Claes Sörmland
S sniper2009 skrev:
har alltid misstänkt dagen diskmedel i tablett form ,, all dismedlen blir bara bättre säger tillverkarna , hade vi dessa problem förr ?
Detta är ju en mogen teknik. Inget har i princip förbättrats sedan diskmaskinen introducerades (är det snart 100 år sedan?) och min barndoms diskmaskin på 80-talet må har varit brun och ful men det var banne mig tekniskt nästan identisk med min nuvarande. Maskindiskmedlens kemi är också väldigt lika. Man har tänkt lite mer på att få bort fosfater från produkterna av miljöskäl och ingen skulle idag få för sig att använda klorbaserad oxidation vilket man kanske (vet inte) gjorde på 80-talet.

Så när inget finns att göra tekniskt eller kemtekniskt så får man fundera på marknadsföring i form av användarkänsla och konsumentbekvämlighet. Därför tabletter, miljlömärkningar och påståenden om förbättrad kemi. Allt för att hindra att den industriella mekanismen och konkurrens sänker priserna för fort.

• Gilla
HegeFH och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Om du haft problem så länge med fyra maskiner och "alltid" kört 70° så kanske det är dax att prova ngt annat. :)

Man skall inte "diska" disken innan man sätter den i maskinen, maskinen mår bäst av att man bara skrapar av matresterna och låter sås och fett vara kvar. Jag har kört "auto" de sista 15 åren, behövt rensa filter en eller två gånger när man råkat köra en en glasburk med pappersetikett, och aldrig haft problem med lukt.
Just så, enl bruksanvisning, dvs aldrig skölja av, enbart skrapa. Maskinen avläser smutsmängd i vattnet och justerar vattenmängd efter det (Bosch bl a). Alltså ”ren disk”, lite vatten.

Claes Sörmland
S seniorkonsult skrev:
Just så, enl bruksanvisning, dvs aldrig skölja av, enbart skrapa. Maskinen avläser smutsmängd i vattnet och justerar vattenmängd efter det (Bosch bl a). Alltså ”ren disk”, lite vatten.
Samtidigt får man då heller inte missa en annan viktig del av manualen, att ständigt rengöra filtergaller och silar. Särskilt eftersom spagetti och köttfärssås tycks ha blivit nationalrätten och få saker sätter igen dessa filter så illa som som kombon stympade kollagentrådar och mättat fett, båda från köttfärsen. Även lökfibrerrna är svåra.

Talar av egen erfarenhet när jag tillträdde en diskmaskin, förlåt lägenhet, som där paret vid de 30 hade bott. De hade missat den där delen med mekanisk manuell rengöring av silarna och levde tydligen på köttfärsås. De hade inte missat att tallrikarna inte ska sköljas av...

Jag har bara haft problem efter att ha testat sun diskmedel. Bytte till yes och problemet försvann... Det är egentligen inte tillverkarna som vill göra sämre produkter utan miljö- och kemikaliekrav från myndigheter och organisationer. Vanlig yes handdisk har ju t.ex. haft probem med att den faktiskt är farlig för ögon i koncentrerad form och det blir en avvägning mellan funktion och farliga symboler på flaskan. Konsumenter är inte förtjusta i produkter som kan ge ögonskador och väljer heller det sämre diskmedlet bredvid som inte har symbolen.

Har en bosch (ikea) som vi kör på autoprogrammet, innan hade vi en ikeamaskin av typen electrolux som var värdelös på allt utom att den faktiskt diskade rent. I förra huset hade vi en riktig bosch och lägenheten innan det en electrolux. Jag brukar undvika alla program på maskiner som heter eco, i övrigt kan jag diska med snabbprogram ibland. Kör man ecoprogrammet tycker jag faktiskt att det luktar lite sunkigt när man öppnar luckan.

Det vore intressant att höra om typ Lidl har bättre maskindiskmedel, tydligen har de haft riktigt bra tvättmedel tidigare. Dock inte miljömärkt.

En nyfiken fråga, om elen fram till maskinen skulle vara lite klen, kan det påverka diskresultatet? Det låter ju verkligen som att den inte får upp temperaturen.

A
S Sackaros skrev:
Jag har bara haft problem efter att ha testat sun diskmedel. Bytte till yes och problemet försvann... Det är egentligen inte tillverkarna som vill göra sämre produkter utan miljö- och kemikaliekrav från myndigheter och organisationer. Vanlig yes handdisk har ju t.ex. haft probem med att den faktiskt är farlig för ögon i koncentrerad form och det blir en avvägning mellan funktion och farliga symboler på flaskan. Konsumenter är inte förtjusta i produkter som kan ge ögonskador och väljer heller det sämre diskmedlet bredvid som inte har symbolen.

Har en bosch (ikea) som vi kör på autoprogrammet, innan hade vi en ikeamaskin av typen electrolux som var värdelös på allt utom att den faktiskt diskade rent. I förra huset hade vi en riktig bosch och lägenheten innan det en electrolux. Jag brukar undvika alla program på maskiner som heter eco, i övrigt kan jag diska med snabbprogram ibland. Kör man ecoprogrammet tycker jag faktiskt att det luktar lite sunkigt när man öppnar luckan.

Det vore intressant att höra om typ Lidl har bättre maskindiskmedel, tydligen har de haft riktigt bra tvättmedel tidigare. Dock inte miljömärkt.

En nyfiken fråga, om elen fram till maskinen skulle vara lite klen, kan det påverka diskresultatet? Det låter ju verkligen som att den inte får upp temperaturen.
ECO-programmet är på 50C så mycket fett stannar kvar i maskinen.

Oj, här har det kommit massa inlägg. Autofunktionen har inte mailat mig som trådskapare så jag trodde det var tyst i tråden.

Har nu efter insikten om att när man sitter med ett koppargem under ett långt videomöte, så är det fettet från fingrarna som gör att det luktar koppar och inte gemet i sig. Gjort att jag förra veckan diskade ur filter, hållare och botten av maskinen i jakt på den feta glatta hinnan som bildats. Inte i första efter synligt smuts o partiklar.

Har sedan kört på 70grader (har jag alltid gjort) o lagt tabletten i beticklådan. Ja den är numera längst upp i maskinen.
Peppar peppar men vi har diskat nu en vecka utan att det luktar ur fiskmaskinen.

Ponera att vi skulle vara überkänsliga här hemma så är det ändå en enorm skillnad att gå från att alltid behöva köra 2 maskiner med filterrrengöring för att få det rent och doftfritt. Till att rengöra en gång i veckan.

Så det är nu inriktning på att köpa pulver o slänga i maskinen vid start o en tablett i facket eller pulver även där.
Återkommer om en vecka igen :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ts, jag känner mig lika desperat och uppgiven som dig. Vi hade vitvaror från när Jesus gick i kortbyxor och valde därför i höstas att byta ut både disk, tvätt och tork, trots att diskmaskinen egentligen fungerade. Bytte till en ny Bosh diskmaskin och ganska snart insåg jag att nåt var fuffens. Disken sköljs inte ordentligt känns det som. Tallrikar är oftast inga problem, men muggar, glas och småskålar i övre delen blir inte sköljt ordentligt! Vi har tyvärr "rillade" glas och kaffemuggar och det verkar väldigt svårt för maskinen att få rent, men även insidan är ibland fulla med torkade "smulor". Glasen är alltså egentligen smutsigare när man plockar ut de än när man sätter in dem. :sweat: Jag har testat olika diskmedel, fyllt på med salt (vi har mellanhårt vatten) och testat olika program. Känns som ett heltidsjobb att lägga energi på detta. Tidigare var det en fröjd att plocka ur diskmaskinen, nu är det källa till irritation varje gång.

Till råga på allt noterade jag idag att det luktade Feskekörka ur hela maskinen när jag öppnade den, det problemet är nytt.

Jag gör rent filtret minst 3 gånger/vecka och har gjort rent runt luckan osv.

SUCK. Tur robotdammsugaren är på väg så jag kan lägga dammsugningstiden på disken istället. :mad:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
@MariaiÖstergötland jag kan säga att det inte hjälper med nya maskiner heller, testvinnare eller premiummodeller. Jag blir lite glad i att det är ngn mer som har samma problem. Men samtidigt bedrövad över att det är så.
Jag håller på att rannsaka mig själv om det är skillnad på att steka maten i olja eller i smör. Om det är vissa maträtter som Tacofredag som ställer till det med antibiotikamarinerad färs eller vad det är.

Fick lätt lukt nu efter en vecka och jag diskade rent alla filter o hållare igår o den där hala ytan i grovsilen vill inte ge med sig i första taget. Kan dock inte känna att lukten kommer härifrån men här är det en fet yta . Att bara starta en ny maskin med tablett löser inte problemet. Utan mekanisk rengöring med yes handdisk.
Ett varv med borsten ner till pumphuset också. Nu blev det bra igen.

Hoppas det håller sig en vecka till så det inte är som vanligt nästa disk.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Min maskin luktar aldrig något annat än kanske lite diskmedel. Och då slarvar jag rejält med rengöring. Kanske någon gång per år när armar och filter satt igen så att det knappt spolas något vatten.

Däremot om vi har under någon vecka eller två haft husvakt som äter animaliska produkter så luktar den as ett tag. Men det försvinner efter ett par dagar med vår vanliga vegetariska hushållning. Animaliska fetter är riktigt räliga.

• Gilla
Stormen
  • Laddar…
Hur ser det ut nere i botten på era maskiner? Vad är normalt? Visst är det någon form av vattenlås där nere? På våran Cylinda (som luktar blöt hund) så finns det alltid vatten kvar när man tar bort silen längst ner. Det antar jag är någon form av vattenlås(?). Vattnet där är väldigt smutsigt efter att maskinen kört färdigt. Ska det vara så? Är det normalt?

I och för sig verkar det inte spela någon roll, för vattnet är alltid smutsigt, oavsett om disken luktar rent eller blöt hund... så jag antar att det är normalt.

Unikt namn
Min nya diskmaskin har ett "rengöringsprogram" som den vill köra ungefär en gång per månad (appen säger till...). Har aldrig hört talas om det skulle behövas innan denna maskin.
Kan det vara en konsekvens av allt vattensparande som även ställer till det för tvättmaskiner?

A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min nya diskmaskin har ett "rengöringsprogram" som den vill köra ungefär en gång per månad (appen säger till...). Har aldrig hört talas om det skulle behövas innan denna maskin.
Kan det vara en konsekvens av allt vattensparande som även ställer till det för tvättmaskiner?
låga temperaturer och mycket litet vatten ger dessa effekter

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Hur ser det ut nere i botten på era maskiner? Vad är normalt? Visst är det någon form av vattenlås där nere? På våran Cylinda (som luktar blöt hund) så finns det alltid vatten kvar när man tar bort silen längst ner. Det antar jag är någon form av vattenlås(?). Vattnet där är väldigt smutsigt efter att maskinen kört färdigt. Ska det vara så? Är det normalt?

I och för sig verkar det inte spela någon roll, för vattnet är alltid smutsigt, oavsett om disken luktar rent eller blöt hund... så jag antar att det är normalt.
Samma här, vatten under silen i botten. Ser inte ut som vatten jag skulle vilja dricka.
electroluxaren skrev:
Är det så? Är det därför disken sköljs dåligt? Jag har lättare för att acceptera ett problem om jag vet orsaken. :sweat:

Unikt namn
electroluxaren skrev:
Känns som att utvecklingen går bakåt.
Ultralånga program som varken gör disken, tvätten eller maskinen ren....

A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Känns som att utvecklingen går bakåt.
Ultralånga program som varken gör disken, tvätten eller maskinen ren....
EUs energidirektiv styr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.