219 922 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Renoverare
· Borlange
· 97 inlägg
Jag måttbeställde från Malungs presseningsfabrik
Vad jag kan hitta så använder dom delar från knott men som jag förstår det innebär det inte att dom har 5x112 för den sakens skull då det verkar som att ifor också använder delar från knott och dom har ju sitt eget mått på bultcirkeln.Tokslut skrev:
Mini-GAAH.
Planerar att byta släpvagn, från entreprenadsläp till ett skåp. Hittar ett men konstaterar att det har reggats med 600kg lägre totalvikt från början, än vad modellen normalt har (och har axlar för och påskjut för).
Kontaktar ÅF som bekräftar det jag trodde - för att få omregga vagnen med rätt totalvikt måste delar bytas ut och typiskt brukar man då byta kopplingsannordning/påskjut till något kraftigare. Så trots att det som sitter där räcker för vikten så måste man sätta dit något annat, lite kraftigare. Totalt blir det en kostnad på cirka 15kkr (kanske 10 om man jagar priser). Snacka om att man förstörde värdet på släpet när man reggade med lägre totalvikt. Iaf på andrahandsmarknaden och med mig som spekulant.
Brukar någon annan, mindre, åtgärd vara tillåten för omreggning?
Planerar att byta släpvagn, från entreprenadsläp till ett skåp. Hittar ett men konstaterar att det har reggats med 600kg lägre totalvikt från början, än vad modellen normalt har (och har axlar för och påskjut för).
Kontaktar ÅF som bekräftar det jag trodde - för att få omregga vagnen med rätt totalvikt måste delar bytas ut och typiskt brukar man då byta kopplingsannordning/påskjut till något kraftigare. Så trots att det som sitter där räcker för vikten så måste man sätta dit något annat, lite kraftigare. Totalt blir det en kostnad på cirka 15kkr (kanske 10 om man jagar priser). Snacka om att man förstörde värdet på släpet när man reggade med lägre totalvikt. Iaf på andrahandsmarknaden och med mig som spekulant.
Brukar någon annan, mindre, åtgärd vara tillåten för omreggning?
Jag trodde det räckte med ett intyg från tillverkaren att det är samma prylar som i vagnar med högre totalvikt?
E kompis reggade upp ett begagnat hyrsläp som var nedtypat till 1000 kg. Och vad jag minns behövdes inget bytas.
E kompis reggade upp ett begagnat hyrsläp som var nedtypat till 1000 kg. Och vad jag minns behövdes inget bytas.
Jag hade problemet att min då nya bil var så tung att jag inte fick dra 1300 kg på B-kort och kollade med transportstyrelsen som hänvisade till bilbesiktningsfirmor för detaljer. Kollade med både Carspect och Bilprovningen och fick samma svar. Gör en åtgärd, t ex byta kopplingsanordning och ha ett intyg om att det håller från tillverkaren innan en ny registreringsbesiktning kan göras.MathiasS skrev:Mini-GAAH.
Planerar att byta släpvagn, från entreprenadsläp till ett skåp. Hittar ett men konstaterar att det har reggats med 600kg lägre totalvikt från början, än vad modellen normalt har (och har axlar för och påskjut för).
Kontaktar ÅF som bekräftar det jag trodde - för att få omregga vagnen med rätt totalvikt måste delar bytas ut och typiskt brukar man då byta kopplingsannordning/påskjut till något kraftigare. Så trots att det som sitter där räcker för vikten så måste man sätta dit något annat, lite kraftigare. Totalt blir det en kostnad på cirka 15kkr (kanske 10 om man jagar priser). Snacka om att man förstörde värdet på släpet när man reggade med lägre totalvikt. Iaf på andrahandsmarknaden och med mig som spekulant.
Brukar någon annan, mindre, åtgärd vara tillåten för omreggning?
Kollade med tillverkaren som sa att de kunde sälja draganordningen (ny handske) och ge mig ett intyg, men att någon var tvungen att räkna på det. Intyget kostade inget men beräkningen...
Summa, summarum var att draganordningen, beräkningen och registreringen skulle kosta i storleksordningen 5500 kr. För att sänka totalvikten... med 70 kg...
Byråkrati "at its finest".
De sa på Carspect att "tricket" att byta däck till någon annan klassning och sen göra omregistreringen gick att göra på släp som var äldre än 1996 eftersom det var någon lagändring det året men för nyare släp än så kunde man inte göra det (för en sänkning alltså, ökning skulle alltid ha krävt något intyg/beräkning).
Gissar att du inte kommer undan en liknande process för det tilltänkta släpet.
Det jag var lite förvånad över var att en myndighet inte kunde ge mig korrekt information och detaljer och att man behövde göra en sådan insats för en sänkning. Helt absurt!
Det slutade med att jag fick en "tvingande" anledning att ta det där BE-kortet som jag tänkt i många år. Kostade, inklusive teorikurs och körlektioner, ekipage på uppkörning, övningskörningstillstånd och teoriprov ca 1000 kronor mer än att regga om släpet.
Och allt bara för att någon inte orkar lägga till en liten bokstav på körkortetMathiasS skrev:Mini-GAAH.
Planerar att byta släpvagn, från entreprenadsläp till ett skåp. Hittar ett men konstaterar att det har reggats med 600kg lägre totalvikt från början, än vad modellen normalt har (och har axlar för och påskjut för).
Kontaktar ÅF som bekräftar det jag trodde - för att få omregga vagnen med rätt totalvikt måste delar bytas ut och typiskt brukar man då byta kopplingsannordning/påskjut till något kraftigare. Så trots att det som sitter där räcker för vikten så måste man sätta dit något annat, lite kraftigare. Totalt blir det en kostnad på cirka 15kkr (kanske 10 om man jagar priser). Snacka om att man förstörde värdet på släpet när man reggade med lägre totalvikt. Iaf på andrahandsmarknaden och med mig som spekulant.
Brukar någon annan, mindre, åtgärd vara tillåten för omreggning?
Redigerat:
Min vagn jag köpte är egentligen en 1300 vagn men dom satte dit en förstärkt balk och en 1500 kilos axel istället så besiktbesikning som dom gjorde gick det på 7000+ moms för den extra ombyggnaden så nu är det en 1500 kg vagn istället.
Redigerat:
Funderar på att köpa mig ett nugentsläp och har nya däck+fälg på befintliga så undrar om man kan flytta med det eller om man måste skaffa en ny uppsättning till då det bara följer med sommardäck till nugentsläpet och i halvdåligt skick.ullet skrev:
Är en bit iväg så är lite långt att köra om det inte blir affär.
Jag har en 1300 vagn som är nertypad till 750 ☹️
Den är äldre än 12år så då finns inga papper kvar så höja går inte.
Kanppt så skotern blir laglig på släpet, två blir det iaf inte... Tur det är kåpa så syns det inte direkt att det är överlast iaf
Den är äldre än 12år så då finns inga papper kvar så höja går inte.
Kanppt så skotern blir laglig på släpet, två blir det iaf inte... Tur det är kåpa så syns det inte direkt att det är överlast iaf