2 814 läst · 77 svar
3k läst
77 svar
diffusionsspärr eller byggplast
En diffusionsöppen plast är dyrare än en tät. Jag ser det dessutom som sämre att den släpper ut fukt i isoleringen.
Har du enbart cellulosa isolering på vinden ?W witten skrev:Man har en ångspärr för att skydda det yttersta (trä)materialet i en vägg. Trä innehåller för övrigt cellulousa. (men cellolousaisolering möglar inte eftersom den är kemikaliebehandlad).
Du kan ju ringa dem på måndag och upplysa dem.
Fun fact så har jag själv lagt iCell på vinden, men jag fick rätta försäljaren flera gånger när han for med osanning och övredrifter. Självklart har jag även en ångspärr i botten.
Vet ej om jag uppfattade dig rätt men använder du ångspärr mellan bostaden / isoleringen ?
Ja jag har sånt där sönderstrimlat tidningspapper. Tror det var iCell men kan varit någon annan leverantör också. Har ångspärr på kanske 70% av ytan, men allt är genomgånget efter springor där jag tätat så att det inte ska läcka upp inomhusluft.Tomture61 skrev:
Det är det absolut viktigaste och ska prioriteras för alla andra val av utförande och material man gör.
Årsmodell på huset ?W witten skrev:Ja jag har sånt där sönderstrimlat tidningspapper. Tror det var iCell men kan varit någon annan leverantör också. Har ångspärr på kanske 70% av ytan, men allt är genomgånget efter springor där jag tätat så att det inte ska läcka upp inomhusluft.
Det är det absolut viktigaste och ska prioriteras för alla andra val av utförande och material man gör.
Vilken slags ventilation ?
Är det mineralull i ytterväggar ?
Vilken slags grund ?
Har du mätt RH vintertid ?
Oj här har det skrivits en hel del… intressanta inlägg från alla… man blir inte klokare😂😉.
Då jag kommer att köra ISOVER Vario® Xtra - Variabel ångbroms på alla ytterväggar och tak, så insåg jag att jag inte har något för mellan bjälklaget, mellan våningarna, vad sätter man där, eller bara upp med gips utan någon form a duk/film?
Lika så med en mellanvägg?
Då jag kommer att köra ISOVER Vario® Xtra - Variabel ångbroms på alla ytterväggar och tak, så insåg jag att jag inte har något för mellan bjälklaget, mellan våningarna, vad sätter man där, eller bara upp med gips utan någon form a duk/film?
Lika så med en mellanvägg?
Där gör en duk ingen skillnad alls.
Vad gäller i badrum?Rickard. skrev:
Tänker där är det väldigt mycket fukt,
På ytterväggen kommer det vara ISOVER Vario® Xtra - Variabel ångbroms. Som är 2av 4.
I ettbadrum kan det vara vettigt att spärra även i ett innerbjälklag. Men då vill dy ju ha spärren innanför takgipsen. Dvs en tät färg.
I mitt hus årsmodell 2008 monterades genomtrampningsduk + andemeningen var att isolera 1/3 med isover UNI skiva (ljuddämpning) instruktioner från hustillverkaren informerade att duken skulle perforeras / göra små snitt .Rickard. skrev:
Nu isolerade jag med lösull 220 mm , funkade ypperligt .
De små snitten på 40-50 mm släpper ej igenom lösullen men samtidigt blir det ej diffusionstätt .