14 044 läst · 58 svar
14k läst
58 svar
Det var som jag fasade … asbest i fönsterkitt
Det är kört, elda ner kåkenS Slottsfrun skrev:Målar om huset och även fönster.
Fick en känsla av att fönsterkittet kan innehålla asbest. Skickade på analys och visst var det som jag trodde. Svar JA, kittet innehåller asbest.
Hur agera nu? Kan ju inte skicka kitt från varje fönster på analys och omöjligt att veta vilka fönster som har gammalt kitt kvar, vilka som kompletterats med annat nyare asbestfritt kitt under åren osv. Kan ju även vara delar av ett fönster som har gammalt och jag råkar ta loss bit som är nyare och skickar på analys, inte visar asbest, men sen finns asbest i kitt någon annanstans på fönstret.
Någon som vet om fönsterkitt innehåller stora mängder asbest? Läste någonstans att är mängden under 1 % så får hantverkare hantera det. Tyvärr kunde inte analysfirman mäta mängden utan bara konstatera att.
Hur ser ni på risken att skrapa loss löst sittande kitt för att lägga dit nytt? Med manuell verktyg, inte fräsa/värma bort med maskin. Och, kitt som hamnar på marken… farligt att vara på gräsmattan sen? Tänker på mitt lilla barnbarn som snart kommer och hälsar på och min hund som springer ut och in på gräsmattan…
Tyvärr är redan några fönster omkittade och då stod mina fönster på vid gavel…
Hur skulle ni ha agerat och tänkt?
Tack på förhand!
Du bör inte vara orolig.
Allt är farligt i för stora mängder. Men asbest i fönsterkitt bör vara en helt obetydligt mängd, både för dig och anhöriga.
Strålning är farligt, men vi lever alla konstant i bakgrundsstrålning.
Asbest har bla använts i bromsbelägg, men alla bilmekaniker är inte döda och begravda för det. Trots att de arbetat med både större mängd och dammigare miljö än vad du kommer göra när du kittar om.
Använd försiktighetsmått om du känner dig tryggare med det, men låt inte din oro styra. Det är större risk att du ramlar ner och bryter nacken, än att du drabbas av asbest.
Allt är farligt i för stora mängder. Men asbest i fönsterkitt bör vara en helt obetydligt mängd, både för dig och anhöriga.
Strålning är farligt, men vi lever alla konstant i bakgrundsstrålning.
Asbest har bla använts i bromsbelägg, men alla bilmekaniker är inte döda och begravda för det. Trots att de arbetat med både större mängd och dammigare miljö än vad du kommer göra när du kittar om.
Använd försiktighetsmått om du känner dig tryggare med det, men låt inte din oro styra. Det är större risk att du ramlar ner och bryter nacken, än att du drabbas av asbest.
Medlem
· Stockholm
· 4 116 inlägg
Hej
Det är så nära 0% chans att kittet skulle påverka TS.
Något som är farligt, det är vägar utan mitträcke där man möter bilar i 90 kmh med 1 meter mellan bilarna i sidled.
Något som vi gör till vardags utan att tänka på det.
Var 500 bil man möter har en onykter chaufför..........
Det är farligt, så kitta på.
/Workingclasshero
Det är så nära 0% chans att kittet skulle påverka TS.
Något som är farligt, det är vägar utan mitträcke där man möter bilar i 90 kmh med 1 meter mellan bilarna i sidled.
Något som vi gör till vardags utan att tänka på det.
Var 500 bil man möter har en onykter chaufför..........
Det är farligt, så kitta på.
/Workingclasshero
Du får börja med att lära dig att det heter asbest, inte asbets,det kan vara en god början på din väg mot elementär allmänbildning!J jonaserik skrev:Jaha har kollat via google och det fanns tydligen med 1 % i, och det detsamma som noll, så varför slå på larmtrumman om det och skriva gubben på väggen, samt skrämma upp i asbetssammanhang någon. OJ vad farligt det är med asbets, det är livsfarligt och du kan dö av det. Asbets i sig är inte farligt i fast form och då säga att fönsterkitt är något livsfarligt är nog att ta i. Men asbetsnojan hos en del är inte slut än med de domedagsfolk som finns på forumet. Att asbets inte är bra i större dammkonsentrationer, det vi sedan länge.
Men gå inte ut med den skrämselpropagande som ni gör.
Oavsett vad som står och oavsett en felskrivning, så börjar du att märka ord och inget bra på ett forum. Så håll dig till regelverket som är för forumet. Tror inte du är någon mästare att bemästra andra.O onkel Adi skrev:
Jag har själv arbetat med bromsbelägg, i maskiner där de användes för att få två metallplattor att slira mot varandra på ett kontrollerat sätt. Beläggen behövde svarvas för att få perfekt anpassning mot varandra.R Runaljod skrev:
Det var för 40 år sedan och jag har ännu inga lungbesvär. Å andra sidan har jag heller aldrig rökt.
Vilken färg var ditt kitt?S Slottsfrun skrev:Målar om huset och även fönster.
Fick en känsla av att fönsterkittet kan innehålla asbest. Skickade på analys och visst var det som jag trodde. Svar JA, kittet innehåller asbest.
Hur agera nu? Kan ju inte skicka kitt från varje fönster på analys och omöjligt att veta vilka fönster som har gammalt kitt kvar, vilka som kompletterats med annat nyare asbestfritt kitt under åren osv. Kan ju även vara delar av ett fönster som har gammalt och jag råkar ta loss bit som är nyare och skickar på analys, inte visar asbest, men sen finns asbest i kitt någon annanstans på fönstret.
Någon som vet om fönsterkitt innehåller stora mängder asbest? Läste någonstans att är mängden under 1 % så får hantverkare hantera det. Tyvärr kunde inte analysfirman mäta mängden utan bara konstatera att.
Hur ser ni på risken att skrapa loss löst sittande kitt för att lägga dit nytt? Med manuell verktyg, inte fräsa/värma bort med maskin. Och, kitt som hamnar på marken… farligt att vara på gräsmattan sen? Tänker på mitt lilla barnbarn som snart kommer och hälsar på och min hund som springer ut och in på gräsmattan…
Tyvärr är redan några fönster omkittade och då stod mina fönster på vid gavel…
Hur skulle ni ha agerat och tänkt?
Tack på förhand!
Jag är glasmästare och har varit i branschen i ca 30 år.J jonaserik skrev:Jaha har kollat via google och det fanns tydligen med 1 % i, och det detsamma som noll, så varför slå på larmtrumman om det och skriva gubben på väggen, samt skrämma upp i asbetssammanhang någon. OJ vad farligt det är med asbets, det är livsfarligt och du kan dö av det. Asbets i sig är inte farligt i fast form och då säga att fönsterkitt är något livsfarligt är nog att ta i. Men asbetsnojan hos en del är inte slut än med de domedagsfolk som finns på forumet. Att asbets inte är bra i större dammkonsentrationer, det vi sedan länge.
Men gå inte ut med den skrämselpropagande som ni gör.
Man vet inte halten av asbest i fönsterkitt då det inte går att mäta.men fönster tillverkade i nan 1981 testar vi. Men vid test krävs minst 1% för att det ska ge resultat.
Ca 20% av alla rutor vi testar (ja. Vi testar alla med kitt på) har asbest. Då krävs det asbestsanering. Men om du bara ska måla det är det inte någon fara.
Men ni som tycker att man ska strunta i det får gärna komma och rensa ut glaset och kittet. Jag har ju innan 2016 blivit utsatt för detta. Det finns oftast även asbest i kittet runt gamla karmar och i den fog som ofta används fanns det även pcb.
All respekt för er som utsätts för detta kontinuerligt och professionellt. Det är ju en helt annan sak. Det är mängden som är farlig och inte förekomsten.C calsa89 skrev:Jag är glasmästare och har varit i branschen i ca 30 år.
Man vet inte halten av asbest i fönsterkitt då det inte går att mäta.men fönster tillverkade i nan 1981 testar vi. Men vid test krävs minst 1% för att det ska ge resultat.
Ca 20% av alla rutor vi testar (ja. Vi testar alla med kitt på) har asbest. Då krävs det asbestsanering. Men om du bara ska måla det är det inte någon fara.
Men ni som tycker att man ska strunta i det får gärna komma och rensa ut glaset och kittet. Jag har ju innan 2016 blivit utsatt för detta. Det finns oftast även asbest i kittet runt gamla karmar och i den fog som ofta används fanns det även pcb.
Jag för egen del är försiktig om jag misstänker att något innehåller asbest men kommer inte jaga upp mig då jag är övertygad om att andra levnadsvanor kommer att påverka mitt liv ännu mera.
Var en till sitt men man måste också ha en sund diskussion som baseras på fakta.
I Sverige så händer det lite då och då att någon får för sig att något är farligt och då skall det in i döden hanteras med hängslen , livrem, karbinhakar och säkerhetsbälte osv..
Man måste bara ha en sund inställning och inte driva iväg av känslor (ganska vanligt) både åt ena och det andra hållet.
Riktigt! Har läst i någon tillförlitlig källa i ämnet (glömt var) att risken för sjukdomar av asbestexponering är ganska linjärt "dosberoende".D Dr Benz skrev:
Nu är asbest en fiber och röntgen elektromagnetisk strålning, men det är lite samma sak riskmässigt.
Dom flesta patienter tvekar ju inte att ta en bild hos tandläkaren, men personalen som jobbar med det dagligen går ut ur rummet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 818 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 818 inlägg
Asbest och röntgenstrålning går inte att jämföra. Joniserande strålning skadar vävnader, inklusive cellkärna och DNA (med ökad cancerrisk), men stannar inte kvar i kroppen efter att strålningen upphört. Kroppen har möjlighet att reparera sig efteråt om inte dosen är för hög.
Det som är farligt med asbest är fibrerna som stannar kvar i kroppens vävnader och retar t ex lungvävnaden år ut och år in. Skapar en ständig inflammation. Kroppen har mycket svårt att göra sig av med dem. Ska du jämföra så är det som att röntga sig varje dag eller vecka eftersom asbestfibrerna orsakar skador kontinuerligt. Den jämförbara dosen kan man diskutera, men som sagt, jämförelsen haltar betänkligt.
Det som är farligt med asbest är fibrerna som stannar kvar i kroppens vävnader och retar t ex lungvävnaden år ut och år in. Skapar en ständig inflammation. Kroppen har mycket svårt att göra sig av med dem. Ska du jämföra så är det som att röntga sig varje dag eller vecka eftersom asbestfibrerna orsakar skador kontinuerligt. Den jämförbara dosen kan man diskutera, men som sagt, jämförelsen haltar betänkligt.