Unikt namn
electroluxaren skrev:
EUs energidirektiv styr
Snart är vi väl tillbaka i att hand-tvätta manuellt. En sann vinst för byråkratin.
Kanske en lösning för att sysselsättningen?

Claes Sörmland
Problemet är när man sätter regulatoriska miljömål men sen så finns det ingen ekonomiskt tillgänglig teknisk lösning för att nå dem. Då måste ju tillverkarna börja tumma på prestanda för att nå det regulatoriska miljömålet. Och det gör de.

Det går inte att beordra fram innovation, politiken kan bara hitta på regulatoriska incitament och den hoppas på det bästa.

Det är helt korrekt och jag vill då likt en del andra apparater kunna rycka pluggen i krigstid och få ut dubble effekten. Dvs bra att det finns miljömål, men jag vill kunna lägga till själv.
Undrar när första open source eller android tvätt o diskmaskinen kommer?

Ytterligare En vecka felfritt. Nu på söndagen luktade disken lite. Så handdiska ur botten o så köra vidare med tablett bland besticken.
Så en vecka mellan rengöringarna.
Det här är en enorm skillnad.

Jag tänker att kör jag pulver lite strött i maskinen o sen en tablett i facket så kommer vi upp i 2-3 veckor innan manuell ordentöig rengöring.

Redigerat:
  • Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
Nu har snart ytterligare två veckor gått sedan sista inläggget.
Det gick bra under nästan hela förra veckan. Men på torsdagen så kom det en ny doft. Allt luktade som vattnet från konservburken med skivade champinjoner.
Rent med filtret irdentligt med Ys diskmedel o hela botten. Kör 70 grader igen. Nope,, lika illa.
EN gång till,,, nope
Frugan körde bikarbonat o citroner ihop med ättika. Nu så verkar det som att det släppte.
körde helgen utan bekymmer och nu häromdagen kom leveransen från Apotea för Maskindiskpulver FInish 1.5kilo för 55kr inklusive fri frakt. Det måste vara det billigaste jag köpt nån gång, dvs 35kr kilot.
I med en matsked eller så i botten på maskinen och sen i med en tablett i facket.
Jisses, har kört 3 maskiner och det luktar inte ens diskmaskin längre.
Får se hur länge detta håller i sig.
Men visst sjutton minns jag från när jag var liten hur min mor fyllde facket med diskmaskinspulver och sen lite i botten på maskinen.
Funkar det här så kommer jag nog sluta med tabletter.

Redigerat:
  • Gilla
Brainspace och 3 till
  • Laddar…
Det här med unken doft från diskmaskinen är ett problem som man känner igen från min gamla Cylinda helt klart. Men jag brukar kalla det unken sjödoft eftersom det ibland luktar så från sjöar och vattendrag om det tex är mycket algblomning vid strandkanten där man promenerar. Detta är ett mysterium för problemet är inte konstant utan det skiljer sig från disk till disk. Oftast behöver jag inte rengöra maskinen alls utan räcker med att köra samma disk en gång till med en ny disktablett (använder Yes Platinum) så försvinner doften efter andra diskningen. Det intressanta är att alltid när detta händer så är det inte all disk i maskinen dom luktar, jag kan vanligtvis lukta mig till på enskilda tallrikar tex om de luktar unket eller ej. Om jag vid andra disktillfället har plockat ur lite disk tex vissa luktfria tallrikar så att det blir mer glest nedtill då ökar chansen att det inte kommer lukta efter andra disken. Så det tycks finnas nått samband med hur hårt spoltrycket blir från undre armen och huruvida lukten uppkommer eller ej, om disken är för tätt packad så ökar risken att drabbas av lukt.

Det där stämmer nästan på pricken in på vad vi upplever: Cylinda... bara vissa diskkörningar... bara vissa objekt i en sån körning. I vårt fall är det nästan bara tallrikar som drabbas, och de står ju alltid i nedre delen. Däremot verkar det inte spela så stor roll hur glest det är eller hur smutsig disken är. Det är mera slumpen som avgör om det kommer att lukta illa när man öppnar diskmaskinen.

Uppdatering efter ytterligare 2 veckor. Jag är GLAD!!!
Maskindiskpulver lösvikt finish från apotea var ju jättebilligt, fyller hela doseringen o sen spiller lite utanför på insidan luckan.
Kör autoprogrammet och ingen filterrengöring på 14 dagar.

Inge salt, inge glansmedel, inga omdiskningar, inga 70 gradiga körningar. Inga doftgranar eller citronskölj, Inga tabletter. Flera år av problem verkar jag nu fått bukt med.
Jag är inte bara glad, jag är överlycklig!!!

• Gilla
Kenneth Nordmark och 9 till
  • Laddar…
Härligt att det ser ut att ha löst sig. En fråga dock, (obs har inte plöjt igenom allt)
När du använde tablett, var maskinen inställd för det då? Menar inte på att du ska byta tillbaka är nyfiken bara.

Unikt namn
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Härligt att det ser ut att ha löst sig. En fråga dock, (obs har inte plöjt igenom allt)
När du använde tablett, var maskinen inställd för det då? Menar inte på att du ska byta tillbaka är nyfiken bara.
Är man tvungen att ställa in diskmaskinen för tablett, hur gör man det i så fall?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Är man tvungen att ställa in diskmaskinen för tablett, hur gör man det i så fall?
Min miele har det i inställningen iaf, iofs tror jag det bara handlar om när I programmet luckan "släpper" tabletten

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har haft 4 maskiner. Cylinda sverigedisken, Bosch 8, electrolux o nu Ikea (whirpool) har knte sett ngn sådan inställning. Men kan konstatera att diskkraften i en tablett har inte varit tillräcklig utan att det bildats ett tunt småhalkigt fettlager i botten mm som svagt luktat fisk/blod/metall/sjödy.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
B
Stormen Stormen skrev:
Uppdatering efter ytterligare 2 veckor. Jag är GLAD!!!
Maskindiskpulver lösvikt finish från apotea var ju jättebilligt, fyller hela doseringen o sen spiller lite utanför på insidan luckan.
Kör autoprogrammet och ingen filterrengöring på 14 dagar.

Inge salt, inge glansmedel, inga omdiskningar, inga 70 gradiga körningar. Inga doftgranar eller citronskölj, Inga tabletter. Flera år av problem verkar jag nu fått bukt med.
Jag är inte bara glad, jag är överlycklig!!!
Såg att de hade rabatt nu på apotea, 27kr/kg inkl frakt. Vet du hur länge det räcker? Det måste ju vara långt under halva priset mot tabletter?

Har haft vissa problem med tabletter, så jag satt faktiskt och funderade på om man skulle komplettera med pulver emellanåt, men det kanske är bättre att skippa tabletterna helt o gå över på pulver ett tag.

Känner också igen problemet. Intressant att få Claes förklaring.
Vi har alltid kört med Finish pulver och autoprogram. Tidigare med en Whirlpool och nu med en Asko. Har aldrig kört ECO då det enl min erfarenhet tycks vara odugligt. Säger ju sig självt att om man snålar på värme och vatten vid disk/tvätt så är det en överhängande risk att resultatet inte blir helt ok i något avseende. Och, precis som Claes också var inne på så är det ju en etablerad teknik sedan mkt länge med disk- och tvättmaskiner och hur de fungerar. Kemin likaså. Följaktligen finns det inte ngt nämnvärt att ändra på för att noterbart förbättra processen. Såvida det inte är frågan om ett tekniskt språng till en helt ny teknik i ngt avseende.

Hur som, vi har eget kalk- och relativt järnrikt vatten, (kalkavlagringar blir bruna som mjölkkontaminerat kaffe). Det är vitalt att använda salt i diskmaskinen för vår del. Det jag funderar på nu efter Claes inlägg om fetter och metall är huruvida det kan vara järnet i vattnet som reagerar med de animaliska fettresterna som ger upphov till doften? (Det tycks inte vara besticken då TS har utforskat den möjligheten.)

Ja, det är ju inte utan att jag har fått reflektera en del efter Claes förklaring. Ofta sitter jag o bänder nåt gem på jobbet när jag är i telefon och då blir jag påmind om fett o dofter hur det funkar.
Kan mkt väl vara järnhalter, mineraler o annat spm doftar ihop med fettet eller kanske all metall i hela maskinen?
Hinnan av fett som byggs upp är ju samma som på jobbet i plastmatlådan efter man haft lasagne.
För inte äter man väl mkt animaliska fetter som. Lasagne, köttbullar o potatismos, falukorv o makaroner, köttfärslimpa, tacofredag, grillat,fiskgryta o så börjar vi om. :)

Så nu med mkt pulver så äre bokstavligt talat löst. Autoprogrammet funkar bra, eco ska man undvika även på tvättmaskiner.

• Gilla
Tining och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.