varmare klimat gör att både växter och djur som inte är önskvärda i vår natur etablerar sig. De saknar naturliga fiender vilket gör att de snabbt kan expandera precis som spanska skogssnigeln (eg. en fransman) en gång.

Nu har man hittat ett antal exemplar av stenmård i landet.

Har orsakat skador för miljarder i Europa – nu finns stenmården i Skåne | SVT Nyheter

• Ledsen
ceson
  • Laddar…
Staffans2000
Det kom främmat på besök igår kväll.

Rådjur i trädgården på kvällen med julbelysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rådjur besöker en trädgård på natten, nära julbelysning och färgglada hinkar.
Skapa konto
Rådjur nära trädstam i skymning, tittar in i kameran.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 10 till
  • Laddar…
harry73
Fint besök
En ekorre på en stenbelagd gång utanför ett fönster, med grönt gräs och jordhög i bakgrunden.
Skapa konto
Ekorre klättrar på fönsterglas med skog och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
En ekorre klamrar sig på utsidan av ett fönster med skog och hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 8 till
  • Laddar…
Roliga små krabater ekorrar. Jag har dem vid mataren varje morgon, som mest har jag sett fem samtidigt. Jag trodde att fåglarna skulle hålla sig på avstånd men kan inte se att så är fallet utan de äter lugnt sida vid sida:)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En humla täckt av pollen på en lila krokusblomma.
Skapa konto

En humla täckt av pollen på en lila vårkrokus.
Skapa konto

FULL .. liten humlis :heart:
Tar hand om vårblomstret.. alldeles själver!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Nu tydligen slutbesiktningen av fastighetsbeståndet klart och inredningen har börjat. Detta inredningsmaterial är populärt och har en strykande åtgång. Fågelmatningsstation med ett blått nät fyllt med ull, omgivet av nakna trädgrenar.
Skapa konto

Såg genom fönstret att fåglarna i år hade konkurrens av ekorren som plockade till sig och rullade ihop som en boll och stack iväg till skogs.
Efter ett par dagar såg det ut så här.
Fågelmatare med nötter hängande i trädgren, delvis tömd av ekorrar och fåglar.
Skapa konto

Nu är lagret påfyllt igen:)
Tre fågelmatare hängande på ett ställ i trädgården, en med frön och två med ull.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vilken sorts fyrfoting är med och bidrar?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vilken sorts fyrfoting är med och bidrar?
Aussie, Border och Tax.

• Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
HUH! Även Sir Väs vaknar till i vårsolen, satt och fotograferade fåglar i utkanten av tomten och hoppades att några flyttfåglar skulle visa sig när jag såg något röra sig i ögonvrån. Jag visste vad det var innan hjärnan hann notera det - en huggorm som visade sig vara två. I unga år hoppade jag från en sten - rakt på en orm, det blev inte lyckat nej.

På gränsen till fobisk när det gäller ormar men sedan vi flyttade ut på landet så har jag tvingat mig att inte springa iväg utan konfrontera mina demoner och det har blivit mycket bättre. Jag kommer aldrig att gilla att möta dem men jag står ut. Hoppas de tar någon sork också, till allmän nytta.

Omöjliga att se om man inte vet att där ligger två ormar och solar sig.

En huggorm som solbadar bland torrt gräs och löv på marken, kamouflerad i sin naturliga miljö.
Skapa konto

Två huggormar som solar sig i det torra gräset med en mossbeklädd sten i förgrunden.
Skapa konto

Två huggormar kamouflerade bland torrt gräs och löv på marken.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Maria T
Inga bildbevis men i måndags satt jag en kort stund (väldigt kort) vid Farsta gård http://www.farstagard.se/ som har terrasser, gamla såna med fina uppbyggda stenar. Åt en glass och mitt sällskap som stod upp efter att ha blickat över sjön säger till mig " res dig upp, gå två steg framåt" och jag lydde vilket är otroligt eftersom jag, på gott och ont, ifrågasätter det mesta. Jag reste mig, stegade framåt, vände mig och och såg två äspingar nån decimeter från där jag suttit på muren.

Deja vú - har suttit på en mur med utsikt över Grand Canyon, 1983, där jag blev ombedd att göra detsamma - titta inte åt sidorna, stig framåt, ty där låg en skallerorm.

Inte ormrädd, men har respekt för dessa vackra väsen.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag visste vad det var innan hjärnan hann notera det - en huggorm som visade sig vara två.

[bild]

[bild]

[bild]
Jag höll på att förlora min syster pga huggormsbett. Tog över ett år innan hon blev någotsånär frisk. Ha respekt!

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.