166 768 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Se där, ett litet kräldjur, amfibie, reptil!
Om de trivs i trädgården så är den välskött, lagom med växtlighet, lagom fuktigt osv.
Här är ett av våra kräldjur, alldeles vid husväggen. Någon som inte ser vad det är för art?
Cirka en meter lång faktiskt, och tjock som en falukorv!
Om de trivs i trädgården så är den välskött, lagom med växtlighet, lagom fuktigt osv.
Här är ett av våra kräldjur, alldeles vid husväggen. Någon som inte ser vad det är för art?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirka en meter lång faktiskt, och tjock som en falukorv!
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 315 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 315 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Svåra att se, så jag förstår att ni måste vara försiktiga!Erik_Hansson skrev:
Har ni ställt grunda skålar med vatten så de inte torkar ihjäl?
Här är det närmast som jag har fått på bild: Någon slags liten ödla:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och alla dessa små djur är ju fridlysta.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bor på skånska slätten som artmässigt väl är ungefär som en död öken. Men lite liv är här ju. Många glador tex, fantastiskt fina när de visslar över fälten. Förra veckan hade jag två rävungar som lekte på min blomsteräng i en timme. De jagade hela vägen runt huset så jag stod i ett fönster och tittade ner på dom när de gick förbi på en meters håll. Vackra. Rådjur, hjort och vildsvin går förbi ibland. Kattuggla har jag haft i ett trä här. Håller på att bygga holk till den.
Tror jag såg fladdermöss igår för första gången. Har haft två holkar uppe till dom men aldrig sett någon sen jag flyttade in. Hoppas verkligen de stannar.
Annars är det mest småfåglar. Satsar allt på dom. En bunke holkar uppe och fyra matare fulla året runt och nu ett nygjort fågelbad. Håller efter kråkfåglarna så det föds nog ett trettiotal småfåglar här varje säsong från fem till sju olika bon. Inga spännande fåglar, verkligen bara topp tio från Sveriges vanligaste, men det är i princip bara dom, och tyvärr mössen, som håller liv här året om så jag är oerhört tacksam för dom.
Tror jag såg fladdermöss igår för första gången. Har haft två holkar uppe till dom men aldrig sett någon sen jag flyttade in. Hoppas verkligen de stannar.
Annars är det mest småfåglar. Satsar allt på dom. En bunke holkar uppe och fyra matare fulla året runt och nu ett nygjort fågelbad. Håller efter kråkfåglarna så det föds nog ett trettiotal småfåglar här varje säsong från fem till sju olika bon. Inga spännande fåglar, verkligen bara topp tio från Sveriges vanligaste, men det är i princip bara dom, och tyvärr mössen, som håller liv här året om så jag är oerhört tacksam för dom.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg