140 läst · 2 svar
140 läst
2 svar
Diskho framför fönster
Hej
Tänker bygga om grovköket/tvättstugan och sätta bänk med diskho mitt framför ett fönster som är ganska lågt. Rummet var tidigare ett litet sovrum. Är det nödvändigt att "våtrumsskydda" fönster och fönsterbräda mot väta och stänk från vasken? Eller räcker det med att golvet är gjort enligt normen?
Tusen tack på förhand
Tänker bygga om grovköket/tvättstugan och sätta bänk med diskho mitt framför ett fönster som är ganska lågt. Rummet var tidigare ett litet sovrum. Är det nödvändigt att "våtrumsskydda" fönster och fönsterbräda mot väta och stänk från vasken? Eller räcker det med att golvet är gjort enligt normen?
Tusen tack på förhand
Det beror väl på hur mycket du tänker plaska och hur fönsterbrädan är beskaffad. Det är ju vanligt att man har diskhon i köket under ett fönster och då är det ju bara ett vanligt fönster men det är nog rimligt att se till att täta mellan ho och fönsterbräda samt se till att färgen är intakt så att den är skyddad mot fukt. Annars kan du ju byta ut fönsterbrädan mot tex sten eller något annat om du tänker plaska omkring ordentligt eller tvätta otymplig saker, tex om blötta overaller eller liknande kommer behöva krängas upp i fönstret medans de tvättas.
Jag vet inte hur du ska skydda det från väta på det sättet. Du kan ju täta med en silikonlist. Men får du mycket stänk på fönstret kommer det säkert märkas om det är trä.
Hos mig är det något liknande men där är själva fönstret kanske 10 cm högre än vasken och innan fönsterkarmen är det som en liten hylla med 15 cm kakel. Det verkar räcka för det är inga skador på fönstret
Hos mig är det något liknande men där är själva fönstret kanske 10 cm högre än vasken och innan fönsterkarmen är det som en liten hylla med 15 cm kakel. Det verkar räcka för det är inga skador på fönstret
Klicka här för att svara