Har nog kittat om x antal fönster och även tagit bort det gamla. Hjälpt till i familjeföretaget som är i tredje generationen glasmästare, tror det är lugnt om du gjort det i ditt eget hus med ett antal fönster.

MultiMan MultiMan skrev:
Asbest och röntgenstrålning går inte att jämföra....
Jag jämförde dom inte i avseendet på hur dom påverkar kroppen utan att risken för cancer p g a asbestexponering är beroende på exponeringsnivå.
Många här, i olika trådar, tror att asbest "anfaller som en kobra" och att en enda fiber oundvikligt leder till mesoteliom. Så kan det bli, men sannolikheten är extremt låg.
Och ett visst antal fibrer andas vi in varje dag även om vi håller oss borta från eternitplattor, kitt och svartlim.

• Gilla
Runaljod och 2 till
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
Har nog kittat om x antal fönster och även tagit bort det gamla. Hjälpt till i familjeföretaget som är i tredje generationen glasmästare, tror det är lugnt om du gjort det i ditt eget hus med ett antal fönster.
Du vet om att det är krav på testa och sanera dessa om det är asbest?

C calsa89 skrev:
Du vet om att det är krav på testa och sanera dessa om det är asbest?
Det finns inga sådana krav!

Däremot om ett företag skall göra själva saneringen så är det ganska mycket regler att förhålla sig till.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det finns inga sådana krav!

Däremot om ett företag skall göra själva saneringen så är det ganska mycket regler att förhålla sig till.
Vid misstanke om asbest ska ett prov tas.
Och fönster innan 1982 är det misstanke på.

Som jag nämnde i nån annan tråd så är det ju vad jag minns ganska mycket asbest nere i tunnelbanan i stockholm och kommer så vara i många årtionden. Detta virvlar runt dagligen i tunnlarna......
Om det nu är så farligt inom hus och bygg. Varför är då inte tunnelbanan avspärrad?
Bara så man ser allting i rätt proportioner alltså.........Jag har aldrig hört att någon uppmanats att bära helskydd därnere och många pendlar varje dag.......

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C calsa89 skrev:
Känns som ett seriöst företag som inte bryr sig om människorna som jobbar med detta.
Bara att läsa på Arbetsmiljöverket hur man SKA hantera detta vid misstanke om asbest.

C calsa89 skrev:
Var framgår detta? Vem är skyldig att göra detta. Eller är det bara en stark rekomendation.
Som sagt är det skillnad för yrkesverksam och privat beroende på hur det skall hanteras.

Och vad är skillnaden på krav och lag?

Rör nu inte upp mer asbestdamm än vad som behövs.

C calsa89 skrev:
Vid misstanke om asbest i fönsterkitt tillverkat innan 1975 bör entreprenören alltid ta ett asbestprov.

Ska och bör är två skilda saker.

S Stefan1972 skrev:
Som jag nämnde i nån annan tråd så är det ju vad jag minns ganska mycket asbest nere i tunnelbanan i stockholm och kommer så vara i många årtionden. Detta virvlar runt dagligen i tunnlarna......
Om det nu är så farligt inom hus och bygg. Varför är då inte tunnelbanan avspärrad?
Bara så man ser allting i rätt proportioner alltså.........Jag har aldrig hört att någon uppmanats att bära helskydd därnere och många pendlar varje dag.......
Det är nog ingen ide att komma med sådana argument till dem som är oemottagliga, asbestnojan är i likhet med andra nojor som sprids och förstärks via internet ett självspelande och ständigt förstärkt piano.
De mer sansade argumenten oavsett noja försvinner i bruset av domedagsprofetsiorna.

Med den bevisföring som framförs på nätet borde väldigt få av oss födda före 1980 ens leva idag med den exponering vi fått av asbest, främst via bromsar och kopplingar på fordon, inte minst tåg.
Dessa fibrer snurrar fortfarande runt omkring oss.

Ett sunt förhållningssätt till alla sorter av byggdamm är vettigt, själv är jag mera störd av allt isoleringsdamm/fibrer jag dragit i mig sedan ungdomen, Gullfiber och Rockwool, fy satan vilket skit att hålla på med och alltför ofta utan andningsskydd.

• Gilla
Runaljod och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
De mer sansade argumenten oavsett noja försvinner i bruset av domedagsprofetsiorna.
Fast så illa tycker jag inte det är. De allra flesta av oss har en rimlig respekt för asbest och låter eventuell förekomst inte påverka våra liv i någon nämnvärd grad. Sen finns det en lite klick som "trillar dit" på asbestnoja eller några liknande "fenomen".

Fast nu ser jag att du skriver "till dem som är oemottagliga" och du har nog rätt i att de nästan är bortom räddning... 😢 Så jag antar att vi egentligen är helt överens. 😀

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fast problemet i stort är ju de som inget vet och bara läser om det som ett ämne som är fruktansvärt farligt och man ser ju hur det ska saneras. Då är det klart att man blir rädd...........Reglerna är ju snart så rigorösa (för de som arbetar med det) att det liksom inte blir nån rim och reson när nån privat ska ta hand om nåt. Man får då för sig att skyddet ska vara likadant för att man inte ska få cancer.

D Dr Benz skrev:
Var framgår detta? Vem är skyldig att göra detta. Eller är det bara en stark rekomendation.
Som sagt är det skillnad för yrkesverksam och privat beroende på hur det skall hanteras.

Och vad är skillnaden på krav och lag?

Rör nu inte upp mer asbestdamm än vad som behövs.
Det var när det blev en verksamhet i tredje generationen som det blir krav enligt arbetsmiljölagen. Som privatperson får du tex riva eternitplattor och åka med till tippen utan vidare. Blir helt andra villkor om du tex är ett glasmästeri och ska laga fönster. Då faller det under arbetsmiljölagen.

• Gilla
Neudal och 1 till
  • Laddar…
Kan också intyga att det är relativt förekommande i äldre fönster, man ser det inte så mycket nuförtiden då en hel del är utbytt i kommunala verksamheter och dylikt, men äldre fastigheter, främst privata, kan ha detta kitt.

Brukar inte vara någon jättefara att få dän det och renovera fönsterna, om man nu inte ska totalrenovera bågarna med slipning ner till träytan.

Ingen kommunal deponi kollar efter detta när fönsterna lämnas och glaset knackas ut, mig veterligen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.