Janus82 skrev:
Men man vinner inga val på att vilja korta ner strafftiderna för alla brott till max 3-4 år så därför går vi medvetet åt det rakt motsatta hållet...
Precis, problemet är att folk vill agera på magkänslan istället för fakta. Man blir förbannad på brottslingarna och vill ha "hämnd", även om all forskning pekar på att det oftast bara gör saken värre.

En jättebra aktuell artikel att läsa
http://fokus.dn.se/hjarnforskaren/

Genom att få insikt i hur ens hjärna fungerar (att den i första hand reagerar på känslor) så kan man lära sig kontrollera hur man reagerar.

Men man kan aldrig får hundraprocentig kontroll. Det har visat sig att folk som i olyckor får emotionella centra i hjärnan skadade, och därmed enbart kan tänka logiskt, blir totalt oförmögna att fatta beslut. De har helt enkelt aldrig tillräckligt med fakta.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Undrar hur många av deltagarna här har läst den boken.
"Deltagare"? Menar du deltagare i Big Brother?

Jag läste boken när den utspelade sig. Huvva va gammal man känner sig när man tänker på det.
 
C
Stefan Bengtsson skrev:
Jag läste boken när den utspelade sig. Huvva va gammal man känner sig när man tänker på det.
Det är nu den utspelar sig. Orwell hade lite fel när det gäller årtalet :p
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Orwell skrev boken 1948. Skrämmande framsynt hur han beskriver televisorn, en kombinerad TV-skärm och kameraöga i varje rum, som dagens paddor eller mobiler.
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Skrämmande framsynt hur han beskriver televisorn, en kombinerad TV-skärm och kameraöga i varje rum, som dagens paddor eller mobiler.
Eller varför inte TV-apparater, börjar ju bli vanligt med inbyggd kamera nuförtiden :D
 
cpalm skrev:
Eller varför inte TV-apparater, börjar ju bli vanligt med inbyggd kamera nuförtiden :D
Jasså, det visste jag inte. Så du menar dom det ute glor på när man sitter och myser i soffan? Hemska tanke.
 
En nackdel med kortköp jämfört med kontanter är att behöva anteckna varje uttag. Annars är det ju omöjligt att veta hur mycket pengar som finns kvar på kortet.
Eller brukar ni strunta i att anteckna uttagen och hoppas att det finns tillräckligt pengar?
 
Henri skrev:
En nackdel med kortköp jämfört med kontanter är att behöva anteckna varje uttag. Annars är det ju omöjligt att veta hur mycket pengar som finns kvar på kortet.
Eller brukar ni strunta i att anteckna uttagen och hoppas att det finns tillräckligt pengar?
Med bankappen i mobilen kan du på två sekunder se hur mycket pengar du har. Dessutom sorterar den automatiskt alla dina utgifter efter olika kategorier som restaurang, boende, transport osv.

Så att anteckna känns lite gammaldags när det är lättare än någonsin att föra kassabok...
 
K
Henri skrev:
Eller brukar ni strunta i att anteckna uttagen och hoppas att det finns tillräckligt pengar?
Jag brukar strunta i att anteckna och hoppas på det bästa. Eftersom jag inte har mitt kort kopplat till något konto utan fyller på det när det behövs så händer det någon gång i månaden att man står i affären och inte kan betala, då är det bra att ha lite sedlar i fodret på jackan som man kan dra fram :)
 
Finns det fortfarande människor utan en smartphone , då kan man ju inte följa byggahus överallt .
 
Lyckades igår flippa in på Studio Plus med Sverker Olofsson där man hade just kontantfrågan uppe, det blev bara en kort dialog utifrån att det kontantlösa samhället redan hade kommit så långt i hur man hanterade pengar enligt den ekonomiprofessor som deltog. Ser man till det totala pengaflödet vid olika köptransaktioner är kontanter redan idag ingen nödvändighet för att kunna göra affärer och kan säkerligen snart ses som kuriosa ;)
 
Redigerat:
Har plöjt igenom några avsnitt av lyxfällan (nice förresten att de bytt ut tusenlapparna på budgettavlan även om jag sörjer Gustav Vasas frånfälle) och jag tycker bara att detta program väldigt tydligt illustrerar att vi kommer att gå mot en smärre katastrof skuldmässigt på grund av att pengar mer och mer verkar behandlas som något abstrakt fenomen, ettor och nollor. Flera av deltagarna har uttryckligen sagt att det är först när de ser tusenlappar och femhundralappar sitta på en tavla att det är först då det går upp för dem exakt hur mycket pengar de har slösat bort. Detta illustrerades tydligt i ett avsnitt där en familj fick se sin totala skuld i form med två resväskor med sedelbuntar (lite fånigt dock med två obeväpnade väktare som stod och vaktade bakom). Som sagt, för dig och mig är det inga problem att betala med kort såvida vi inte är nostalgiska och vill ha en sedelbunt i fickan bara för att, men två grupper tror jag det kommer bli problem med

* Ekonomiskt svagsinta, dvs de som lever för dagen, tar sms-lån, låter pengarna glida iväg, prioriterar nöjen framför hyran osv... och av allt att döma blir dessa personer fler och fler.

* Spelmissbrukare? Nu är väl förvisso inte cash lösningen på deras problem för som jag har förstått kan man inte knappt spela med cash längre på t.ex. svenska spel, utan allt måste gå via bankkort, men poängen är att när det inte är "fysiska" pengar det rör sig om utan man snabbt kan fylla på sin virtuella plånbok med ett klick så kan lätt hela lönen glida iväg på en kväll.

* Barn. Veckopeng, etc. Hur förklarar man pengar för en femåring när denne inte få fysiskt se dem framför sig, kan hålla dem i handen och ge dem till någon som betalning i affären och få en vara tillbaka? Hur ska det rent praktiskt gå att för en 6-åring utan vare sig mobiltelefon eller visakort handla en glass? Hur ska en spargris fungera?

* Sen en parentes som jag själv har upplevt och använt mig av, men när det är dags att köpa en begagnad bil eller liknande finns det defintivt en styrka i att kunna vifta med en sedelbunt framför en säljare, har lyckats pruta ner en bil ganska rejält genom att visa upp kontanta medel. Då gick affären mycket smidigare... kanske inte så vanligt och lyckas inte jämt, men likväl en tillämpning av cash som är omöjlig att göra med ett plastkort.

Finns det lösningar på ovan utmaningar utan att använda cash? Vilka är dessa i så fall?

/S
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
cash ger helt enkelt mer friheter för små och större affärer. Säljer jag något på blocket för några huundra eller ett par tusen så vill jag inte ha nån konstig swish eller annat, utan pengar i handen, annars får det vara.
Jag vill gärna kunna ge dricks til den som serverar mig på restaurang, inte till restaurangägaren.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Har plöjt igenom några avsnitt av lyxfällan (nice förresten att de bytt ut tusenlapparna på budgettavlan även om jag sörjer Gustav Vasas frånfälle) och jag tycker bara att detta program väldigt tydligt illustrerar att vi kommer att gå mot en smärre katastrof skuldmässigt på grund av att pengar mer och mer verkar behandlas som något abstrakt fenomen, ettor och nollor. Flera av deltagarna har uttryckligen sagt att det är först när de ser tusenlappar och femhundralappar sitta på en tavla att det är först då det går upp för dem exakt hur mycket pengar de har slösat bort. Detta illustrerades tydligt i ett avsnitt där en familj fick se sin totala skuld i form med två resväskor med sedelbuntar (lite fånigt dock med två obeväpnade väktare som stod och vaktade bakom). Som sagt, för dig och mig är det inga problem att betala med kort såvida vi inte är nostalgiska och vill ha en sedelbunt i fickan bara för att, men två grupper tror jag det kommer bli problem med

* Ekonomiskt svagsinta, dvs de som lever för dagen, tar sms-lån, låter pengarna glida iväg, prioriterar nöjen framför hyran osv... och av allt att döma blir dessa personer fler och fler.

* Spelmissbrukare? Nu är väl förvisso inte cash lösningen på deras problem för som jag har förstått kan man inte knappt spela med cash längre på t.ex. svenska spel, utan allt måste gå via bankkort, men poängen är att när det inte är "fysiska" pengar det rör sig om utan man snabbt kan fylla på sin virtuella plånbok med ett klick så kan lätt hela lönen glida iväg på en kväll.

* Barn. Veckopeng, etc. Hur förklarar man pengar för en femåring när denne inte få fysiskt se dem framför sig, kan hålla dem i handen och ge dem till någon som betalning i affären och få en vara tillbaka? Hur ska det rent praktiskt gå att för en 6-åring utan vare sig mobiltelefon eller visakort handla en glass? Hur ska en spargris fungera?

* Sen en parentes som jag själv har upplevt och använt mig av, men när det är dags att köpa en begagnad bil eller liknande finns det defintivt en styrka i att kunna vifta med en sedelbunt framför en säljare, har lyckats pruta ner en bil ganska rejält genom att visa upp kontanta medel. Då gick affären mycket smidigare... kanske inte så vanligt och lyckas inte jämt, men likväl en tillämpning av cash som är omöjlig att göra med ett plastkort.

Finns det lösningar på ovan utmaningar utan att använda cash? Vilka är dessa i så fall?

/S
Tyvärr är det inget som är på riktigt i lyxfällan , visst har familjerna problem med ekonomin.
Men budgeterna är så långt i från verklighetenman kan komma.
Det är bara för underhållning därför överdriver dom om allt .
 
Thomas_Blekinge skrev:
cash ger helt enkelt mer friheter för små och större affärer. Säljer jag något på blocket för några huundra eller ett par tusen så vill jag inte ha nån konstig swish eller annat, utan pengar i handen, annars får det vara.
Jag vill gärna kunna ge dricks til den som serverar mig på restaurang, inte till restaurangägaren.
Du kommer att kunna använda kontanter under lång tid framöver i form av sedlar och mynt däremot kan det bli en udda företeelse.
Att ge dricks blir/är lika enkelt elektroniskt via kontakt mellan t.ex. din mobil och den som serverar`s mobil. Den mobila enheten är plånboken och man har alltid pengarna med sig utan att behöva omvandla dem från elektroniskt till kontanta medel.
Sedan är det självklart så att vi tar till oss utvecklingen i samhället på olika sätt och även hur snabbt vi gör det.
Det finns de som fortfarande betalar räkningar över disk eller genom att skicka in kuvert med räkningar till banken för betalning. Och det är inget fel i att göra så, däremot kan vi nog vara överens om att möjligheten kommer att försvinna utifrån att användandet blir för litet.
Så frågan i tråden är nog inte: Kommer vi att kunna använda kontanter? Utan hur länge kommer kontanter att finnas kvar i dagens format med mynt och sedlar? Ett försök med elektroniska kontanter gjordes på 90-talet när man laddade ett kort med pengar och sedan betalde i speciella terminaler och dagens presentkort i digital kortform är också en kontantform. Så kontanter behöver inte vara i form av mynt och sedlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.