Fotografen Fotografen skrev:
Hur många gånger byter du filter i en bil som lever 8 år / 13 000 mil mot 18 år / 40 000 mil?
Dyrare bilar blir äldre och körs mer, alternativt; folk som behåller bilen länge/kör mycket köper en dyrare bil.
Så om jag hade köpt en Mercedes CLA eller Infiniti Q30 för 3-4 gånger så mycket pengar hade oljefiltret suttit någon annan stans? Trots att det är samma motor gjord i samma fabrik?
 
Man hade jobbat med installationen av motorn för att göra servicen enklare. Man behöver ju inte ha använt samma filterhållare heller.
 
På min Saab har någon smart person valt att montera yttre atmosfärstrycksgivaren ovanför oljefiltret, det går förhållandevis lätt att byta filter ändå, men liten risk att man har sönder den (gissa vad som hände mig ;))
Men... Varför i hela friden väljer man att placera den där av alla ställen i motorrummet?! :thinking::cry::mad:
 
E
Risken är att man låter rasistisk el generaliserande... men JA, Fransmännen är krångliga och gör krångliga lösningar. Har under flera år jobbat med fransmän samt ägt franska bilar så jag vet.
Tyvärr kommer msn ej heller kunna köpa Opel i framtiden då de kommer ha en massa franskt i sig ☹️
 
Jag har och haft en del franska bilar och älskar dom, iaf om de är byggda innan 2000. Visst finns en del säregna lösningar men det tycker jag är charmigt. Förutom oljefiltret såklart.
 
Har en Volvo V50 med 1,6 liters dieselmotor från Citroen, håller med om fransk ingenjörskonst är lite eljest.
Man måste lossa ett rör för att få loss filtret, krockar BARA en millimeter.
Sedan en massa kåpor på över och undersida som måste bort.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
fransk ingenjörskonst är lite eljes
Eiffeltornet, bilar för >100 år sedan, gashydraulisk fjädring, Suez-kanalen, Concorde, Ariane-raketen. Visst är dom taffliga, fransmännen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Eiffeltornet, bilar för >100 år sedan, gashydraulisk fjädring, Suez-kanalen, Concorde, Ariane-raketen. Visst är dom taffliga, fransmännen.
Det var väl ingen som sagt att de är taffliga.
Bara att de har lite udda o ibland märkliga lösningar. Och även vissa sämre förvisso, men det har väl alla.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nåja, vi hade ju Saab...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja, vi hade ju Saab...
Och 349 riksdagshen's
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja, vi hade ju Saab...
... som när de behövde en riktig motor köpte tyska V4 från Ford. Och senare hade dom väl britiska motorer in andra modeller. Skulle inte förvåna mig om dessa hölls ihop av vänstergängade tumskruv.
 
R
Fransk teknik
Modell av en guillotine, en historisk avrättningsanordning, konstruerad med trä och metall.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Felet står ju tryckt på plastkåpan :) Har haft två Renault i jobbet, samt ett ex som hade en Renault Megane.
Alla var skit. Bilarna alltså, exet var helt ok :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag sa ju, bilar innan 2000.
 
R RapidSledge skrev:
Fransk teknik
[bild]
Utvecklades av en läkare och ansågs som mycket humanare än alternativen som hängning eller bål eller halshuggning med svärd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.