MathiasS skrev:
Här mitt bidrag - en riktig byggbil:
8)
Just det! Det gällde ju byggbil!
Bil, alltså!
Då kan du väl inte komma släpande med en vissen ford, hur kul det än är med det där partytältet du har på flaket  ;)
 
GM forever skrev:
Då kan du väl inte komma släpande med en vissen ford
...dessutom lär FORD betyda: Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen. ;D
 
Immobil skrev:
...dessutom lär FORD betyda: Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen. ;D

Nänä....av mina Bilar så är denna den enda BIL som fungerat problemfritt efter driftsättning. Bytte olja härom månaden, i övrigt så är det bara smörjning som gäller.

 
Immobil skrev:
...dessutom lär FORD betyda: Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen. ;D
Har haft en Scorpio Instämmer helt.
När strömmen bara dör kl 02:30 på morgonen och 2mil hem, familjen ligger och sover, alla vänner är på semester.

Då Konstaterar man

ALDRIG MERA FORD!!!! >:( >:( >:(

Ett litet plus i kanten dock väldigt stort lastutrymme.
 
MathiasS skrev:
Ok, jag trodde denna tråd skulle handla om byggbilar - ni postar ju bilder på riskokare, amerikanska pråmar och annat elände. Den enda som kvalar in är ju traktorn?!!  ;)
Är antagligen så att många vet vad en bil är för något, men däremot har man inte så mycket koll på vad det innebär att bygga. Hagge vet vad det är fråga om, men de flesta andra verkar tro att det är fråga om bilen man åker i till bygget för att prata med hantverkarna. Det skulle man kunna göra med en moppe.

Jag skulle vilja se en BMW med en pall lecablock i skuffen.
 
Guzzi skrev:
Jag skulle vilja se en BMW med en pall lecablock i skuffen.
::)
En pall lecablock!?
Inga problem där med vanen.
Och faktiskt inte med Mitsubishipickupen heller...
 
Guzzi skrev:
Är antagligen så att många vet vad en bil är för något, men däremot har man inte så mycket koll på vad det innebär att bygga. Hagge vet vad det är fråga om, men de flesta andra verkar tro att det är fråga om bilen man åker i till bygget för att prata med hantverkarna.
Det där var mycket motsägelsefullt, Guzzi...

Hagge hade ju en Jetta och en merca. De är väl inga höjdarbilar i dessa sammanhang?

Däremot tycker jag VW-bussen, Vanen, Mitsubishin och flak-Forden alla kan funka på sitt sätt.

Sedan beror det ju lite på vad man jobbar med.
Ska du tvunget köra runt med lecablock är väl de två öppna bilarna att föredra, men i många andra sammanhang är de täckta bättre.

Mina två cent...

(Själv kör jag transporter, och den duger till mycket. Även dina lecablock...)


 
Fluke skrev:
Det där var mycket motsägelsefullt, Guzzi...

Hagge hade ju en Jetta och en merca. De är väl inga höjdarbilar i dessa sammanhang?
Som jag fattade det så handlade just det inlägget mer om att definiera uttrycket "bygga" än om vad jag har för bilar, alltså hur många av alla som bygger..........som verkligen bygger.

Tittar förövrigt så smått efter en Skoda Pickup Diesel, skulle vilja höra någon kommentar om biltypen (just 1,9D), inte som byggbil utan mer som "åka till jobbet bil", går den att leva med eller är 1,9 sugDiesel trögt i överkant ?
Tyvärr verkar dom ju görna rosta, har hört talas om elfel också :-/
Alternativet (och kanske det naturliga steget för en Jettaägare) kan ju vara en Vento td/tdi, men då har man ju ett jäkla baksäte som bara blir fullt i skräp eftersom det aldrig sitter någon där >:(
 
Haagbard skrev:
Som jag fattade det så handlade just det inlägget mer om att definiera uttrycket "bygga" än om vad jag har för bilar, alltså hur många av alla som bygger..........som verkligen bygger.
Njae.

Visst var det en definiering i ordet "bygga", men då för att påvisa sambandet i sammansättningen "byggbil".
Alltså vilka kriterier som enligt hans normer krävs för att klassa en bil som byggbil.

Om det skulle vara som du tror: att han bara ville framföra att det endast var du som "bygger" och ingen annan hade han ju verkligen varit ute och cyklat :D

Det framgår ingenstans att du bygger och att Mathias och dom andra bara glassar runt utan att vara hantverkare.
 
Ok, jag fattar inte vad ni tjafsar om men i denna tråd är det tänkt att du postar info om den bil du använder för att transportera byggmaterial. Dessutom tillåts en eller möjligen två bitska kommentarer till den som kör eller inte kör Ford.

Vänligen - åter till "topic".

 
Fluke skrev:
Det där var mycket motsägelsefullt, Guzzi...

Hagge hade ju en Jetta och en merca. De är väl inga höjdarbilar i dessa sammanhang?

Däremot tycker jag VW-bussen, Vanen, Mitsubishin och flak-Forden alla kan funka på sitt sätt.

Sedan beror det ju lite på vad man jobbar med.
Ska du tvunget köra runt med lecablock är väl de två öppna bilarna att föredra, men i många andra sammanhang är de täckta bättre.

Mina två cent...

(Själv kör jag transporter, och den duger till mycket. Även dina lecablock...)
Njaaaa.... eftersom man pratar byggbil så borde det väl vara fråga om vad för bil man har för att transportera byggmaterial i till bygget och en massa skit från bygget, oavsett vad man jobbar med?

Nu funkar det ju egentligen med vilken bil som helst som får dra 750 kg eller så och som har en dragkrok. Men ska kraven på att kunna lasta en del ställas på bilen så går ju en hel del bilar bort, även om det går att få in en tvättmaskin eller liknande. Problemet brukar ju vara skivor, då det är lite utrymmeskrävande och dessutom lite ömtåligt om de är av gips.

Då funkar det ju alldeles utmärkt med en Forkflaka eller en pickis av något slag (skivorna fortfarande problemet många gånger). En van är ju inte dumt heller. Eller varför inte Hagges traktor och kärra. Med en sådan kombination funkar det ju att åka BMW Isetta f ö. En vanlig kombi är skit om man ska ställa lite "byggkrav" på den - om den inte har dragkrok.

Sedan skulle jag vilja ha in en annan påverksfaktor och det är bilens skick. Min erfarenhet säger mig att byggbilar slits något enormt och de som lyckas använda en nyare tjusig bil till att assistera i byggsammanhang utan att få ett nervöst sammanbrott har min beundran.

BMW 325 utan drag och en Subaru Impreza är väl ganska värdelösa som byggbilar (som ju skribenterna själva oxå påpekar). För egen del så hade de inte funkat i byggsammanhang till något annat än transport av mig själv + kaffetermosen om man ska hårddra det.

Egna byggbilen är en gammal Caddy (med släp när det behövs). Skulle jag bygga igen så köper jag nog satan Transiten av Mattis eller liknande då jag tycker Caddyn är för klen. Den funkar dock bra att åka till jobbet i (med 1,6 sugdiesel).
 
MathiasS skrev:
Ok, jag fattar inte vad ni tjafsar om men i denna tråd är det tänkt att du postar info om den bil du använder för att transportera byggmaterial. Dessutom tillåts en eller möjligen två bitska kommentarer till den som kör eller inte kör Ford.

Vänligen - åter till "topic".
Va....den här diskussionen har väl inte spårat ur?! :(

Icke desto mindre har jag ett släp från Trailergruppen för att köra ev. leca-block. Skulle inte stoppa in dem i Mercan....Så den ultimata kombinationen är en stor kombi kompletterat med ett bra släp med gallerdörrar.

L1000.jpg

Lastar 760 kg!
 
Vi har hittills använt oss av en hästkärra som släpkärra. Funkar ganska bra också. Dock har vi haft stora problem med bromsarna. De är dock fixade äntligen.

mvh
David
 
Passat kombi-05:a.
Mycket bra "byggbil".
Skulle vilja ha en pickup dock. Det skall vara en som tar gipsskivor 2,50X1,2 m liggande platt på flaket.
Svärfarsan har en King Cab dubbelhytt. Flaket är rena skämtet! Rymmer på sin höjd en motorsåg och några verktyg.
 
Vilken pickup lastar stora gipsskivor på flaket, liggande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.