Det är bra med franska -bil-bashing, då sjunker dem i värde på beg-bilmarkanden. Jag har haft min C5 nu i 15 år och aldrig haft några större problem. Bekvämt och billig åkande. Hade jag plats hade jag köpt 10 sådana nu så att dom räckte livet ut.
En V4-anekdot: tidigt 70-tal en tysk Autobahn-P-plats. En Saab V4 står där (vet ej om dom såldes i Tyskland öht). En skolklass går förbi och undrar om bilen. En pojke säger: ju, dom görs i Östtyskland.

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
på tal om V4... en som var chef där jag jobbade för snart 20 år sen berättade på nån fikarast en historia om sin far som (om jag minns historien rätt) låtsades vara fågelskådare vid gardasjön men i själva verket provade ut V4an (tror jag det var), har läst om detta senare också... det roliga var att nån granne därnere hade tyckt synd om den svenske fågelskådaren, hela semestern gick åt till att meka med de där värdelösa saab-bilarna så han kan inte hunnit skåda mycket fågel... :D samma gubbe som berättades om (altså pappan) hade även tagit med en stjärnmotor till personalmatsalen (detta är inte såååå många år sen) - tyvärr missade jag uppstarten av motorn...

Nåväl. Även jag har haft en saab med vattenpump som drevs av en axel ned i motorn och observerat att plötsligt oljenivån var väldigt hög och med en konstig lukt och färg... Har nog förresten haft två såna saabar, men bara en gick pumpen sönder på... :)

Min bror hade en Peugot 504 diesel (tror jag det var) när jag var liten, den gick inte att byta fläktrem på, iallafall kunde varken brorsan eller lokala verkstan göra det. Franska bilar, framförallt citroen, är ju roliga... men alfa eller någon fransk bil skulle jag helst inte vilja äga... jag skulle sagt samma om saab om jag inte ägt massor av saabar... ;)
Nån tidig, typ 60 tals Peugeot motor hade en fläktrem som var vinklad 90 grader runt hörnet på motorn.
Varför spåras det in på SAAB hela tiden ?? Dom har gjort mycket korkat, men är inte franskt.

R
J JohanLun skrev:
på tal om V4... en som var chef där jag jobbade för snart 20 år sen berättade på nån fikarast en historia om sin far som (om jag minns historien rätt) låtsades vara fågelskådare vid gardasjön men i själva verket provade ut V4an (tror jag det var), har läst om detta senare också... det roliga var att nån granne därnere hade tyckt synd om den svenske fågelskådaren, hela semestern gick åt till att meka med de där värdelösa saab-bilarna så han kan inte hunnit skåda mycket fågel... :D samma gubbe som berättades om (altså pappan) hade även tagit med en stjärnmotor till personalmatsalen (detta är inte såååå många år sen) - tyvärr missade jag uppstarten av motorn...

Nåväl. Även jag har haft en saab med vattenpump som drevs av en axel ned i motorn och observerat att plötsligt oljenivån var väldigt hög och med en konstig lukt och färg... Har nog förresten haft två såna saabar, men bara en gick pumpen sönder på... :)

Min bror hade en Peugot 504 diesel (tror jag det var) när jag var liten, den gick inte att byta fläktrem på, iallafall kunde varken brorsan eller lokala verkstan göra det. Franska bilar, framförallt citroen, är ju roliga... men alfa eller någon fransk bil skulle jag helst inte vilja äga... jag skulle sagt samma om saab om jag inte ägt massor av saabar... ;)
Tja, volvo hade ju en bensinpump på 245 osv. som kunde fylla hela motorn med bensin.
Det kallar jag motortvätt.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varför spåras det in på SAAB hela tiden ?? Dom har gjort mycket korkat, men är inte franskt.
När det gäller udda/dåliga lösningar så är dom väl i samma division? När det gäller konstruktioner som kräver specialverktyg och/eller en ovanligt välfylld verktygslåda så är dom väl i en helt egen liga?

De 'nya' Saab 900'orna hade väl också en rem som var vinklad runt motorn?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

J JohanLun skrev:

Du nämner lite i förbigående, en stjärnmotor, Kan det ha varit den som var monterad i SAAB-Scandia, ett mindre flygplan som liknade DC-3-an. Med skillnad att Scandian hade noshjul. Den kan inte ha varit lätt att släpa in i matsalen.

useless useless skrev:
När det gäller udda/dåliga lösningar så är dom väl i samma division? När det gäller konstruktioner som kräver specialverktyg och/eller en ovanligt välfylld verktygslåda så är dom väl i en helt egen liga?

De 'nya' Saab 900'orna hade väl också en rem som var vinklad runt motorn?
Det finns trädgårdstraktorer med klippaggregat som också har sinnrikt konstruerade remöverföringar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Du nämner lite i förbigående, en stjärnmotor, Kan det ha varit den som var monterad i SAAB-Scandia, ett mindre flygplan som liknade DC-3-an. Med skillnad att Scandian hade noshjul. Den kan inte ha varit lätt att släpa in i matsalen.
Det var inte Per Gillibrand? Han hade en massa olika modellmotorer han brukade visa upp. Per var Saabs motorguru no1.

R Robert-san01 skrev:
Det var inte Per Gillibrand? Han hade en massa olika modellmotorer han brukade visa upp. Per var Saabs motorguru no1.
Fråga inte mig, det var JohanLun som först nämnde stjärnmotorn i inlägg 75.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Det stämmer, den hela motorn, v-åttan, satt i Triumph Stag.
[bild]

[bild]
[bild]
Den är ursprungligen en Chevrolet smallblock

hsd
useless useless skrev:
1) Varför har man satt oljefiltret där?

Någon som ser det (Ja, man brukar inte se oljefiltret från det här hållet. Men det här är ingen vanlig motor) ?
[bild]

[bild]

Förutom att det är trångt så in i h* så är öppningen neråt så det rinner alltid ut en dl olja på motorn.
Det beror på att motorpaketet byggs så kompakt som möjligt

hsd
useless useless skrev:
2) Varför har man gjort hålet för oljestickan så smalt att det tar 10 minuter att hälla i 4 liter olja?
[video]
Du ska lämna in bilen för oljebytet, bilverkstad har ett smalt påfyllningsrör och slipper Ditt problem

hsd hsd skrev:
Det beror på att motorpaketet byggs så kompakt som möjligt
Ja, och att man vill ha filtret nära pumpen.

Isakare Isakare skrev:
Nån tidig, typ 60 tals Peugeot motor
Det var Peugeot 204/304.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det var Peugeot 204/304.
Misstänkte nått sånt, jag har bara sett en lös motor på grannen tomt.

Som när Citroën ägde Maserari.
Citroën till Maseratis motoringenjörer: - Varför kan ni inte bygga motorer som inte överhettar?
Maserati: - Varför kan ni inte bygga ordentliga kylare?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.