2 817 läst · 77 svar
3k läst
77 svar
diffusionsspärr eller byggplast
Jag påstår att det är si och så , du påstår näää det är si och så 😄D Daniel 109 skrev:
Utan att ngn som bor i ett hus med ett klimatskal gjort av lera / halm eller cellulosa isolering utan fuktspärr kan vi dividera ihjäl oss .
Jag lutar mig mot de som gett information som byggt och lever i hus byggda med lera / halm + information jag fått från tillverkare av cellulosa isolering .
Vad är dina ideer hämtade från ?
Kunskap om naturlagar främst.
Man har en ångspärr för att skydda det yttersta (trä)materialet i en vägg. Trä innehåller för övrigt cellulousa. (men cellolousaisolering möglar inte eftersom den är kemikaliebehandlad).Tomture61 skrev:Var i kontakt med iCell idag och frågade hur ett klimatskal av cellulosa (utan diffspärr) beter sig ang fukt .
De informerade mig att isoleringen beter sig som ett hus byggt av lera / halm .
Dvs den tar upp och ger ifrån sig värme / fukt , inåt , till inomhusklimatet .
Detta med dagens ventilationsstandard .
Du kan ju ringa dem på måndag och upplysa dem.
Fun fact så har jag själv lagt iCell på vinden, men jag fick rätta försäljaren flera gånger när han for med osanning och övredrifter. Självklart har jag även en ångspärr i botten.
Du hade inte behövt ångspärr/plast under cellulosaisoleringen eftersom det förmår uppta och buffra fukt (om du nu inte har extra fukttryck inne som kanske då kan motivera plasten)W witten skrev:Man har en ångspärr för att skydda det yttersta (trä)materialet i en vägg. Trä innehåller för övrigt cellulousa. (men cellolousaisolering möglar inte eftersom den är kemikaliebehandlad).
Du kan ju ringa dem på måndag och upplysa dem.
Fun fact så har jag själv lagt iCell på vinden, men jag fick rätta försäljaren flera gånger när han for med osanning och övredrifter. Självklart har jag även en ångspärr i botten.
Men du kanske även har andra material i konstruktionen som inte förmår buffra fukt och som därmed gör att konstruktionen behöver skyddas av ångspärr.
Jaha. Men för råspontens skull behöver du inte ha diffspärr/plast. Eftersom du valt cellulosaisolering som förmår uppta ta hand om och buffra fukt. Har du däremot mineralullsisolering eller nåt annat material på vinden som inte förmår uppta ta hand om fukt så hade diffspärr kanske varit befogat för att skydda råspont mm.W witten skrev:
Om cellulosaisoleringen upptar fukt, riskerar man inte mögel där?
De brukar behandla den, på lite olika vis genom årens lopp, så att den inte ska mögla.spikplanka skrev:
Obehandlat sågspån och kolstybb och myrstackar och gud vet vad har ju varit en vanlig isolering förr utan att mögla. Men behandlingen handlar mycket om att hindra brand. Borsalt användes förut men nu tror jag de har nåt annat eftersom borsalt inte var bra av någon anledning. Eller hur det nu var.
Redigerat:
Man skulle kunna revolutionera KTHs byggfysikutbildning om det du skrev var sant.R roke skrev:Jaha. Men för råspontens skull behöver du inte ha diffspärr/plast. Eftersom du valt cellulosaisolering som förmår uppta ta hand om och buffra fukt. Har du däremot mineralullsisolering eller nåt annat material på vinden som inte förmår uppta ta hand om fukt så hade diffspärr kanske varit befogat för att skydda råspont mm.
.
Visst fungerar det även med en diffusionsöppen folie i en sådan konstruktion. Men det är dyrare och sämre enligt min mening. Inte en universallösning som löser en massa problem som förespråkarna vill få det till.