24 159 läst · 97 svar
24k läst
97 svar
Diskmaskin luktar
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Jag tror dock man ska akta sig för maskinernas tvåstegsprogram när man lägger tabletten i diskkorgen. Risken är ju att hela tabletten löses upp i första diskvändan och då finns ju inget diskmedel till den andra diskvändan. Det är dock oklart för mig vilka program är enstegsprogram och vilka som är tvåstegs.
Kanske är det därför tabletterna enligt paketens instruktion (alla?) ska läggas i dosatorn? Better safe than sorry s a s.
Säkrast är ju pulver i båda facken (om det finns två) eller pulver i facket och lite på luckan om det bara finns ett fack. Eller vad sjutton nu diskmaskinsmanualen anger.
Kanske är det därför tabletterna enligt paketens instruktion (alla?) ska läggas i dosatorn? Better safe than sorry s a s.
Säkrast är ju pulver i båda facken (om det finns två) eller pulver i facket och lite på luckan om det bara finns ett fack. Eller vad sjutton nu diskmaskinsmanualen anger.
Tabletter är ett sattyg vars enda syfte är att få konsumenten att betala dubbelt så mycket för diskmedel.
Med pulver kan man strö lite utanför eller i fördiskfacket för fördisk och bättre effekt, och anpassa mängden efter smutsighet. Med tablett one size fits all, eller inget...
Med pulver kan man strö lite utanför eller i fördiskfacket för fördisk och bättre effekt, och anpassa mängden efter smutsighet. Med tablett one size fits all, eller inget...
Efter att följt denna fantastiska tråd har jag också gått tillbaks till pulver och lukten är helt borta, fantastiskt!
Jag är galet känslig för lukten och måste skölja allt hemma hos andra, på jobbet och, tills nu, även hemma. Så skönt att äntligen fatta varför och vad man kan göra åt saken. Måste nu få jobbet att byta till pulver...
Jag är galet känslig för lukten och måste skölja allt hemma hos andra, på jobbet och, tills nu, även hemma. Så skönt att äntligen fatta varför och vad man kan göra åt saken. Måste nu få jobbet att byta till pulver...
Kan uppdatera kring mina problem nu när ts verkar ha löst sina. Mitt problem var att disken var full av torkade "smulor" efter kört program. Ett glas jag bara druckit vatten ur var alltså smutsigare när jag tog ut det än när jag satte in det...
I ren desperation satte jag in alla åtgärder; salt, spolglans och 70° program. Dock drar jag ner tiden till 1h50min. Och nu är disken ren varje gång! Underbart! Sen vilken av åtgärderna som gjorde tricket vet jag inte... kanske märks när tex saltet tar slut.
I ren desperation satte jag in alla åtgärder; salt, spolglans och 70° program. Dock drar jag ner tiden till 1h50min. Och nu är disken ren varje gång! Underbart! Sen vilken av åtgärderna som gjorde tricket vet jag inte... kanske märks när tex saltet tar slut.
Spolglans ska man ALLTID använda oavsett
Medlem
· Sverige
· 5 347 inlägg
Ättika även lysande som sköljmedel i tvättmaskinen för övrigt, litet utspätt och man kan ha i litet doftmedel om man vill. Den fräna tråkiga doften av ättika vädras bort extremt snabbt så inget att bekymra sig över.
Medlem
· Sverige
· 5 347 inlägg
Ättika är en standardprodukt. Ex perstorps 24%. I lägre koncentrationer tex 12% kan det benämnas som vinäger som jag förstått det.
___
Mja: kolla här så ser ni: https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/attika/
___
Mja: kolla här så ser ni: https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/attika/
Precis så hade vi också, men bara ngn ggn ibland. Jag vet inte exakt orsak, men min hypotes var att det berodde på att smutsig osköljd disk sattes in. Detta då i kombination med att vi inte kör diskmaskinen så ofta då vi bara är två vuxna, viket gör att gugget torkar in och härdar innan disk. Vi körde alltid på autoprogrammet där temp kommer upp till 70C och med pulver, spolglans och salt. Sedan har vi kalkrikt vatten så om det bidrar med avlagringar i maskinen vet jag ej heller, men märkte aldrig några kalkavlagringar. Med bättre avsköljning innan disk så inbillade jag mig att problemet i stort sett försvann.MariaiÖstergötland skrev:Kan uppdatera kring mina problem nu när ts verkar ha löst sina. Mitt problem var att disken var full av torkade "smulor" efter kört program. Ett glas jag bara druckit vatten ur var alltså smutsigare när jag tog ut det än när jag satte in det...
Jag har inte upplevt några problem med lukt. Vi kör med YES eller Finish tabletter, beroende på vad som är billigast.
Vi kör däremot aldrig ECO-programmet. Det blir alltid AUTO med variospeed, man kan tömma maskinen efter 1 timme, sista halvtimmen är bara torkning. Tycker att den snabbare variospeed diskar bättre.
70-graders programmet blekte den svarta plasten på knivskaften.
En gång, efter ett par år körde vi diskmaskinrengöring eftersom det byggts upp en fetthinna på insidan.
Vi kör däremot aldrig ECO-programmet. Det blir alltid AUTO med variospeed, man kan tömma maskinen efter 1 timme, sista halvtimmen är bara torkning. Tycker att den snabbare variospeed diskar bättre.
70-graders programmet blekte den svarta plasten på knivskaften.
En gång, efter ett par år körde vi diskmaskinrengöring eftersom det byggts upp en fetthinna på insidan.
Tabletten ska läggas i pulverfacket. Om man inte gör det så får man bara diskmedel under fördiskprogrammet.Claes Sörmland skrev:De här lukterna som beskrivs, senast nu blöt hund men även metalliskt och ägg. Det är lukten av fetter. Vårt luktsinne är känsligt för olika typer av fettsyror och derivat.
Så troligen har man problem med att lösa upp fettet och få det ur maskinen om man har luktproblem.
Hårt vatten är ju en klassisk orsak till detta. Att lägga diskmedelstabletten i pulverdosatorn en annan. Eller att inte fylla tvådelade pulverdosatorer i båda facken.
Att tabletter på något sätt skulle lösas upp i "rätt takt" under diskprogrammet är en osanning. Tabletterna löses snabbt upp även i stilla vatten och det finns inte en chans att dom "överlever" spolningen i fördiskprogrammet.
En video i ämnet där man kan se hur tabletter löses upp. Jag har länkat direkt till rätt tidpunkt, men hela videon är sevärd:
I de fall man har tvådelade pulverfack så är det ena just till för fördisk. I maskiner som enbart har ett pulverfack rekommenderas att man också strör lite diskmedel i maskinen så att fördiskprogrammet också kör med diskmedel.
Själv använder jag just nu Lidls W5 disktabletter och bryter av ca 1/3-del och slänger i masken och stoppar resten i pulverfacket. Jag brukade köra med SUNs maskindiskpulver, men jag har förbenat svårt att hitta det i butikerna numera. SUNs "plastdunkar" är praktiska och man kan köpa refill (av valfritt märke) och fylla på dom med. Dock slits locket förr eller senare ut så man måste köpa en ny, men som sagt, jag har svårt att hitta dom nuförtiden.
Uppdatering: Här är för övrigt hans första video i ämnet som också är sevärd:
Redigerat: