Många brukar kalla WW:n för pickup.

Aaaaaaaargh.......är nog tvungen köpa en ny(begagnad) byggbil.......den kära VW-bussen verkar inte vilja vara kvar i jordelivet..... :'(

Inte nog med att växelspaken gick av.......nu har den även alldeles själv transplanterat bort halva det främre grenröret.....samtidigt som den började slira på kopplingen idag när jag lastat den tungt och dessutom hade släpvagnen bakom...... :-[

Någon som vet av en billig Transit eller liknande i Umeåtrakten och gärna med gavellyft? ???

Jesca_j skrev:
Någon som vet av en billig Transit eller liknande i Umeåtrakten och gärna med gavellyft? ???
Tadaaaaaaaaaa!!!

Den allsmäktige Transiten har frälst ytterligare vilsen själ.

tynnis skrev:
Många brukar kalla WW:n för pickup.
och en sådan har ett flak som är 120 brett?

Jag rymmer LÄTT 120cm breda skivor innuti min Caravellebuss så det borde inte vara några problem i PU-versionen.

Har kollat BLOCKET men den enda Transvestiten i min prisklass var en från -69......

MathiasS skrev:
och en sådan har ett flak som är 120 brett?
Den bredden klarar väl många pickuper?
Det är oftast längden som det skiter sig med, men det är ju inga problem att köra med lämmen nerfälld.

T.o.m min kombi klarar lätt 120 mellan hjulhusen i lastutrymmet, fast man måste köra framsoffan längst fram om man vill kunna stänga luckan...

Min L200 och sådana små pickisar klarar däremot inte 120 mellan hjulhusen!

Jesca_j skrev:
Har kollat BLOCKET men den enda Transvestiten i min prisklass var en från -69......
Det finns en på bytbil.com som ligger inom rimligt prisintervall, och ändå är relativt ny enl. min måttstock:

Transan på bytbil

(Denna låg under personbilar. Dom har fler om man söker under transportfordon.)

Sedan finns det ju andra bilar i det stuket.
Renault, t.ex.,  byggde hyfsade flakbilar!

Jesca_j skrev:
Aaaaaaaargh.......är nog tvungen köpa en ny(begagnad) byggbil.......den kära VW-bussen verkar inte vilja vara kvar i jordelivet.....  :'(

Inte nog med att växelspaken gick av.......nu har den även alldeles själv transplanterat bort halva det främre grenröret.....samtidigt som den började slira på kopplingen idag när jag lastat den tungt och dessutom hade släpvagnen bakom......  :-[

Finns det ingen sajt som heter byggabil.se ??? ;)

GM forever skrev:
Det finns en på bytbil.com som ligger inom rimligt prisintervall, och ändå är relativt ny enl. min måttstock:

Transan på bytbil

(Denna låg under personbilar. Dom har fler om man söker under transportfordon.)

Sedan finns det ju andra bilar i det stuket.
Renault, t.ex., byggde hyfsade flakbilar!

Billig men utan lyft och lite trist med så lågt kapell - på min är det en 40-50cm högre och man får nackbrott ändå....

http://www.blocket.se/view/5868642.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5802081.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Se till att få med vinterdäck, annars kan det vara dyrt att få tag i en uppsättning hjul, speciellt om man har dubbelt bak. Synd att transiternas Mecka tydligen är i Stockholm, men bor man i Umeå får man väl vara beredd på att åka lite.... :)

MathiasS skrev:
Se till att få med vinterdäck, annars kan det vara dyrt att få tag i en uppsättning hjul, speciellt om man har dubbelt bak.  Synd att transiternas Mecka tydligen är i Stockholm, men bor man i Umeå får man väl vara beredd på att åka lite.... :)
Så är det nog.

Men om man kollar runt på Renault (Master) så finns det en hel del sådana längre norrut!
Och som sagt, det är inga dåliga bilar det heller (Trots att det är fransoser som pulat ihop dom...)

Fanns en med baklyft som verkar trevlig.
Med vinterdäck.

Mastern i Boden

Haagbard skrev:
Tittar förövrigt så smått efter en Skoda Pickup Diesel, skulle vilja höra någon kommentar om biltypen (just 1,9D), inte som byggbil utan mer som "åka till jobbet bil", går den att leva med eller är 1,9 sugDiesel trögt i överkant ?
Tyvärr verkar dom ju görna rosta, har hört talas om elfel också  :-/
Alternativet (och kanske det naturliga steget för en Jettaägare) kan ju vara en Vento td/tdi, men då har man ju ett jäkla baksäte som bara blir fullt i skräp eftersom det aldrig sitter någon där  >:(

Farsan hade en Skoda pickis 1.9 innan och körde till och från jobbet med.
Han sålde den för ett år sen och han saknar den varje dag........kanonbil.
Sätt på ett par 15" alufälgar med 195/50 däck så får du en riktigt rolig bil.
Dieseln är på 64 hk och ingen direkt sportvagn men den drar under halvlitern och jag upplevde den inte som vidare trög direkt.
Denna rekommenderas varmt både från honom och mig.

drx skrev:
Farsan hade en Skoda pickis 1.9 innan och körde till och från jobbet med.
Han sålde den för ett år sen och han saknar den varje dag........kanonbil.
Sätt på ett par 15" alufälgar med 195/50 däck så får du en riktigt rolig bil.
Dieseln är på 64 hk och ingen direkt sportvagn men den drar under halvlitern och jag upplevde den inte som vidare trög direkt.
Denna rekommenderas varmt både från honom och mig.
Men tack för det, brorsans kompis hade tidigare en långmilad -97:a som var full av konstiga elfel och rost, men det finns väl bra å dåliga exemplar av allt (titta bara på oss människor ;))
En privatägd och välskött vagn är nog ingen farlig affär, tyvärr verkar ju ägarna till dessa vara medvetna om suget efter just dessa exemplar :-/

Haagbard skrev:
Men tack för det, brorsans kompis hade tidigare en långmilad -97:a som var full av konstiga elfel och rost, men det finns väl bra å dåliga exemplar av allt (titta bara på oss människor ;))
En privatägd och välskött vagn är nog ingen farlig affär, tyvärr verkar ju ägarna till dessa vara medvetna om suget efter just dessa exemplar  :-/
Edit:
Kolla här, "Golf Caddy", jag trodde ju det var en "Felicia Caddy"......eller kanske "Favorit Caddy" ::)

http://www.blocket.se/view/5937866.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Åter till topic....

Byggbilspresentation var det...

byggbilen.gif

-88 Mazda B2600..
Det absolut bästa bilköp jag någonsin gjort...

anqust skrev:
Åter till topic....

Byggbilspresentation var det...

[bild]

-88 Mazda B2600..
Det absolut bästa bilköp jag någonsin gjort...
Nästan identisk med min Mitsubishi L200-91!

Det är en bra typ av bilar! Slitstarka och krånglar sällan.
Tar sig fram bra på sämre vägar och så, även om de inte är riktigt terränggående.

Jag tycker dock att flaket kan vara för litet ibland, men för det mesta funkar det . :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.