Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
I mitt hus årsmodell 2008 monterades genomtrampningsduk + andemeningen var att isolera 1/3 med isover UNI skiva (ljuddämpning) instruktioner från hustillverkaren informerade att duken skulle perforeras / göra små snitt .
Nu isolerade jag med lösull 220 mm , funkade ypperligt .
De små snitten på 40-50 mm släpper ej igenom lösullen men samtidigt blir det ej diffusionstätt .
Det köper jag och det funkar säkert som du säger ypperligt men det är ingen risk med ett plastat mellanbjälklag, bara generellt onödigt så jag förstår inte riktigt poängen med att snitta och det har aldrig gjorts på nybyggen som jag sett.

(Populärt med lättbalk och lösull idag)

Med tanke på att det är inomhusklimat på båda sidor av bjälklaget gör fuktspärren ingen skada, inte heller någon nytta. Hålen torde vara helt onödiga.

Tomture61
Rickard. Rickard. skrev:
Det köper jag och det funkar säkert som du säger ypperligt men det är ingen risk med ett plastat mellanbjälklag, bara generellt onödigt så jag förstår inte riktigt poängen med att snitta och det har aldrig gjorts på nybyggen som jag sett.

(Populärt med lättbalk och lösull idag)
Genomtrampningsduk har en mycket viktig funktion .
Man slipper hantverkare + övrigt löst folk trilla genom våningarna och slå sig fördärvade .
Har en kompis som är snickare som råkat ut för en fallolycka , resten av sitt liv får han känna av sina "blesyrer"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.