24 158 läst · 97 svar
24k läst
97 svar
Diskmaskin luktar
City Gross tar 52.95 för detta. Handla med 10 procent "priorabatt" så kommer man under 48:-.Stormen skrev:
https://www.citygross.se/matvaror/hem-och-stad/diska/finish-maskindiskpulver-p291369
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Sevärt!L Leifur skrev:Tabletten ska läggas i pulverfacket. Om man inte gör det så får man bara diskmedel under fördiskprogrammet.
Att tabletter på något sätt skulle lösas upp i "rätt takt" under diskprogrammet är en osanning. Tabletterna löses snabbt upp även i stilla vatten och det finns inte en chans att dom "överlever" spolningen i fördiskprogrammet.
En video i ämnet där man kan se hur tabletter löses upp. Jag har länkat direkt till rätt tidpunkt, men hela videon är sevärd: [media]
I de fall man har tvådelade pulverfack så är det ena just till för fördisk. I maskiner som enbart har ett pulverfack rekommenderas att man också strör lite diskmedel i maskinen så att fördiskprogrammet också kör med diskmedel.
Själv använder jag just nu Lidls W5 disktabletter och bryter av ca 1/3-del och slänger i masken och stoppar resten i pulverfacket. Jag brukade köra med SUNs maskindiskpulver, men jag har förbenat svårt att hitta det i butikerna numera. SUNs "plastdunkar" är praktiska och man kan köpa refill (av valfritt märke) och fylla på dom med. Dock slits locket förr eller senare ut så man måste köpa en ny, men som sagt, jag har svårt att hitta dom nuförtiden.
Uppdatering: Här är för övrigt hans första video i ämnet som också är sevärd: [media]
Så tabletter är i sammanfattning bara dåliga och fungerar egentligen bara när man har enstegsprogram. Med tvåstegsprogram (alltså inklusive fördiskning) och tabletter hamnar man i situationen att antingen saknas diskmedel vid fördiskningen (man följer tablettinstruktionen och lägger tabletten i dosatorn) eller så lägger man den i bestickfacket och får troligen bara diskmedel till fördiskningssteget men ej till det andra disksteget.
Eller så lägger man en tablett i maskinen och en annan i dosatorn... Blir inte billigt det här...
Men det förklarar troligen Mieles tablett-pulverinställning som nämndes. Kanske tar tablettinställningen bort fördisksteget eller förkortar det.
Redigerat:
Icke att förglömma att tabletter tenderar att överdosera eftersom en tablett ska passa för alla. Pulver är bättre och billigare och som grädde på moset kan man (lära sig att) dosera precis så mycket som behövs.Claes Sörmland skrev:Sevärt!
Så tabletter är i sammanfattning bara dåliga och fungerar egentligen bara när man har enstegsprogram. Med tvåstegsprogram (alltså inklusive fördiskning) och tabletter hamnar man i situationen att antingen saknas diskmedel vid fördiskningen (man följer tablettinstruktionen och lägger tabletten i dosatorn) eller så lägger man den i bestickfacket och får troligen bara diskmedel till fördiskningssteget men ej till det andra disksteget.
Eller så lägger man en tablett i maskinen och en annan i dosatorn... Blir inte billigt det här...
Men som sagt, just nu kör jag med Lidls W5 tabletter ("3-lagers kex" med plastfolie runt som man tar bort) och då kan man ju bryta av 1/3-del och slänga in i maskinen och lägga resten i pulverfacket. Det funkar det med.
@MariaiÖstergötlandH hapazard skrev:
Natriumkarbonat, syrebaserade blekmedel, anjoniska tensider och enzymer är huvudsakliga innehållet i både maskindiskmedel och vitvättmedel, lite olika proportioner säkert men funkar att byta emellan
Och om ni råkar ha ÖB nära, så kostar den där 45 kr som standard. Köpte där igår.Alfredo skrev:
https://www.öob.se/hushall/stada-diska/maskindiskmedel/maskindiskpulver-finish-3605671