Om man har en ventilation som är ens i närheten av dagens norm så kommer eventuell fukt som lagras i konstruktionen inte att ha märkbar effekt.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Om man har en ventilation som är ens i närheten av dagens norm så kommer eventuell fukt som lagras i konstruktionen inte att ha märkbar effekt.
Dina ord 😉
Kom gärna med en artikel / webbsida som motbevisar mitt påstående !

Intressant ämne.
Jag har också förstått det som att själva isoleringsmaterialet är med och avgör om diffspärr ska användas eller ej.

Glasfiber och stenull (gullfiber och rockwool) har inte förmåga att uppta buffra och avge fukt på samma sätt som tillexempel cellulosa (trä, spån, papper mm.)

Det betyder att glasfiber eller stenull behöver plast/diffspärr samt alltid hålla varmare inne än ute. Typ.

Används cellulosaisolering som förmår uppta buffra och avge fukt så behövs inte diffspärr och det gör heller inget om det blir varmare ute än inne. Typ.

Men det finns olika uppfattningar om detta, också.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Var i kontakt med iCell idag och frågade hur ett klimatskal av cellulosa (utan diffspärr) beter sig ang fukt .
De informerade mig att isoleringen beter sig som ett hus byggt av lera / halm .
Dvs den tar upp och ger ifrån sig värme / fukt , inåt , till inomhusklimatet .
Detta med dagens ventilationsstandard .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang hus utan ångspärr , har tagit upp det i tråden .
Ett hus byggt av lera / halm tar upp hög luftfuktighet och väggar avger även fukt .
Obs mekanisk ventilation .
Nu bor jag själv inte i ett sånt hus , men de som gör det upplever ett mycket bättre klimat inomhus .
Cellulosaisolering kan även den ta upp och avge fukt , men inte till klimatet inomhus om man har ångspärr .
Mitt bostadshus har glasull + ångspärr + 20% RH på vintern .
Har även bott i timmerkåk med självdrag , så jag förstår skillnaden på olika RH .
Min poäng är man inte kommer få en speciellt annorlunda RF inomhus oavsett vilken sorts fuktspärr man har eller inte har. Den mängden fukt kan inte en normaltjock vägg buffra att den på något sätt skulle kunna kompensera torr utomhusluft en hel vinter. Dessutom är det ju bara omkring vintern som någon kondensutfällning i väggen kan komma på fråga så det gör det hela ännu orimligare.

Att någon som valt att bygga ett hus i halmbalar upplever att det är bättre lägger jag under punkten "confirmation bias" och inte som någon universell sanning.

Jag tycker överlag att många verkar ha svårt att hålla isär begreppen om att "gamla hus andas", alltså att det drar rakt igenom den obefintliga isoleringen när det blåser. Därför inbillar man sig att det på samma sätt är gynnsamt i ett modernt hus med tjock isolering att det inte är helt tätt ("för det funkade ju i mitt gamla hus från 1822 och det står än).

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tomture61
A Arga ingenjörn skrev:
Min poäng är man inte kommer få en speciellt annorlunda RF inomhus oavsett vilken sorts fuktspärr man har eller inte har. Den mängden fukt kan inte en normaltjock vägg buffra att den på något sätt skulle kunna kompensera torr utomhusluft en hel vinter. Dessutom är det ju bara omkring vintern som någon kondensutfällning i väggen kan komma på fråga så det gör det hela ännu orimligare.

Att någon som valt att bygga ett hus i halmbalar upplever att det är bättre lägger jag under punkten "confirmation bias" och inte som någon universell sanning.

Jag tycker överlag att många verkar ha svårt att hålla isär begreppen om att "gamla hus andas", alltså att det drar rakt igenom den obefintliga isoleringen när det blåser. Därför inbillar man sig att det på samma sätt är gynnsamt i ett modernt hus med tjock isolering att det inte är helt tätt ("för det funkade ju i mitt gamla hus från 1822 och det står än).
Läs inlägg #34 , tror inte en tillverkare kommer med osanning.

Läs inlägg #34 , tror inte en tillverkare kommer med osanning.
Dom anger att cellulosaisolering kan ta upp och släppa ifrån sig fukt, ja. Det stämmer.

Kommer det påverka inomhusmiljön på vintern i någon större omfattning? Jag påstår nej. Dom har inte påstått något alls vad jag kan se. Det är din egen slutsats.

• Haha
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Det frångår all sans och logik att vilja binda fukt i byggmaterial och SP (Rise) har en rapport på en studie de gjort kring den här buffrande förmågan där den konstateras vara försumbar och betydelselös.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Tomture61
W witten skrev:
Det frångår all sans och logik att vilja binda fukt i byggmaterial och SP (Rise) har en rapport på en studie de gjort kring den här buffrande förmågan där den konstateras vara försumbar och betydelselös.
Är 20% RH inne på vintern bättre då !
I mitt garage som håller 18-20 gr / 30% RH är det självdrag , frånluften är ett 160 mm rör med duktigt drag . Med cellulosaisolering / ångbroms skulle den bli ännu högre + mer energisparande isolering .

Redigerat:
20% vid 20grader motsvarar 100% vid 5grader. Det kan vi använda dom referens.
Grundkravet på ventilation på en villa är ca 200kubikmeter i timmen. För att höja luftfuktigheten till 40% behöver man då tillföra 1l vatten per timme. Eller närmare 750l per månad. Låter det som rimliga mängder att lagra i isoleringen inför vintern?

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
20% vid 20grader motsvarar 100% vid 5grader. Det kan vi använda dom referens.
Grundkravet på ventilation på en villa är ca 200kubikmeter i timmen. För att höja luftfuktigheten till 40% behöver man då tillföra 1l vatten per timme. Eller närmare 750l per månad. Låter det som rimliga mängder att lagra i isoleringen inför vintern?
Enligt de jag pratade med idag så lagrar fukten även värmeenergi i isoleringen + ger tillbaks den till byggnaden .

W witten skrev:
SP (Rise) har en rapport på en studie de gjort kring den här buffrande förmågan där den konstateras vara försumbar och betydelselös.
Har du någon länk till denna rapport?
Kanske finns en del lärdomar där.

A Arga ingenjörn skrev:
cellulosaisolering
Vad slags material avses specifikt med detta? någon produktlänk?

Enligt de jag pratade med idag så lagrar fukten även värmeenergi i isoleringen + ger tillbaks den till byggnaden .
Ja, det gör ju allt som tillför massa i byggnaden. Men vad menar du egentligen? Det skulle vara klart effektivare att ställa in ett häng vatten dunkar innanför klimatskalet. Med tanke på hur stabil temperatur man brukar ha blir effekten även med det högst marginell.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Ja, det gör ju allt som tillför massa i byggnaden. Men vad menar du egentligen? Det skulle vara klart effektivare att ställa in ett häng vatten dunkar innanför klimatskalet. Med tanke på hur stabil temperatur man brukar ha blir effekten även med det högst marginell.
Finns många olika sätt att bunkra energi .
Men håller vi oss till isolering till klimatskalet så är rangordningen glasull - stenull - cellulosa, som också avger fukt /värmeenergi .

Nej, massan i isoleringen är så begränsad att du kan bortse ifrån den. Gipsen på insidan har större effekt.
Vad gäller fukten trodde jag att du skulle begripa min lilla överslagsberäkning.

Det finns många dom säger saker som liknar det du säger. Men de har i allmänhet inget att backa upp det med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.