H HenrikHuslöse skrev:
Sydvästlänken misslyckades för att man fick in britter i projektet. Britter kan prata för sig men kan aldrig leverera. Hade det varit svenskar, tyskar, fransmän, amerikaner eller japaner hade det fungerat.
Helt så enkelt var det inte:
The main Alstom units involved in the project will be the HVDC Centre of Excellence in Stafford (UK), Västerås unit (Sweden) for sites activities and Paris unit (France) for overall project management and engineering.
Från: https://www.alstom.com/press-releases-news/2012/1/sweden-hvdc
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt så enkelt var det inte:
The main Alstom units involved in the project will be the HVDC Centre of Excellence in Stafford (UK), Västerås unit (Sweden) for sites activities and Paris unit (France) for overall project management and engineering.
Från: [länk]
Sorterat efter betydelse. Internt var man övertygad om att man skulle klara detta när man tog projektet. På totalen fanns massor av kompetens inom företaget och det saknades inte vilja. Den tidigare projekten på nätsidan i Sverige hade gått bra, men de var inte HVDC.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tog inte upp det eftersom det är en nischtillämpning för riktig glesbygd. Med bara en tråd kan man göra väldigt långa spann mellan stolparna utan att linorna slår i varandra. Spänningsfallet i returen är högt i ändpunkterna men nästan 0 per kilometer eftersom man, lite överdrivet, har hela planeten som ledararea. Det blir därför väldigt billigt per kilometer. Det är dock små strömmar, i storleksordningen 5A, vilket gör att effekten på hela ledningen inte mer än sådär 100kVA. Systemet lämpar sig därför i områden med få förbrukare.

Edit: Jag funderade någon gång ut ett koncept för jordningen av dessa. I startpunkten borrar man ett djupt hål 100 m med vanlig brunnsborrningsutrustning. Man använder foderrör i plast istället för stål och kör ner en ledare som är isolerad de översta 20 meter eller så och sedan oisolerad resten av vägen. Hålet återfylls med ledande betong (finns för jordning av åskledare och dylikt) upp till den att den isolerade ledaren börjar. Sista biten upp med något isolerande material.

Det ger synnerligen låga förluster för returen och minimala potentialskillnader i marken runt transformatorn. Distributionstransformatorerna utförs med konventionella jordtag.
Nej glöm det där.

Enfas elsystem har visat sig vara ett effektivt hinder både för företagande och jordbruksmodernisering i länder där de har sådant. Som byggare kan man ju inte ens bygga rationellt där utan trefas.

Skall vi ha ett modernt samhälle där man sågar bräderna till rätt bredd med bordscirkelsåg i stället för att tälja med yxa och där man svetsar ihop järnbitar med elektrisk sticksvets i stället för att välla ihop dem i en träkolseldad ässja då skall det vara trefas.

Gissningsvis tycker du också att spikar av järn borde förbjudas liksom verktyg av järn. Så vi kan stå där och vara kostnadseffektiva med en ovass stenyxa.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Sorterat efter betydelse. Internt var man övertygad om att man skulle klara detta när man tog projektet. På totalen fanns massor av kompetens inom företaget och det saknades inte vilja. Den tidigare projekten på nätsidan i Sverige hade gått bra, men de var inte HVDC.
Pratar du nu om Svk eller Alstom?
 
tommib tommib skrev:
Likströmmen var dock inte helt utan fördelar heller, det var t.ex mycket lättare att reglera likströmsmotorers hastighet elektriskt. Därför var många transportapplikationer just likström.
Äh, fegisar! ;)

Illustration av ett gammalt elektriskt lokmed flera strömavtagare på en spårbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
tommib
Jojo, men hur reglerar du en asynkronmotor utan en VFD (dvs modern kraftelektronik)?

Nu kan jag ju detta område dåligt så jag är genuint nyfiken men min synnerligen grunda förståelse säger att det är svårare att reglera en sådan än en DC-motor. Jag känner till Ward-Leonardsystemet som kan köras med antingen AC eller DC på primärmotorn men det är rätt meckigt jämfört med en reostat på fältlindningen. Vad missar jag?
 
En reostat eller att växla mellan fasta resistanser på rotorns lindning var en vanlig lösning.
 
Det normala sättet är att bygga maskiner så att asynkronmotorn får gå på det varvtal som den är byggd för att gå med och så har man en remdrift eller växellåda som omvandlar det till varvtalet som man vill ha.

På senare år har reglerbart varvtal blivit ett mode och en marknadsföringsbluff. Visst finns det ställen där steglös elektronisk varvtalseglering gör stor nytta eller rentav behövs men det används på många fler ställen än det behövs.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
En reostat eller att växla mellan fasta resistanser på rotorns lindning var en vanlig lösning.
Det är en dålig lösning för att kontrollera varvtalet (över något område att tala om) däremot lämpligt och vanligt för start av motorn.
 
Ja, det används för start. Vid normal drift ser man ju till att ha rätt utväxling.
 
tommib tommib skrev:
Jojo, men hur reglerar du en asynkronmotor utan en VFD (dvs modern kraftelektronik)?

Nu kan jag ju detta område dåligt så jag är genuint nyfiken men min synnerligen grunda förståelse säger att det är svårare att reglera en sådan än en DC-motor. Jag känner till Ward-Leonardsystemet som kan köras med antingen AC eller DC på primärmotorn men det är rätt meckigt jämfört med en reostat på fältlindningen. Vad missar jag?
Ett sätt som användes för lite mer kvalificerade drifter var Schragemotorn eller kommutatormotor för växelström. De största jag sett långt efter att de tagits ur bruk var från sileriet Assi Karlsborgsverken i Kalix. Rejäla pjäser som gått fram mot slutet 70-talet då de tidiga omformarna med tyristorteknik kom fram typiska tex ASEA YRRA med mycket teknik gemensamt med strömriktare för DC motorer.

Som vanligt finns trådar även om Schragemotorn på BH tex denna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-motor.147330/post-1094336
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Exakt. Att ha resistanser på rotorns lindningar är ingen bra varvtalsreglering.

Det klassiska sättet att mjukstarta stora asynkronmotorer på relativt små säkringar och klena elledningar är ju att ha lindad rotor och släpringar på axeln med kolborstar kopplade till ett steglöst variabelt motstånd. Man slår på strömmen och vevar ned resistansen i motståndet tills kretsen är kortsluten och motorn går på fulla varv. På det viset undviker man strömpiken som kommer när motorn skall dra igång hela maskinen från stillastående.
Man skall inte köra med motståndet inkopplat någon längre tid för då går motorn varm. En annan nackdel är att släpringarna slits med tiden och är krångliga att byta.

Numera är ju elnätet grövre dimensionerat så oftast använder man en stjärn-delta start i stället. Då är motorn lindad för 400 volt i deltaläge och 690 volt i stjärnläge. Eftersom nätspänningen är 400 volt startar man motorn i stjärnläge och kör upp varvtalet där i en lindning som spänningen egentligen är alldeles för låg för varefter man slår över till deltaläge så motorn får den spänningen som den är byggd för. Då får man en strömpik som är litet större än med klassisk lindad rotor och motstånd. Likväl är strömpiken betydligt mindre än vid direktstart.
Man brukar räkna med i dag att elnätet är så överdimensionerat att motorer upp till 4 kw går att direktstarta utan stjärn-delta start om starttrögheten i maskinen är liten. Hyvelmaskiner med tunga kuttrar som har stort starttröghet är ett typiskt fall där allt över 3kw måste ha stjärn-delta start.

Vill man ha fler varvtal ur en motor är det vanligt med Dahlanderkoppling. Då kan man få två varvtal med ungefär samma effekt ur en motor genom att koppla ihop lindningarna på olika vis så det blir olika antal poler. Omkopplingen gör man med en speciell sorts strömbrutare som kallas Dahlanderkopplare. För att en motor skall gå att köra med dahlanderkopplare måste den vara lindad speciellt för ändamålet.
 
H heimlaga skrev:
Exakt. Att ha resistanser på rotorns lindningar är ingen bra varvtalsreglering.

Det klassiska sättet att mjukstarta stora asynkronmotorer på relativt små säkringar och klena elledningar är ju att ha lindad rotor och släpringar på axeln med kolborstar kopplade till ett steglöst variabelt motstånd. Man slår på strömmen och vevar ned resistansen i motståndet tills kretsen är kortsluten och motorn går på fulla varv. På det viset undviker man strömpiken som kommer när motorn skall dra igång hela maskinen från stillastående.
Man skall inte köra med motståndet inkopplat någon längre tid för då går motorn varm. En annan nackdel är att släpringarna slits med tiden och är krångliga att byta.

Numera är ju elnätet grövre dimensionerat så oftast använder man en stjärn-delta start i stället. Då är motorn lindad för 400 volt i deltaläge och 690 volt i stjärnläge. Eftersom nätspänningen är 400 volt startar man motorn i stjärnläge och kör upp varvtalet där i en lindning som spänningen egentligen är alldeles för låg för varefter man slår över till deltaläge så motorn får den spänningen som den är byggd för. Då får man en strömpik som är litet större än med klassisk lindad rotor och motstånd. Likväl är strömpiken betydligt mindre än vid direktstart.
Man brukar räkna med i dag att elnätet är så överdimensionerat att motorer upp till 4 kw går att direktstarta utan stjärn-delta start om starttrögheten i maskinen är liten. Hyvelmaskiner med tunga kuttrar som har stort starttröghet är ett typiskt fall där allt över 3kw måste ha stjärn-delta start.

Vill man ha fler varvtal ur en motor är det vanligt med Dahlanderkoppling. Då kan man få två varvtal med ungefär samma effekt ur en motor genom att koppla ihop lindningarna på olika vis så det blir olika antal poler. Omkopplingen gör man med en speciell sorts strömbrutare som kallas Dahlanderkopplare. För att en motor skall gå att köra med dahlanderkopplare måste den vara lindad speciellt för ändamålet.
Eller så använder man helt enkelt en frekvensomformare och slipper alla gamla krångliga lösningar. 😀
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Pratar du nu om Svk eller Alstom?
Det senare.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Eller så använder man helt enkelt en frekvensomformare och slipper alla gamla krångliga lösningar. 😀
En frekvensomformare är flera gånger dyrare och svårare att installera och har sämre driftssäkerhet än en stjärn-delta start. Så är det bara.

Däremot kan frekvensomformare vara ett fördelaktigt alternativ till lindad rotor och släprngar och motstånd.

Att ersätta dahlanderkoppling med en frekvensomformare förutsätter vanligen att man byter till en mycket större motor för att kunna halvera varvtalet utan att tappa vridmomentet eller få varmgång i motorn.

Har du någonsin köpt en frekvensomvandlare för en vanlig 5kw trefasmotor så du vet vad de kostar? Hur länge håller en sådan vanligen?

En stjärn-deltaomkopplare kostar cirka 4000 kronor. Vanligen håller de någonstans mellan 40 och 80 års användning i vanlig småindustri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.