Butikskedjorna registrerar desto mer, speciellt om du använder butikens egna kort.
Slopandet av kontanter är lite mer än bara ett simpelt teknikskifte, det ökat samhällets sårbarhet och är ett rejält kliv framåt för kontrollapparaten, en utveckling jag då inte vill ha.
Vi får hela tiden höra hur dyrt det är att hantera kontanter men aldrig ett ord om kostnaderna för kortbedrägerier.
Jag tycker man ska kunna köpa en gammal bil eller en begagnad vedklyv av grannen utan att någon enda människa, företag eller myndighet ska kunna spåra transaktionen.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Jag tycker man ska kunna köpa en gammal bil eller en begagnad vedklyv av grannen utan att någon enda människa, företag eller myndighet ska kunna spåra transaktionen.
Får jag gissa så kommer du att kunna göra det men tyvärr så tror jag att du får betala för kontanthanteringen.
Finns nog inga som inte skulle erbjuda sådana tjänster om det finns pengar att tjäna ;)
Men blir kontanter endast en försumbar del av betalningar så får man också betala för det.
 
Man kan då inte köra bil till Gagnef, tanka gå på restaurang men sin älskarinna och köra hem dagen därpå utan att allt blir registrerat i någon databas.
Med pengar: inga problem.
 
Du får se till att stänga av mobilen bara. Och hoppas att bilen inte har GPS för vägassistans som rapporterar position regelbundet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hur lätt har det inte varit tidigare: Köra iväg med en papperskarta, tanka där man vill, ringa från vilken telefonkiosk utan elektroniska spår, mm.
Vem kan köra efter en papperskarta idag? Är det ett onödigt kunnande?
 
Jag förstår inte riktigt poängen? Är du orolig över att någon kan spåra dina transaktioner eller dina resor och är du orolig att dagens generation inte kan läsa en karta? Jag skulle nog vilja påstå att den yngre generationen kan förstå värdet av pengar utan att behöva ha sedlar och mynt och skillnaden att köra efter en digital eller papperskarta tycker jag är obefintlig.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Då jag jobbar med kassaregister så har jag ju märkt att inbrotten och stölder av kassaregister har minskat kraftigt med åren.

Sen de där med att man kan bli spårad när man använder kort, själv tycker jag att det är "bra". Ju mer koll samhället får borde ju tryggheten att öka. Ser inga problem med att de kartlägger mitt liv om de vill, jag sköter mig och gör inga skumma affärer.
Hade mer än gärna haft kameror i varje gathörn nere på stan och i gallerior.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Ser inga problem med att de kartlägger mitt liv om de vill, jag sköter mig och gör inga skumma affärer.
Problemet är som sagt var att vad som räknas som "skumma affärer" beror på vem som har makten.

Jag har inga som helst problem att t.ex. föreställa mig att en bank i framtiden kan neka dig kredit eftersom du oftast handlar i en butik som ägs av en konkurrerande bank.

Eller att en tjuvliga via en insiderperson får kontroll över ICA-kunders hemköp och därmed enkelt kan se när folk handlar på annan ort än där de bor (d.v.s. är bortresta och huset står tomt).

Det är aldrig en fråga "om" informationen kan missbrukas, det är bara en fråga om "när" och "av vem".

Det finns nån artikel som heter "Rent mjöl i fel påse" som belyser ett exempel.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Sen de där med att man kan bli spårad när man använder kort, själv tycker jag att det är "bra". Ju mer koll samhället får borde ju tryggheten att öka. Ser inga problem med att de kartlägger mitt liv om de vill, jag sköter mig och gör inga skumma affärer.
Hade mer än gärna haft kameror i varje gathörn nere på stan och i gallerior.
Det är den här typen av "jag har ingenting att dölja"-mentalitet som öppnar dörr för ett totalt övervaknings- och registreringssamhälle.
Troligen hade Andreas trivts väldigt bra i gamla DDR där det fanns spioner i varje hyreshus och i många familjer.
Även om Sverige har varit förskonat från odemokratiskt styre i ett antal decennier så betyder det inte att det förblir så. Tänk om en framtida diktatur i Sverige utnyttjar alla övervakningskameror och kreditkortsspår för att kartlägga och kväsa all typ av opposition. Långsökt? Tyvärr inte.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Hade säkert trivts bra där också, man trivs nog rätt bra överallt när man inte är paranoid och pessimist.
Undrar hur mycket betalkort/kundkort och övervakningskameror bidrog till 1950 talets Tyskland.

Visst är kundkort till för att ta reda på hur nan handlar etc. men den som tror att alla vet allt om en för kontanterna försvinner borde läsa på lite gällande betalkort och vad som loggas.

Om man nu tror att ens egen bank kommer vägra låna ut pengar pga. att man handlat på "fel" matbutik, ja den dagen har vi nog större bekymmer. Att kontanter försvinner är nog bland de minsta bekymmerna vi har, 95% av de ja känner använder aldrig kontanter och tro det eller ej de har jobb, bor i hus och lever som de andra 5% som använder kontanter.

Mina tankar går mer till den stackars 18 åring här i stan som blev misshandlad, fick tänder utsparkade etc för de ville ha hans klocka och telefon. Tänk om en kamera istället kanske förhindrat en sådan sak.
 
Redigerat:
Andreas, ärligt talat tror jag att du är för ung för att fatta vad jag menar. Läs historia och samhällskunskap. Titta på nyheter och se hur Turkiet och Ryssland och Egypten använder sociala medier och andra elektroniska tjänster för att behandla sin opposition.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Andreas, ärligt talat tror jag att du är för ung för att fatta vad jag menar. Läs historia och samhällskunskap. Titta på nyheter och se hur Turkiet och Ryssland och Egypten använder sociala medier och andra elektroniska tjänster för att behandla sin opposition.
Turkiet Ryssland Egypten har nog mer kontant hantering än vad vi har så då borde det vara farligt med kontanter .
 
Nerre skrev:
Nu är det tyvärr så att övervakningskameror är väldigt dåliga på att förebygga brott. Det är väldigt lätt att få fram den informationen, det räcker med att googla.
[länk]

Men det är klart, det är ju dumt att ta reda på fakta när man istället kan leva kvar i sina villfarelser.
Det gäller ju bara vilken artikel man vill läsa
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kameror-i-tunnelbanan-minskar-brott

Men som man kunde läsa i din artikel hjälper det ibland till vid utredningen och det räcker ju med att kolla på Efterlyst en kväll så ser du hur många som de fångar på bild som sedan åker dit. Så något gott kommer de nog från de.

Thomas_Blekinge ja är ju bara 30, du är väl så gammal så du anser kort är ett läskigt påfund och därmed tror du att Sverige kommer att spåra ur totalt och bli ett komplett övervakningssamhälle samma dag som kontanterna försvinner.
Jag kan nog lova dig att om det är dit Sverige är påväg (vilket jag inte tror) så hamnar vi nog där med eller utan kontanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.