T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kört Fordar med både V4 och V6. Motorerna såg ganska lika ut. [bild]
Här finns min Taunus med V6 och lätt modierad front (delar från en slaktad SAAB 92 tror jag) sedan bilprovningen dömde ut mina Fordreflektorer.
SAAB 92 var en tvåcylindrig 2-taktare, med liten bakruta och bakvända dörrar, bagagerummet var åtkomligt inifrån. Motorn tror jag dom norpade från DKW, den satt dessutom på tvären. Kan knappast ha varit många delar som tagits från denna.
 
eller en 93, det vet jag inte så mycket om. Jag tog egentligen bara gallret.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
eller en 93, det vet jag inte så mycket om. Jag tog egentligen bara gallret.
Det kan inte ha varit mer än strålkastarna som passat.
 
Fairlane
useless useless skrev:
3) Varför är nedre änden av oljestickan samma färg som ny olja? Det underlättar ju inte direkt när man ska kolla nivån...
[bild]
Samma fenomen har jag sett på mitt ex VW Golf. Alternativt brukar man ha en svart klump som är omöjlig att begripa, eller helt enkelt bara en svart sticka som gör det svårt att kolla oljan när det inte är helt ny.
Hade man gjort den röd så hade den funkat hela tiden... Allra helst nöjt sig med att göra den röd mellan min och max, men det kostar väl för mycket,
 
Stickan på min ng9-3 har fina gropar för att fånga oljan mellan min och max, så man ser hur mycket man har. De glömde dock att tänka på ifall man är utanför detta intervall, då är väldigt svårt att se.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Tror inte det är så mycket nationaliteten — alla lånar ju av varandra numera — utan penningplockandet. Om det i någon ände blir ett öre billigare att sätta oljefiltret mitt i motorn så nog 17 gör man det; konsumenten är bara ett nödvändigt ont och ordet ”lättmekad” säljer inga bilar.
Sen finns det ju en åkomma bland ingenjörer att göra lösningar för att impa på andra ingenjörer, men det är sannerligen inte begränsat till något särskilt land. Den Saab 900 vi hade för många år sen t ex — man kunde inte byta fläktrem på den (om ni minns när fläktremmarna var separata) utan att demontera motorn, för de hade vänt hela motorn bak och fram. Och Volvo och deras slumpmässiga val av bromsar ska vi inte tala om. Fords s k ”snabbkopplingar” på olika slangar som bara fastnar i varandra så man inte kan demontera dem, och som kräver specialverktyg i vilket fall. Osv osv osv osv.
När du pratar om att byta fläktrem på SAAB 900, pratar du i nattmössan. Både 99-an och 900 dran hade elfläkt. Visserligen så var motorn bakvänd men det fanns tillräckligt med plats. Då var det trängre på 99-an. Men om man var i behov att byta kamkedja, då måste motorn ur. Det var likadant på både 99-an och 900 dran.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Jag har för mig det var trångt att få ur generatorn på 99, fick man inte tjyvbocka fästet?
Jag har även stökat med kamkedjan på en av de två 99 : or jag ägt, har för mig det var mellanaxeln som drev bla vattenpumpen som byttes, tillsammans med vattenpumpen pga paj kuggväxel. Motor+växellåda är ur på 45 min.
 
Redigerat:
V vedklyv skrev:
Det kan inte ha varit mer än strålkastarna som passat.
Det var inget som passade, minst strålkastarna. Dom var ju orunda på Forden. Nej, det var plåtsax som gällde. Strålkastarna och positionsljus köpte man på den tiden på välsorterade bensinmackar.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har för mig det var trångt att få ur generatorn på 99, fick man inte tjyvbocka fästet?
Jag har även stökat med kamkedjan på en av de två 99:surprised:r jag ägt, har för mig det var mellanaxeln som drev bla vattenpumpen som byttes, tillsammans med vattenpumpen pga paj kuggväxel. Motor+växellåda är ur på 45 min.
Det stämmer. Skulle man byta vattenpump måste man ta bort generatorn först, generatorfästet hade en bult gemensam med vattenpumpen. Dessutom var en fästbult istoppad bakifrån och framåt och den var så lång att den tog i torpedväggen. Detta löstes med ett hål i väggen.
 
V vedklyv skrev:
När du pratar om att byta fläktrem på SAAB 900, pratar du i nattmössan. Både 99-an och 900 dran hade elfläkt. Visserligen så var motorn bakvänd men det fanns tillräckligt med plats. Då var det trängre på 99-an. Men om man var i behov att byta kamkedja, då måste motorn ur. Det var likadant på både 99-an och 900 dran.
Generatorremen dårå... ;) Kan försvara mig med att det var ett kvartssekel sen.
 
Bytte koppling på en Peugeot 605 i början på 90 talet, efter det bestämde jag mig för att aldrig ta in en fransk bil i min verkstad.
Utökade detta med Ford, där var inte problemet att bilarna var byggda bak o fram, utan att det inte fanns nån ände på alla fel.
Lite senare även VW när dom lanserade en fransk Ford, Passat 97-
Lite skämtsamt sa jag att bilar på F inte kom in i min verkstad, Ford, Frankrike och Folkvagn.
 
  • Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bytte koppling på en Peugeot 605 i början på 90 talet, efter det bestämde jag mig för att aldrig ta in en fransk bil i min verkstad.
Utökade detta med Ford, där var inte problemet att bilarna var byggda bak o fram, utan att det inte fanns nån ände på alla fel.
Lite senare även VW när dom lanserade en fransk Ford, Passat 97-
Lite skämtsamt sa jag att bilar på F inte kom in i min verkstad, Ford, Frankrike och Folkvagn.
Eller som en bilmeck jag kände uttryckte det. - Fransmän skall inte bygga bilar. De skall bara göra två saker, trampa vin och suga...
 
V vedklyv skrev:
e första 99-orna, hade Engelskmotorn från Triumph. Det ryktades att det var en ituskuren V-8 från Rover.
Det var faktiskt en ituskuren Triumph V8 som satt i Triumph Stag. Den V8'an hade kylproblem och då löste man det på klassiskt engelskt sätt genom att sätta in en mindre kylare...
 
V vedklyv skrev:
SAAB 92 var en tvåcylindrig 2-taktare, med liten bakruta och bakvända dörrar, bagagerummet var åtkomligt inifrån.
På B-modellen så var det vanlig baklucka.
Hade en 92B deluxe från 56, "värme"paket och manuellt veckour som man inte orkade dra upp.
 
på tal om V4... en som var chef där jag jobbade för snart 20 år sen berättade på nån fikarast en historia om sin far som (om jag minns historien rätt) låtsades vara fågelskådare vid gardasjön men i själva verket provade ut V4an (tror jag det var), har läst om detta senare också... det roliga var att nån granne därnere hade tyckt synd om den svenske fågelskådaren, hela semestern gick åt till att meka med de där värdelösa saab-bilarna så han kan inte hunnit skåda mycket fågel... :D samma gubbe som berättades om (altså pappan) hade även tagit med en stjärnmotor till personalmatsalen (detta är inte såååå många år sen) - tyvärr missade jag uppstarten av motorn...

Nåväl. Även jag har haft en saab med vattenpump som drevs av en axel ned i motorn och observerat att plötsligt oljenivån var väldigt hög och med en konstig lukt och färg... Har nog förresten haft två såna saabar, men bara en gick pumpen sönder på... :)

Min bror hade en Peugot 504 diesel (tror jag det var) när jag var liten, den gick inte att byta fläktrem på, iallafall kunde varken brorsan eller lokala verkstan göra det. Franska bilar, framförallt citroen, är ju roliga... men alfa eller någon fransk bil skulle jag helst inte vilja äga... jag skulle sagt samma om saab om jag inte ägt massor av saabar... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.