V vedklyv skrev:
Nu har jag konsulterat mina SAAB-biblar. Vi hade rätt både du och jag. Pumparna fanns i tre utföranden. Utförande 1, hade skovelhjulet monterad på en cylindrisk axel och låstes med en 1/4 tums vänstergängad skruv. Utförande 2 hade skovelhjulet monterat på en konisk axelände och låstes med vänstergängad mutter. I utförande 3 var skovelhjulet pressat på axeln utan mutter, gängan var endast för montering och demontering. I utf. 2 och 3 fick man inte använda slagverktyg för demontering. Så nu vet vi det.
Utf 2 och 3 är de jag varit i kontakt med. Axeln är spröd som glas. Tror jag fortfarande har en liggande nånstans.
 
Nu när vi ändå ondgör oss över gamla bilar, är det någon som vet hur man demonterar ratten på en S80 - 99 - a. Det är nämligen så att instrumentbrädans varningslampor lyser som ett bättre nyårsfyrverkeri. Råkade nämligen besikta och fick bakstöt på krockkudden. Frågade lite försiktigt på Skobes i Vetlanda vad felet kunde tänkas vara. Lämna in så felsöker vi för 4-tusen. Det finns väl ingen vettig människa som betalar 4 tusen för en bil som man gett 5 tusen för. Då kör man hellre in den till stan och placerar den på något strategiskt ställe, med nycklarna i, och där busar kan tänkas passera, och hoppas på att någon vänlig buse förbarmar sig över sophögen. Sedan går man till fots till "Ärlige Erlands" bättre begagnade bilar och köper en ny med RH-garanti.
 
Redigerat:
R
V vedklyv skrev:
Nu när vi ändå ondgör oss över gamla bilar, är det någon som vet hur man demonterar ratten på en S80 - 99 - a. Det är nämligen så att instrumentbrädans varningslampor lyser som ett bättre nyårsfyrverkeri. Råkade nämligen besikta och fick bakstöt på krockkudden. Frågade lite försiktigt på Skobes i Vetlanda vad felet kunde tänkas vara. Lämna in så felsöker vi för 4-tusen. Det finns väl ingen vettig människa som betalar 4 tusen för en bil som man gett 5 tusen för. Då kör man hellre in den till stan och placerar den på något strategiskt ställe, med nycklarna i, och där busar kan tänkas passera, och hoppas på att någon vänlig buse förbarmar sig över sophögen. Sedan går man till fots till "Ärlige Erlands" bättre begagnade bilar och köper en ny med RH-garanti.
Googla.
Jag var tvungen att nolla felkoder med mitt canbuss verktyg när jag hade v70, pga av att jag hade kopplat ur batteriet.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=109184
 
R RapidSledge skrev:
Googla.
Jag var tvungen att nolla felkoder med mitt canbuss verktyg när jag hade v70, pga av att jag hade kopplat ur batteriet.

[länk]
Att nolla felkoden hjälper för stunden, men den återkommer, ibland genast, men kan ta upp till 14 dagar innan den återkommer. Tycker själv det tyder på glappkontakt någonstans. Det finns många kontakter på vägen till kontrollenheten. När jag kontaktade Skobes tänkte jag att dom kunde tala om var kontaktstyckena fanns. Men icke. Dom borde ha varit med om de här felen tidigare. V 70 och S 80 är ju ungefär samma skräp innanför plåten.
 
Redigerat:
V vedklyv skrev:
Mja, jag vet inte det jag. V4 motorerna satt ursprungligen i Ford Taunus 12 M och 17 M. För att de inte skulle vibrera så mycket stoppade man i en balansaxel i bredd med vevaxeln och som drevs av denna via ett fiberdrev. Vevaxeln hade ingen remskiva i framändan, remskivan satt på balansaxeln och snurrade moturs. Det hände allt som oftast att drevet blev befriat från kuggar. Sedan hade man en plåtfläkt innanför kylaren. På min första V 4 gick ett blad av och skar av övre kylarslangen och slog hål i motorhuven. De första 99-orna, hade Engelskmotorn från Triumph. Det ryktades att det var en ituskuren V-8 från Rover. Om det stämde vet jag ej. Men det fanns 1 (en enda) vänstergängad skruv i motorn och den satt i vattenpumpen som var vertikalt monterad i motorblocket. Alla andra var givetvis tumgängade.Och när pumpen började läcka rann vattnet ner i motorn. Topplocksbultarna var ett äventyr för sig. Det var pinnbultar med muttrar ovanpå topplocket. Ena raden var vinkelräta mot topplocksplanet medan andra raden vinklade 10-15 grader mot topplocksplanet, så när man tagit bort muttrarna kunde man inte lyfta locket rakt upp utan man måste gänga ut den raden först. Anledningen till att man måste göra den här "gymnastiken" var att packningen hade för smal tätningsyta mellan förbränningsrummet och vattenkanalerna. Jag kan berätta mer om 93-or och 96-or med och utan tvåtaktsmotor. 99-or och 900-or, combi-cupe och EMS, men inte senare.
Saab V4 har INTE den tyska V4’an, den har den franska V4’an som kallas Cologne V4, och denna är mycket bättre än den tyska diton.

Vi har kört en del franskt, vi har ägt precis alla landsmän till bilar, tyska, Franska, svenska, japs, Korea, åker hellre Franskt än tyskt! Fransmän kan bygga komfort, men börjar bli mer tyska i komforten, tyvärr, hårda stolar och stötig, nä Ush.

Vissa japaner har oljefilter upp och ned på motorn, så detta töms, smart, är det inte så på Fransjäger med?

Tyskarna ligger i botten med störst andel motorskador..
 
Redigerat:
H Husqvarna220Ac skrev:
Saab V4 har INTE den tyska V4’an, den har den franska V4’an som kallas Cologne V4, och denna är mycket bättre än den tyska diton.

Vi har kört en del franskt, vi har ägt precis alla landsmän till bilar, tyska, Franska, svenska, japs, Korea, åker hellre Franskt än tyskt! Fransmän kan bygga komfort, men börjar bli mer tyska i komforten, tyvärr, hårda stolar och stötig, nä Ush.

Vissa japaner har oljefilter upp och ned på motorn, så detta töms, smart, är det inte så på Fransjäger med?

Tyskarna ligger i botten med störst andel motorskador..
Jo jag vet att det skilde på Taunusmotorn och den som satt i SAAB-en. Bl.a. var sumparna olika. Men varifrån SAAB fick sina motorer vet jag inte. Det var också olika färg på ventilkåporna.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
åker hellre Franskt än tyskt! Fransmän kan bygga komfort, men börjar bli mer tyska i komforten, tyvärr, hårda stolar och stötig, nä Ush
Helt rätt.
Men detta med fransk V4 köper jag inte riktigt. Till vilken bil skulle man ha byggt denna V4 i Frankrike? Cologne är ju inget annat än den tyska staden Köln där Ford hade sin Fabrik.
Se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine
 
V vedklyv skrev:
Jo jag vet att det skilde på Taunusmotorn och den som satt i SAAB-en. Bl.a. var sumparna olika. Men varifrån SAAB fick sina motorer vet jag inte. Det var också olika färg på ventilkåporna.
Det kallas för Colonge V4, och är inte samma som den som satt i Ford..

Har bara hört att den är Fransk, utan att tänkt mer på det..
 
Det finns, mycket rikigt, två famlijer Ford v-motorer från 60-talet, sexor och fyror. Detaljerna har jag inte i huvudet.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns, mycket rikigt, två famlijer Ford v-motorer från 60-talet, sexor och fyror. Detaljerna har jag inte i huvudet.
Har själv en fin V4 i garaget, med Amerikafront och fotbollsfälgar och Saab sportratt, men svårt att bygga en roligare motor till dessa, inte som en gammal B18/20, korsinsug till Saaben kostar nya över 30000:- och tillkommer luftburkar för 12000:-, samt förgasarna, blir otroligt dyr motor! Tänkte att det måste finns mycket i England till Ford, men är inte samma maskiner, tyvärr.

https://www.alundamotor.com/forgasaretillbehor/korsinsug-v4k

https://www.alundamotor.com/forgasaretillbehor/luftburkarfilter-sp22401
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt.
Men detta med fransk V4 köper jag inte riktigt. Till vilken bil skulle man ha byggt denna V4 i Frankrike? Cologne är ju inget annat än den tyska staden Köln där Ford hade sin Fabrik.
Se här:
[länk]
Mycket intressant läsning du länkade till.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Har själv en fin V4 i garaget, med Amerikafront och fotbollsfälgar och Saab sportratt, men svårt att bygga en roligare motor till dessa, inte som en gammal B18/20, korsinsug till Saaben kostar nya över 30000:- och tillkommer luftburkar för 12000:-, samt förgasarna, blir otroligt dyr motor! Tänkte att det måste finns mycket i England till Ford, men är inte samma maskiner, tyvärr.

[länk]

[länk]
Behöver du kromade navkapslar?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Behöver du kromade navkapslar?
Har orginal plåtfälgarna kvar med kapslar, söker vinterhjul för att åka vinterrally nästa helg, annars blir det sommarhjul..
 
Jag har kört Fordar med både V4 och V6. Motorerna såg ganska lika ut. Ford Taunus med V6-motor och modifierad front, troligen delar från en SAAB 92.
Här finns min Taunus med V6 och lätt modierad front (delar från en slaktad SAAB 92 tror jag) sedan bilprovningen dömde ut mina Fordreflektorer.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.