Har lärt mig på nytt hur man sätter fast ett släp, kan numera backa in kulan på sidled med nån cm fel, på längden backar jag in den i kofångaren och kör fram ca 7 cm, därefter är det bara veva upp hjulet. Kör hästfinka och på stallbacken lär man sig snabbt, måste gå fort och med precision.
 
V Ville_Vessla skrev:
Har lärt mig på nytt hur man sätter fast ett släp, kan numera backa in kulan på sidled med nån cm fel, på längden backar jag in den i kofångaren och kör fram ca 7 cm, därefter är det bara veva upp hjulet. Kör hästfinka och på stallbacken lär man sig snabbt, måste gå fort och med precision.
Backar du in i kofångaren saknar du precision;)
 
Dagens bilar med plastkofångare brukar inte ”tycka om” att man backar in släpet i kofångaren....
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tror knappt nån har precision på 2-3 cm utan att gå ut flera gånger och kolla. Lärde mig av en mästare som alltid gör så efter att jag blivit en smula impad av hastigheten han kopplar släp. Sen att dagens bilar inte gillar det, jag har inte direkt en ny bil, en subaru med mjukplast bak. Inga synliga skador trots 50 gånger backat in i släp men det är ju inte direkt så jag bryr mig om hur bilen ser ut.
 
Jag ställer mig bak och frun backar, det har vi lärt oss att går bäst och snabbast.
Brukar ha dörren öppen och ta sikte på en sten eller liknande på backen, då kan man backa några cm utan problem
 
Att backa till det tar i är ju helt uteslutet.......då har man ju gett upp helt.

När jag inte har en backkamera tillgänglig så gör jag på ett av två sätt:

1. Ställer en sopkvast lutad mot kulhandsken, det ger mig en referens och jag ser om den rör sig.
2. Jag använder den Puller Piccolo jag har monterad på släpet. Funkar även på släp som är lastade och väger 3000kg på en uppfart med packad bergkross

https://stilab.se/kopplingsvinsch-puller-u-12.html
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att backa till det tar i är ju helt uteslutet.......då har man ju gett upp helt.
Varför? Det går ju snabbast. Backkamera, grejer på släpet som kan manövrera det osv.. eller medhjälpare har jag sällan tillgång till. Dubbelaxlat släp som väger 800kg tomt sliter man inte runt i en handvändning några cm på sin höjd när det står på en lutning med klossar runt hjulen.
 
V Ville_Vessla skrev:
Tror knappt nån har precision på 2-3 cm utan att gå ut flera gånger och kolla. Lärde mig av en mästare som alltid gör så efter att jag blivit en smula impad av hastigheten han kopplar släp. Sen att dagens bilar inte gillar det, jag har inte direkt en ny bil, en subaru med mjukplast bak. Inga synliga skador trots 50 gånger backat in i släp men det är ju inte direkt så jag bryr mig om hur bilen ser ut.
Ja, man gör ju som man vill med sin egna bil. Men att backa tills kofångaren tar emot är inget alternativ för mig. Nu mera har bilen backkamera och med den är det inga problem att placera bilen med centimeterprecision. Innan backkameran så kom man tillräckligt nära efter lite backövning så att det endast bara var att dra släpet några centimeter i sidled efter att man i några fall har behövt gå ut och titta hur nära man var/är.

Kör man på med kofångaren, då har man inte övat tillräckligt :thinking:;)
 
R roli skrev:
Ja, man gör ju som man vill med sin egna bil. Men att backa tills kofångaren tar emot är inget alternativ för mig. Nu mera har bilen backkamera och med den är det inga problem att placera bilen med centimeterprecision. Innan backkameran så kom man tillräckligt nära efter lite backövning så att det endast bara var att dra släpet några centimeter i sidled efter att man i några fall har behövt gå ut och titta hur nära man var/är.

Kör man på med kofångaren, då har man inte övat tillräckligt :thinking:;)
Vi kan glömma backkameran, den existerar inte. Självklart är det övning som gäller, vilket nu sker 4-5 gånger i veckan och jag blir bättre, men det går ändå fortare att backa in i kofångaren än att gå ut och se att det fattas nån cm och göra om.
 
V Ville_Vessla skrev:
Vi kan glömma backkameran, den existerar inte. Självklart är det övning som gäller, vilket nu sker 4-5 gånger i veckan och jag blir bättre, men det går ändå fortare att backa in i kofångaren än att gå ut och se att det fattas nån cm och göra om.
Fattas det bara nån centimeter så är det bara att koppla på.
 
Jag backar på känn tills det är några dm kvar. Sen går jag ut och kollar exakt hur långt det är kvar och backar sista biten med öppen dörr och ett riktmärke på marken.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Fattas det bara nån centimeter så är det bara att koppla på.
Typ 3 i längd och kanske 8 i bredd, har inga problem att komma rätt i sidled men något i längsled. Därför löser man det genom att backa in i släpet och sen köra fram 10cm
 
useless useless skrev:
Jag backar på känn tills det är några dm kvar. Sen går jag ut och kollar exakt hur långt det är kvar och backar sista biten med öppen dörr och ett riktmärke på marken.
Brukade göra så men det tar för lång tid samt ser amatörmässigt ut.
 
V Ville_Vessla skrev:
Brukade göra så men det tar för lång tid samt ser amatörmässigt ut.
Att backa emot bilen ÄR amatörmässigt;)
 
  • Gilla
tobbe9012 och 6 till
  • Laddar…
När jag hade Caddy tidigare gjorde jag mig en spegel och den lösningen funkar även på kombibilar mfl.

Monterad extrasspegel på sidan av en röd Caddy i regnväder, bilar och hus syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidospegel monterad på en bil med reflektion av blommor och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.