Thomas_Blekinge skrev:
cash ger helt enkelt mer friheter för små och större affärer. Säljer jag något på blocket för några huundra eller ett par tusen så vill jag inte ha nån konstig swish eller annat, utan pengar i handen, annars får det vara.
Jag vill gärna kunna ge dricks til den som serverar mig på restaurang, inte till restaurangägaren.
På vilket sätt är Swish "konstigt"? Är ju hur smidigt som helst, du betalar i realtid och mottagaren får pengarna på en sekund. Klart obehagligare att åka och träffa någon okänd med en massa tusenlappar i fickan. Med swish och andra digitala överföringar kan man direkt se att pengarna kommit fram och man får ett automatiskt kvitto på transaktionen.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Är det någonting historien lärt oss så är det dessutom att ny teknik sällan varit ett problem för de generationer som växt upp med den. Jag är därför inte ett dugg orolig för kidsen som växer upp i ett kontantlöst samhälle.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Är det någonting historien lärt oss så är det dessutom att ny teknik sällan varit ett problem för de generationer som växt upp med den. Jag är därför inte ett dugg orolig för kidsen som växer upp i ett kontantlöst samhälle.
Sant.
Jag minns ett citat som jag fick höra för många år sedan och som bara blir mer och mer sant ju äldre jag blir.

Uppfinningar som kommer före 15 års ålder är gamla och invanda.
Uppfinningar som kommer mellan 15 och 30 års ålder är nya och spännande.
Uppfinningar som kommer efter 30 års ålder är onödiga och skrämmande.

Jag själv hade mitt första betalkort när jag var 13 så det är gammalt och tryggt.
Hur är det med de som ojar sig mest här i tråden, är det så att de kanske var över 30 när plastkorten slog igenom på andra halvan av 90-talet?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ah, trodde tråden handlade om den sittande regerings budget

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ett av de stora felen som begås är just det åldersfixerade, speciellt de som ännu inte nått 30 år tycks veta hur en 60. 80 eller 100 åring tänker ;)
Kroppen åldras rent fysiskt men nyfikenhet kan man hålla igång tills man fyller 104 år om nu de yngre såg Skavlan i fredags med den bloggande damen.:D
Och plastkorten fanns långt tidigare möjligtvis att de blev flera utifrån att de nu användes av flera aktörer. Tror jag hade mitt första American express tidigt 80-tal och fick mitt första modernare bonuskort -93 som var ett SAS RVC som också kunde användas för resor.

Det är bara du som person, hur du tänker och agerar, som avgör stora delar av ditt åldrande, så citat gällande hur man uppfattar uppfinningar efter man fyllt 30 år måste skapats av någon yngre förmåga pga bristande erfarenhet som kommer med ålder :D

Jobbar själv med IT och teknik dagligen och gillar allt som när nytt. Men det behöver ju inte innebära att allt nytt är bra. Jag tycker det är skitsmidigt att göra alla inköp med visakort, man slipper bära runt på en hög med sedlar och risken för personrån är minimal. Behöver inte spara kvitton utan får järnkoll på alla inköp via kontoutdraget. Det jag däremot inte riktigt ser hur man löser är enkelheten i ett ge min femåring en tia att gå och köpa godis med. Visst, det har ju funnits försök med cash-kort innan och det kan ju vara en sorts väg framot, typ kort som kan laddas med max 200 kr och inte behöver koder eller nånting för att fungera i alla affärer. Och skulle någon elaking ta kortet från min 5-åring eller om denne skulle slarva bort det så är det max 200 kr som går förlorat, och det kan man ju leva med. En möjlig väg framåt, absolut.

För spelmissbrukare och andra är ju en liknande lösning en väg framåt, kombinerat med betydligt bättre spärrar i samhället för dessa personer att kunna ta nya krediter med enkelhet.

/S

Nej, inga nya cash-kort utan det hanteras via mobilen. När barnen är så gamla att de själva kan gå och handla har merparten av dem redan idag en mobil. Du lägger in pengar på konto, mobil, etc som de sedan betalar med utifrån att mobilen skapar kontakt med kassasystem t.ex. via "blåtand" och där ditt barn godkänner köpet utifrån beloppet som visas på mobilen. I kassasystemet visas sedan att köpet är godkänt och klart.

Nja.
Min grabb är 5 och honom skickar vi till affären ibland men inte skulle jag vilja ge honom en smartphone. Just till barn så är ju kontanter överlägset och så kommer det nog att fortsätta vara ett tag framåt.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Då räknar jag mig gärna till barnaskaran för vilka kontanter är överlägsna.
Förresten tycker jag faktiskt om att röra mig ute utan mobil, det ger en härlig känsla av frihet och stark fokus på omvärlden. Motsatsen är väl den mamma med sju-årig dotter som jag såg på en karibisk badstrand och båda stod i vattenbrynet och smekte varsin padda. Länge.
Men nu har ni framtidstrogna tråkat ut mig tillräckligt så jag återvänder till verkligheten.
Real men don't need plastic money.

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Sen en parentes som jag själv har upplevt och använt mig av, men när det är dags att köpa en begagnad bil eller liknande finns det defintivt en styrka i att kunna vifta med en sedelbunt framför en säljare, har lyckats pruta ner en bil ganska rejält genom att visa upp kontanta medel. Då gick affären mycket smidigare... kanske inte så vanligt och lyckas inte jämt, men likväl en tillämpning av cash som är omöjlig att göra med ett plastkort.
Intressant hur olika man kan se på saken. När vi skulle sälja vår bil på blocket blev jag fullständigt ställd när flera personer ringde och försökte använda argumentet att jag skulle på kontanta pengar som något positivt. För mig helt obegripligt och alla spekulanter som inte kunde föra över pengar digitalt gick helt bort.

För mig innebär digitala överföringar full kontroll och jag kan enkelt se och sammanställa precis vad jag köpt och vad jag har på mina konton direkt via telefonen. Visst kan jag köpa argumentet att för någon som inte kan hålla i sina pengar så är det kontantlösa samhället säkert mer problematiskt då man tidigare var tvungen att ränna till banken varje gång man fick lust att spendera sina pengar. Och jag är helt övertygad om att man kan lära dagens unga värdet av pengar utan mynt och sedlar och när sedlar försvinner kommer garanterat smarta lösningar så även barn kan gå och handla sin glass utan kontanter.

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Då räknar jag mig gärna till barnaskaran för vilka kontanter är överlägsna.
Förresten tycker jag faktiskt om att röra mig ute utan mobil, det ger en härlig känsla av frihet och stark fokus på omvärlden. Motsatsen är väl den mamma med sju-årig dotter som jag såg på en karibisk badstrand och båda stod i vattenbrynet och smekte varsin padda. Länge.
Men nu har ni framtidstrogna tråkat ut mig tillräckligt så jag återvänder till verkligheten.
Real men don't need plastic money.
Real men don't need money 😀

Janus82 skrev:
Nja.
Min grabb är 5 och honom skickar vi till affären ibland men inte skulle jag vilja ge honom en smartphone. Just till barn så är ju kontanter överlägset och så kommer det nog att fortsätta vara ett tag framåt.
är nog utifrån att du fyllt 30 år citat "är onödiga och skrämmande." ;)

mr_bygg skrev:
Intressant hur olika man kan se på saken. När vi skulle sälja vår bil på blocket blev jag fullständigt ställd när flera personer ringde och försökte använda argumentet att jag skulle på kontanta pengar som något positivt.
Det handlar nog väldigt mycket om folk som har svarta pengar. Med kontanter går transaktionerna inte att spåra.

Sen kan såklart kontanter vara förfalskade också, eller stulna.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
AndersS skrev:
är nog utifrån att du fyllt 30 år citat "är onödiga och skrämmande." ;)
Haha. Det är nog sant.
Det är oftare och oftare som jag ser mig själv falla under det citatet så jag kommer inte undan trots att jag försöker. :D

Usch, vad hemskt med kontanter! Snart är väl varje människa som betalar en tankfull med bensin med riktiga pengar misstänkt för både rån, våldtäkt och människosmuggling!
Den tyska finansministern har skrivit att en avskaffning av kontanter är inget att tänka på (http://www.spiegel.de/wirtschaft/so...iemand-will-bargeld-abschaffen-a-1094360.html).
För sommarsemestern har jag bokat en pension som bara accepterar kontanter mot kvitto. Helt rätt, då kan de använda pengar direkt nästa morgon att köpa varor till frukost. Och sparar kortavgifterna. Så ska det vara.

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.