220 166 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Har lärt mig på nytt hur man sätter fast ett släp, kan numera backa in kulan på sidled med nån cm fel, på längden backar jag in den i kofångaren och kör fram ca 7 cm, därefter är det bara veva upp hjulet. Kör hästfinka och på stallbacken lär man sig snabbt, måste gå fort och med precision.
Backar du in i kofångaren saknar du precisionV Ville_Vessla skrev:
Tror knappt nån har precision på 2-3 cm utan att gå ut flera gånger och kolla. Lärde mig av en mästare som alltid gör så efter att jag blivit en smula impad av hastigheten han kopplar släp. Sen att dagens bilar inte gillar det, jag har inte direkt en ny bil, en subaru med mjukplast bak. Inga synliga skador trots 50 gånger backat in i släp men det är ju inte direkt så jag bryr mig om hur bilen ser ut.
Att backa till det tar i är ju helt uteslutet.......då har man ju gett upp helt.
När jag inte har en backkamera tillgänglig så gör jag på ett av två sätt:
1. Ställer en sopkvast lutad mot kulhandsken, det ger mig en referens och jag ser om den rör sig.
2. Jag använder den Puller Piccolo jag har monterad på släpet. Funkar även på släp som är lastade och väger 3000kg på en uppfart med packad bergkross
https://stilab.se/kopplingsvinsch-puller-u-12.html
När jag inte har en backkamera tillgänglig så gör jag på ett av två sätt:
1. Ställer en sopkvast lutad mot kulhandsken, det ger mig en referens och jag ser om den rör sig.
2. Jag använder den Puller Piccolo jag har monterad på släpet. Funkar även på släp som är lastade och väger 3000kg på en uppfart med packad bergkross
https://stilab.se/kopplingsvinsch-puller-u-12.html
Varför? Det går ju snabbast. Backkamera, grejer på släpet som kan manövrera det osv.. eller medhjälpare har jag sällan tillgång till. Dubbelaxlat släp som väger 800kg tomt sliter man inte runt i en handvändning några cm på sin höjd när det står på en lutning med klossar runt hjulen.MathiasS skrev:
Ja, man gör ju som man vill med sin egna bil. Men att backa tills kofångaren tar emot är inget alternativ för mig. Nu mera har bilen backkamera och med den är det inga problem att placera bilen med centimeterprecision. Innan backkameran så kom man tillräckligt nära efter lite backövning så att det endast bara var att dra släpet några centimeter i sidled efter att man i några fall har behövt gå ut och titta hur nära man var/är.V Ville_Vessla skrev:Tror knappt nån har precision på 2-3 cm utan att gå ut flera gånger och kolla. Lärde mig av en mästare som alltid gör så efter att jag blivit en smula impad av hastigheten han kopplar släp. Sen att dagens bilar inte gillar det, jag har inte direkt en ny bil, en subaru med mjukplast bak. Inga synliga skador trots 50 gånger backat in i släp men det är ju inte direkt så jag bryr mig om hur bilen ser ut.
Kör man på med kofångaren, då har man inte övat tillräckligt
Vi kan glömma backkameran, den existerar inte. Självklart är det övning som gäller, vilket nu sker 4-5 gånger i veckan och jag blir bättre, men det går ändå fortare att backa in i kofångaren än att gå ut och se att det fattas nån cm och göra om.R roli skrev:Ja, man gör ju som man vill med sin egna bil. Men att backa tills kofångaren tar emot är inget alternativ för mig. Nu mera har bilen backkamera och med den är det inga problem att placera bilen med centimeterprecision. Innan backkameran så kom man tillräckligt nära efter lite backövning så att det endast bara var att dra släpet några centimeter i sidled efter att man i några fall har behövt gå ut och titta hur nära man var/är.
Kör man på med kofångaren, då har man inte övat tillräckligt
Fattas det bara nån centimeter så är det bara att koppla på.V Ville_Vessla skrev: