Du går miste om mycket.
 
I praktiken så är det nog många som tycker det är skönt med att slippa kontanter, hämta på bank/automat > betala > från affär till bank > och åter hämtas för nya köp, och så snurrar det runt i en icke så produktiv kedja dock arbetsskapande.

Och som present ger vi bort ett fint kort men inga pengar bifogas utan de skickas elektroniskt. Då slipper de som vill spara att gå till banken utan kan direkt flytta dem till sitt e-konto för sparande. Inga pengar som bränner i fickorna och inspirerar till spontanköp på vägen till banken. Många sätt finns det att se på detta med pengar ;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker synd om Janus82. Han kommer nog aldrig känna den känslan att ha en fete bunt pengar i handen eller byxfickan. Han kommer inte att kunna resa sig från ett cafébord med sin flickvän och lägga en sedel under glaset som betalning. Han kommer aldrig att kunna köpa en bil i Tyskland eller en söt melon på en marknad i Nice.
Redan idag finns det många (även affärsbiträden) sim inte kan räkna ut växelpengar.
Att handla små saker är så mycket mer komplicerat och tidsödande än förr. Om varan kostar 10 kr kan man inte längre bara lägga en tia på disken och gå, nej, det måste dras genom nån läsare, ett kort dras, PIN slås, vänta vänta. Snacka om framsteg!
Jag tackar för omtanken. Jag försöker ofta övertala min fru om att det är synd om mig men det går aldrig igenom. Skönt att någon håller med mig. :D

Jag jobbade på bank en tid när jag var yngre så jag har hållit i tillräckligt mycket kontanter för att mest tycka de är färgglada pappersbitar och inget annat. Men visst anpassar jag mig när jag åker utomlands och skaffar kontanter jag med. Halva anledningen till att man åker till underutvecklade länder söder om Göteborg är ju att få återuppleva lite av det liv som man bara läser om i böckerna om Bullerbyn; ständig sommar, kontanter och fattiga människor med dålig tandhälsa...:x

Dessutom ska det inte behövas PIN koder när det är småbelopp. Under 100kr (jag har för mig att det är gränsen) så räcker det egentligen med att bara dra kortet. Besök ett populärare fik så brukar de oftast bara kräva att man drar kortet så är det klart. Allt för att hålla kön och väntetiderna korta.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Ett tips inför nästa origamiövning är att om man vill få gamla sedlar att bli spänstiga så går det oftast bra att tvätta dem i ljummet vatten och sedan stryka dem ett strykjärn. Det funkar inte med det riktigt slitna exemplaren med de "halvfina" går bra.
Testade faktiskt detta och det fungerade riktigt bra. Skrynkliga sedlar blev som nya. Var lurigt att hitta rätt värme, men märkte att sedlarna tål ganska mycket. Dock behöver de pressas i en bok någon dag efter för att bli riktigt släta, efter skrykningen kan de bli lite bågformade... får lägga denna kunskap till banken för onödigt vetande...

/S
 
AndersS skrev:
I praktiken så är det nog många som tycker det är skönt med att slippa kontanter, hämta på bank/automat > betala > från affär till bank > och åter hämtas för nya köp, och så snurrar det runt i en icke så produktiv kedja dock arbetsskapande.

Och som present ger vi bort ett fint kort men inga pengar bifogas utan de skickas elektroniskt. Då slipper de som vill spara att gå till banken utan kan direkt flytta dem till sitt e-konto för sparande. Inga pengar som bränner i fickorna och inspirerar till spontanköp på vägen till banken. Många sätt finns det att se på detta med pengar ;)

Håller med om att det är väldigt smidigt med kort, fördelarna är många, alla köp registreras (förvisso även en fördel för storebror, men det oroar jag mig inte för, än), man behöver inte se till att ha cash på sig varje gång man ska handla, köa till bankomat, springa runt att leta efter bankomat när den man brukar ta ut i är trasig (väldigt vanligt).

Det jag vänder mig mest mot är att kontanter numera av bankerna är en andra klassens betalningsmedel. Folk med kontanter misstänkliggörs, man gör det krångligt eller omöjligt att växla pengar till speciella valörer osv. Och som veckopeng till yngre barn finns det inget som slår en 20-lapp tycker jag. Att swisha veckopengar förutsätter att barnet har en telefon och det kanske inte är alla som har i den åldern etc etc.

/Länge leve cash ;)
 
Ett stort problem med att kontanthanteringen minskar, är för oss som bor flera mil ifrån en bankomat. Eftersom de flesta då handlar med kort, så har inte den lokala mataffären tillräckligt med pengar för att man ska kunna ta ut där och ibland behöver man kunna betala kontant. Tyvärr har inte jag den ekonomiska möjligheten att ha några större summor liggandes hemma, utan min budget är väldigt snäv.
 
Janus82 skrev:
Dessutom ska det inte behövas PIN koder när det är småbelopp. Under 100kr (jag har för mig att det är gränsen) så räcker det egentligen med att bara dra kortet. Besök ett populärare fik så brukar de oftast bara kräva att man drar kortet så är det klart.
Ica lanserade sin Blippa tjänst (eller vem som döpte tjänsten) för snart ett år sedan och den har en övre gräns på 250 kronor. Har sett att andra butiker börjar utrustas med nya terminalerna med stöd för Blippa, men inga av de jag har frågat har aktiverat funktionen. Största problemet i Ica butikerna har varit att kassapersonalen ej har vetat hur de skall hantera Blippa-betalningar och det har ibland varit enklare att knappa in PIN. Nu tycker jag dock att det fungerar smidigt.

Jag använder extremt sällan kontanter, men brukar ha några mynt och sedlar i plånkan för eventuella nödsituationer.
 
Vid alla teknikskiften så finns en övergångsperiod där ny och gammal teknik ska användas parallellt, vilket tar sin tid. Och nu har vi passerat en nivå där allt flera ekonomiska transaktioner görs digitalt än med mynt/sedlar. Avveckling drivs nu hårdare av kostnadsskäl där varje ekonomisk transaktion blir dyrare utifrån färre transaktioner, vilket innebär att man tydligare märker av att det pågår en avveckling av mynt/sedlar.
Och det är inget unikt för kontanter, det gäller många verksamheter där allt tidigare hanterades via små kontor spridda geografiskt och idag gör vi den hanteringen själva med hjälp av ny teknik.

Har inte ens pengar till p-automat i bilen längre och det tog en viss tid innan tankarna försvann om att "tänk om automaten inte tar kort".
 
Ja, för 10 år sen så plockade jag regelbundet ur mynt ur plåboken för att fylla på med parkeringspengar i bilen. Idag är de enda kontanterna i bilen femman till kundvagn:)
 
Lite oroväckande att de tror att kontanter är försvunna om 5 år:

http://www.di.se/artiklar/2016/3/4/allt-narmare-kontantlost-samhalle/


En annan sak som jag tänkte på som jag läst många gånger är folk som är köpnarkomaner likt många lyxfällanfigurer, har spelberoende osv och de flesta säger nästan samma sak, att det är mycket "enklare" att handla med kort för då känns det inte på riktigt". Att det är stor skillnad på att ha en sedelbunt i handen än några siffror i en webbläsare när det gäller att slösa bort den. Nu är jag inget av ovan, men kan absolut hålla med om detta synsätt. Likaså blir det som jag tidigare nämnde i min värld svårare att förklara för barn vad pengar är och hur det fungerar när det blir så pass abstrakt som "digitala" pengar och man betalar med ett plastkort. Någon som har erfarenhet av detta och börjar lära barn att ta hand om sin veckopeng med enbart ett visakort? Eller finns det enklare lösningar idag för en 5-åring som ska handla godis för 10 kronor än att ta upp ett visakort och slå in en pin-kod? Att lämna över en näve mynt förstår vem som helst som kan räkna till 20... och när mynten är borta så är de borta.


Något som däremot gärna får försvinna är dessa förebenade rabattkuponger man får från ica och city gross. Har man ett kundkort kan de väl lägga in erbjudandena där istället. Vet inte hur många gånger vi fått en 10% kupong från citygross, gått dit och storhandlat och fått beskedet "tyvärr denna börjar gälla först på måndag", eller att man glömde eländet hemma eller att man glömde lägga fram det hos kassören, eller att man lägger det ovanpå varan på bandet och det försvinner på vägen framosv. En parentes bara. Men det finns mycket annat som handeln gärna får förenkla innan de ger sig på cash.
/S
 
Redigerat:
Jo, det är sant att den psykologiska faktorn med fysiska pengar är mycket mer konkret. Man SER när pengarna är slut.

Ett barn med två tior inser lätt att om man köper nåt för ena tian så har man bara en kvar sen.
 
steve5432 skrev:
Lite oroväckande att de tror att kontanter är försvunna om 5 år:

Likaså blir det som jag tidigare nämnde i min värld svårare att förklara för barn vad pengar är och hur det fungerar när det blir så pass abstrakt som "digitala" pengar och man betalar med ett plastkort. Någon som har erfarenhet av detta och börjar lära barn att ta hand om sin veckopeng med enbart ett visakort? Eller finns det enklare lösningar idag för en 5-åring som ska handla godis för 10 kronor än att ta upp ett visakort och slå in en pin-kod? Att lämna över en näve mynt förstår vem som helst som kan räkna till 20... och när mynten är borta så är de borta.
/S
Livet blir mer och mer tråkigt när tangibla saker försvinner i den digitala världen: pengar, böcker, tidningar, klockor, upplevelser, samtal. Men det ska ju vara så jättemodernt hela tiden.
Snart finns det väl bara digitala sambor kvar.
 
Undrar hur man resonerade i slutet av 1600-tal när man kunde lämna in de stora kopparplåtarna som vägde kilon och bara få ett papper istället, vilket påstås vara ursprunget till dagens sedlar.
Och de unga har redan börjat använda "digitala pengar" i sina spel där man köper och handlar med olika saker i den digitala världen. Det är nog bara vi "gamla uvar" som utifrån våra referenser hur vi använde pengar som små kanske ser problem som inte dagens ungdomar ens är medvetna om. ;) Och de hanterar "kontant" betalning via t.ex. Swish.
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
C
Vad som irriterar mig är att banker och storföretag för register över exakt vem som köper vad, vid vilken tidpunkt och i vilken butik, mot ens vilja och allt oftare utan att man i praktiken har något val då allt fler endast accepterar kort. Dessutom får konsumenten stå för kostnaderna för denna registrering. Vi har inte sett så stora konsekvenser av detta ännu, men potentialen för oönskade konsekvenser är astronomisk. Något som väldigt många inte verkar inse.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bankerna har inget register över vad du köper, banken får bara veta var du handlade och beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.