jag har fått en motor som jag inte vet så mycket om, vad kan det vara för sort?
jag vet att den gick på 3fas iallafall, men det är ju en massa kolborstar överallt, 3-fasen går in längst bak bakom den runda kåpan, och där sitter det 3 släpringar, en för varje fas.
men bakom kåpan med ventilationsgaller sitter det ännu mer kol, och där sitter det också en jättestor kommutator, och 2 kolhållare som kan vridas med kugghjulet ovanpå motorn, när man snurrar på det kugghjulet så flyttar sig ena kolhållaren medurs och den andra moturs.
så min fråga är hur funkar den här, vad kallas den, och det mest intressanta, går den att använda som generator?

BILDER:

• Foto0144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto0146.jpg
    Skapa konto
  • Foto0145.jpg
    Skapa konto
Det var en verklig raritet du fått fatt i, passar dig perfekt.:)
Har den suttit i något väveri eller spinneri, kanske någon upphaspling e.dyl.

Det är en Schragemotor eller även kallad trefas kommutatormotor, helt enkelt första halvan av 1900-talets variabelt varvtalsdrift, före frekvensomformarens tid.
Den har ganska stort reglerområde med bra verkningsgrad och konkurrerade med likströmsdrifter i vissa fall, dock är den ju mycket komplicerad i sin konstruktion.

I grunden är det en vanlig asynkronmotor med stator och rotor skiftade, därav alla släpringar. Den blir ingen lämplig generator om du inte moddar den ganska rejält.

Starta den som motor istället, de är mycket beskedliga i startförloppet och varvtalet styr du med veven som flyttar borstarna på kommutatordelen.

Redigerat:
Tackar för infon, ja den passade mig ju perfekt, den har suttit i ett plåtvalsverk, och jag tror inte den har varvtalsreglerats, det var inget kopplat till det där drevet för släpringarna iallafall, men det kan ju vara så att dom vred på det för hand.
jag vet att den fungerar, men ska prova den för skojs skull, dock väger den fruktansvärt mycket, och jag vet inte vad jag ska ha den till om den inte går att ha som generator, kanske en varvtalsreglerad vedkap;)

Tack för infon, liknande motor har jag till min långbandputs men har aldrig ens funderat på att det kunde vara varvtalsreglering med spaken på den runda kåpan. En motor som bara går och går med en vikt på cirka 80 kg eller nåt ditåt. Får ta bilder vid nästa storstädning, är en av Aseas riktigt gamla motorer då de hade ett omvänt hakkors som företagssymbol.

/Kent

snickarboden> Det är inte så att din motor är en för den tiden normal asynkronmotor med pådragsmotstånd i oljebad och borstlyftare baktill vid släpringarna? Dessa var och är ju betydligt vanligare än Schragemotorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.